Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 20 juli 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG Marijke De Lange, stafmedewerker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 PENSIOEN - INFOSESSIES - 7, 15 en 22 november 2011 Pensioen INFOSESSIES en 22 november 2011.
Enquête VSVZ / ACASTI – Sociale Bijdragen
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Programma Opening Introductie Schets samenloop Emeritikas en PFZW
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Verhoging mimimumuitkeringen vanaf 1 april 2003 Frank Vandenbroucke Minister van Sociale Zaken en Pensioenen.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
ALGEMENE VERGADERING VVSG VZW 16 juni 2011
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 29 september 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG oktober2011.
Structurele personeelstekorten bij de lokale politie
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 29 september 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG oktober2011.
Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wet 24 oktober 2011) Mark Suykens, algemeen directeur, en Marijke De Lange, stafmedewerker.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
10? fiscale DI RUPO maatregelen Simon Claeskens District Manager Zuid Antwerpen Vrije Beroepen.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Hervorming financiering ambtenarenpensioenen lokale besturen (Wetsontwerp 20 juli 2011) Mark Suykens, algemeen directeur VVSG Marijke De Lange, stafmedewerker VVSG

VVSG - I. Huidige situatie II. Voorstellen Wetsontwerp van 20 juli 2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen voor de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten 2 -

VVSG - I. Huidige situatie (2010) POOL 1 RSZPPO1236 besturen Aantal vastbenoemden Aantal gepensioneerden Aantal contractanten t.e.m (13 jaar): bijdragevoet van27,5% % % POOL 2 RSZPPO76 besturen Aantal vastbenoemden Aantal gepensioneerden Aantal contractanten t.e.m (8 jaar): bijdragevoet van27,5% ,5% ,5% 2007 t.e.m ,5% % % 3 -

VVSG - POOL 3 Voorzorginstelling88 besturen Aantal vastbenoemden Aantal gepensioneerden(niet gekend bij RSZPPO) Aantal contractanten8.457 POOL 4 Eigen stelsel 9 besturen Aantal vastbenoemden 738 Aantal gepensioneerden(niet gekend bij RSZPPO) Aantal contractanten818 POOL 5 RSZPPO – POLITIE 197 besturen Aantal vastbenoemden Aantal gepensioneerden Aantal contractanten

VVSG - Situatie wordt dramatisch POOL 1Verlies ,5 miljoen euro Verlies miljoen euro Verlies miljoen euro Verlies miljoen euro (raming) Verlies miljoen euro (raming) Enkel verlies 2007 gedekt door Egalisatiefonds Andere verliezen gedekt door eigen reserves Pool 1 Opgebouwde reserves in Pool 1 (613 miljoen euro einde 2009) worden geleidelijk opgesoupeerd door jaarlijkse verliezen 5 -

VVSG - Situatie wordt dramatisch POOL 2 Verliezen t.e.m miljoen euro Verlies miljoen euro Verlies miljoen euro Verlies miljoen euro (raming) Verlies miljoen euro (raming) In totaal bedragen verliezen 848 miljoen euro. Verliezen integraal gedekt door Egalisatiefonds (13,07% vakantiegeld). Het Egalisatiefonds is opgebruikt op 1 januari

VVSG - Onhoudbare situatie 1.Lokale sector betaalt zijn pensioenen vastbenoemden helemaal zelf in tegenstelling tot de federale overheid en de Gewesten en Gemeenschappen, waarvan de pensioenen betaald worden uit de federale staatskas. 2.Omslagstelsel: pensioenuitgaven van een bepaald jaar worden betaald door bijdrage op loon van statutairen in dienst in dat jaar. 3.Sommige besturen zowel uit Pool 1 als uit Pool 2 genieten extreem veel van de solidariteit (hoge pensioenlast versus lage bijdragen). 4.Besturen van Pool 2 genieten van de solidariteit van de besturen van Pool 1 via het Egalisatiefonds (= 13,07% op het vakantiegeld) waardoor het reservefonds van Pool 1 snel daalt. Egalisatiefonds wordt gespijsd door besturen uit alle pools 7 -

VVSG - Dringend nieuwe wetgeving nodig Principe van gecorrigeerde solidariteit met responsabiliseringsbijdrage Besturen die extreem weinig bijdragen en hoge pensioenlast hebben, krijgen extra factuur Responsabiliseringsbijdrage voor bestuur dat een grotere pensioenlast heeft of minder statutairen in dienst heeft in vergelijking met de andere lokale besturen Neutraal voor 75% van lokale besturen 8 -

VVSG - II. Voorstel Technisch Comité Pensioenen RSZPPO Opdracht gekregen van de federale regering (ministerraad van 2 februari 2011) “Op zo kort mogelijke termijn scenario’s voorstellen aan de minister van pensioenen over een nieuw en duurzaam financieringsmodel dat rekening houdt met de principes van de notificatie van de ministerraad van 16 oktober 2009” 9 -

VVSG - Ministerraad 16 oktober 2009 Verwijzing naar de basisprincipes waarover een akkoord werd gesloten tussen de sociale partners binnen het beheerscomité van de RSZPPO, nl. een evenwicht tussen solidariteit en vergrote responsabilisering per bestuur Opdracht om in het bijzonder een oplossing te zoeken voor bepaalde negatieve effecten van de politiehervorming op de pensioensystemen 10 -

VVSG - Samenstelling technisch comité pensioenen - RSZPPO Leiding van de RSZPPO Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS) Kabinetten Drie verenigingen van steden en gemeenten Twee verenigingen van provincies Drie vakbondsorganisaties 11 -

VVSG - Timing en procedure Nieuw financieringsysteem vanaf 1 januari 2012 Vaststelling van bijdragepercentages in september en mededeling aan de lokale besturen Wetsontwerp van 20 juli 2011 tot vrijwaring van een duurzame financiering van de pensioenen voor de vastbenoemde personeelsleden van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten Nu naar Raad van State, ondertussen: 1.Verder onderzoek van impact wetsontwerp mbt responsabiliseringsbijdrage en laattijdige benoemingen, en verdere verfijning maatregelen m.b.t. de reserves 2.Overleg RSZPPO met niet-aangesloten besturen 3.Opstart werkgroep ziekenhuizen 12 -

VVSG - Hervorming: vastgelegde beginselen Evenwicht tussen twee waarden die niet tegengesteld, maar complementair zijn: solidariteit en responsabilisering SOLIDARITEIT Omslagstelsel Een basisbijdragevoet die is voor alle deelnemende besturen dezelfde De financiële participatie van elk deelnemend bestuur aan de solidariteit is geen correcte afspiegeling van zijn eigen pensioenlast op jaarbasis 13 -

VVSG - Hervorming: vastgelegde beginselen RESPONSABILISERING Pensioenbijdrage wordt berekend op loon statutaire personeelsleden in actieve dienst Een bestuur dat minder statutairen aanwerft draagt minder bij tot de solidariteit. De pensioenuitgaven van dat bestuur worden betaald door de andere deelnemers aan de solidariteit. Het is billijk deze besturen een bijkomende bijdrage te vragen (responsabiliseringsbijdrage). Wat betekenen deze principes concreet? 14 -

VVSG - 1. Veralgemeende aansluiting bij RSZPPO Ambtshalve aansluiting nieuwe lokale besturen Ambtshalve aansluiting besturen Pool 3 en 4 -Vanaf 1 januari 2012 met een aantal begeleidings-maatregelen -Weigering mogelijk -Behoud eigen reserves -Overname lopende pensioenen ten belope van het basispercentage (geen tegemoetkoming van 7,5% meer) dus budgettair neutraal -Basisbijdragepercentage: zoals besturen ex-pool 1. Als eigen bijdragevoet in 2012 groter of gelijk aan 41% is: zoals besturen pool 2. -Geleidelijke overgang naar basisbijdragepercentage als eigen bijdragepercentage minstens 10% lager is (spreiding over drie jaar) -Infosessies RSZPPO en individuele ontmoetingen met betrokken besturen -Overgangsmaatregelen in specifieke situaties (geval per geval te bekijken) -Administratief beheer pensioenen door voorzorgsinstelling blijft mogelijk Argument: fusie van Pool 3 en 4 met andere pools levert een daling van het bijdragepercentage van 3 à 5% op 15 -

VVSG - 2. Fusie van Pool 1, 2, 3, 4 en 5 Oprichting van het ‘Gesolidariseerde pensioenfonds van de RSZPPO’ Fusie van de vijf pools is meest draaglijke manier om de vergrijzing de komende jaren op te vangen Bijdragepercentages nodig om vergrijzing op te vangen 16 - Pool ,11 %41,33 %43,44 %45,44 %47,33 % 257,89 %64,10 %70,33 %76,55 %82,76 % 1-247,88 %51,88 %55,81 %59,65 %63,37 % ,04 %53,76 %58,45 %63,11 %67,70 % ,66 %48,24 %51,75 %55,18 %58,50 % ,04 %38,93 %41,76 %44,50 %47,17 %

VVSG - Integratie Pool 5 (politiepool) Twee garanties De pensioenlasten van de federale politie (zowel van het verleden als van de toekomst) worden geïsoleerd en apart gefactureerd aan de federale Staat.  Garantie is ingeschreven in wetsontwerp: “Fonds voor pensioenen van de geïntegreerde politie” (= pool 5) wordt “Fonds voor de pensioenen van de federale politie”. De fusie van de pools kan enkel onder de voorwaarde dat de reserves van ex-Pool 1 (440 miljoen euro) voorbestemd blijven voor de vroegere aangeslotenen bij deze pool. => Garantie is ingeschreven in wetsontwerp 17 -

VVSG Basisbijdragevoet Besturen ex-pool 1: stijging met 2% per jaar tussen 2012 en 2015 en met 1,5% in 2016 Besturen pool 3 en 4: volgen basisbijdragevoet besturen pool 1 als eigen basisbijdragevoet lager is dan 41% Lokale politiezones: stijging met 3,5% in 2012, vervolgens telkens met 3% en daarna met 1,5% in 2016 Na 2016: basisbijdragevoet = pensioenlast – correctiefactoren (bij KB) loonmassa vastbenoemden 18 - Besturen ex-Pool 1 Besturen ex- Pool 2 Besturen pool 3 en 4 Lokale politiezones 2011(32%)(40%)(27,5%) %41%34% of 41%31% %41%36% of 41%34% %41%38% of 41%37% %41%40% of 41%40% ,5%

VVSG Responsabiliseringsbijdrage Responsabiliseringsbijdrage bedraagt minstens 50% en kan nooit lager zijn dan jaar voorheen. Dat betekent dat 80% van de pensioenlasten gedragen wordt door de solidariteit van de besturen (via de basisbijdragevoet) en 20% van de pensioenlast wordt geresponsabiliseerd. 19 -

VVSG - Voorbeeld Hypothese: fusie pools , basispercentage van 41 %, responsabiliseringsbijdrage van 50 % Bestuur met loonmassa Pensioenlast: Basispensioenbijdrage: x 41 % = Responsabilisering: ( ) x 50 % = responsabiliseringstoeslag op bijdrage. Te betalen: =

VVSG - Responsabiliseringsbijdrage Responsabiliseringsbijdrage is verschuldigd door werkgever wiens eigen bijdragevoet hoger is dan de basisbijdragevoet. Eigen bijdragevoet = pensioenlast bestuur X voor jaar Y loonmassa bestuur X voor jaar Y 495 (op 1.236) besturen in Pool 1 en alle besturen in Pool 2 (op één na) zouden bovenop basisbijdrage responsabiliseringsbijdrage moeten betalen. Standpunt VVSG: de VVSG vraagt duidelijkheid over individuele basisbijdrage + responsabiliseringsbijdrage voor totale gemeentelijke legislatuur tot

VVSG - 4. Reserves ex-pool : 440 miljoen euro Resultaat van overschotten uit verleden bij inning pensioenbijdrage besturen Pool 1 De VVSG vraagt om reserves Pool 1 in te zetten om korting te geven op basisbijdragevoet van besturen aangesloten bij Pool 1, gedurende 7 à 10 jaar (uitstroom statutairen is het grootst de komende 10 jaar) Concreet: % i.p.v. 34% % i.p.v. 36% % i.p.v. 38% % i.p.v. 40% % i.p.v. 42% % i.p.v. 44% % i.p.v. 46% 22 -

VVSG - Leeftijdspiramides 23 -

VVSG - 5. Bestemde reserves Overschotten gezinsbijslag + opbrengst inhouding 13,07 % op het vakantiegeld krijgen wettelijke bestemming in “Fonds voor de amortisatie van de verhoging van de pensioenbijdragevoeten”. Ze worden vooraf als correctiefactor op de totaliteit van de pensioenuitgaven van de gefuseerde pools in mindering gebracht. Egalisatiefonds wordt overbodig en wordt afgeschaft. De opbrengst van 13,07% vakantiegeld komt ten goede aan alle besturen. Jaarlijks terugkerende bron van inkomsten: in totaal ongeveer 61 à 71 miljoen euro per jaar 24 -

VVSG - 6. Niet-bestemde reserves 2012: 275 miljoen euro; eenmalige ‘pot’, afkomstig van overschotten kinderbijslag pool 4, inhouding vakantiegeld 1993, en intresten. Wetsontwerp: om basisbijdragevoet en responsabiliseringsbijdrage van 2012 en eventueel 2013 te milderen Concrete verdeling: nog KB nodig. Standpunt VVSG: gebruiken als -incentive voor vrijwillige aansluiting besturen uit Pool 3 en 4 -algemene correctiefactor (zoals bestemde reserves) 25 -

VVSG - 7. Ziekenhuizen en rusthuizen VVSG/ICURO: sluitende federale financiering garanderen Technisch Comité Pensioenen: ook ziekenhuizen moeten geresponsabiliseerd worden (zelfde behandeling als andere lokale besturen) Beslissing federale regering 20 juli 2011: Opstart werkgroep om meest geschikte maatregelen te onderzoeken om impact van verhoging van bijdragen op ziekenhuizen te neutraliseren 26 -

VVSG - 8. Andere maatregelen voor een sluitende financiering Pensioenboete voor besturen die activiteiten verzelfstandigen of privatiseren en na herstructurering geen bijdrage meer betalen voor overgedragen personeel Regulariseringsbijdrage bij vaste benoeming na vijf contractuele jaren. Start Enkel voor de aanneembare prestaties die meer dan vijf jaar na datum contractuele aanwerving liggen. Rechten op tweede pijler vervallen bij vaste benoeming. Opgebouwde reserves tweede pijler voor die contractuele jaren moeten aan RSZPPO gestort worden en worden verrekend op regulariseringsbijdrage. 27 -

VVSG - Ten slotte Hoge kostprijs voor alle lokale besturen Tussenkomsten gewesten en federale overheid? Mildering van de pensioenen zelf? Uitgaven tweede pensioenpijler contractanten niet vergeten 28 -

VVSG