…in goede en kwade dagen De zakelijke kanten van een romantisch partnerschap: corruptie vermijden en aanpakken
Wat is integriteit? De ter beschikking gestelde middelen gebruiken voor het afgesproken doel Op een correcte, onkreukbare manier Deel van een kwaliteitsconcept met als andere onderdelen –Resultaatgericht beheer –Maatregelen rond diversiteit –Maatregelen rond gendergerichtheid –Maatregelen rond duurzaamheid
Integriteit en ontwikkelings-ngo’s Waarom nood aan specifieke aandacht aan integriteit in onze sector? Armoede: projecten en ngo’s zijn vormen om hieraan te ontsnappen Bestaande cultuur van corruptie, op alle niveaus, en soms gebrekkige cultuur van controle Afstand tussen donor en begunstigde, met vele tussenschakels Meestal gaat het om grote sommen geld Kwetsbaarheid als de witte ridder van het goede doel, die dan nog kritisch naar overheden en bedrijven kijkt.
Mechanismen van preventie(1) 1.Alles op papier. Handleiding met bijlagen rond Basisinfo over partner (met o.m. juridisch statuut en financiële gezondheids-toets) Memorandum of understanding Financieel contract en specifiek akkoord Richtlijnen voor audits Richtlijnen voor reizen, … Wie beslist? voert uit? Controleert?
Mechanismen van preventie (2) 2.Iedereen geïnformeerd: Alle nodige documenten in de talen van de partners 3.Iedereen gevormd Hoe omgaan met de formulieren? Invoeren en vormen rond elektronische boekhoudsystemen Specifieke training voor financiële verantwoordelijken en auditors 4.Permanente controle Door partnerwerkers en landenkantoren Door auditors Door interne audit
De zwakke schakels: waar kan het fout lopen? 1.Bewijsstukken – audits: dubbele financiering 2.Per diems/reizen/chauffeurs 3.Voorschotten aan personen en organisaties 4.Infrastructuur en grote aankopen 5.Kredietfondsen 6.Overschotten einde boekjaar 7.Consortiumfunding 8.Pieken in opbrengsten en kosten: Tsunami
Het loopt fout: wat nu? Basisregel: sterk signaal uitsturen 1.Omwille van gewicht en vermijden belangenvermenging: inschakelen van hoogste instantie van Fout bij organisatie: in vraag stellen van financiële steun 3.Fout bij de personen: sanctie en terugvorderen van verduisterde gelden 4.Waar het kan: inschakelen justitie 5.Communicatieplan om schade aan te beheersen
Basisvoorwaarde: we zijn zelf integer verdeelt fondsen onder zijn leden: zelfde regels als in het Zuiden. Stevige screening vooraf Grondige financiële rapportering sanctionering personeel gaat om met geld: zelfde regels Alles is vooraf gebudgetteerd en goedgekeurd Dubbele handtekening Controle van interne zaken op partnerwerkers en kantoren Geen kredietkaarten en per diems Reizen ≠ extralegale voordelen Controle en sanctionering Strikte controle op regionale kantoren