Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 6.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 3.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 3 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Trends Research Medmc3 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit Trends Research Medmc3 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 1 Thema: Cognitieve dissonantie.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 5 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Identiteit
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
MedMec01-2 Les schema per week
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Medmec04 les 1 Engagement.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Medmec04 Engagement.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren

Elske Revelman de Vries Mail: revee@hr.nl Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH.01.10

Regels? Eten/drinken Computers uit/dicht Kom op tijd

HERHALING Terminologie • TIJDSGEEST/ ZEITGEIST • HYPE • Definitie Trend

HERHALING Terminologie • TIJDSGEEST/ ZEITGEIST kenmerkende manier van denken en handelen van het merendeel van de bevolking in een bepaalde tijd. • HYPE van ‘hyper’ (grieks) = ‘boven’ Tijdelijk verschijnsel wat voor een korte periode extreme (media)aandacht krijgt. Het stijgt er ‘boven’ uit. • Definitie Trend Statistisch duidelijk aantoonbare verandering in gemeten gegevens betreffende de behoeftes, de verlangens, of de waarden van consumenten

Cognitieve dissonantie

Cognitieve dissonantie een psychologische term voor de onaangename spanning die ontstaat bij het kennis nemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen. Het gaat met andere woorden om de onverenigbaarheid tussen twee "cognities", waarbij het woord cognitie slaat op kennis, houding, emotie, geloof of gedrag. De hersens zijn aangelegd om informatie zodanig te vervormen dat onze opvattingen consoneren (overeenkomen) met nieuwe informatie en te zorgen dat we blijven werken aan de dingen waarin we geloven.

Rogers

Patroon doorbreken van je cognitieve dissonantie • Hoe kun jij dit patroon doorbreken? • Wat is jouw denkpatroon?

weekoverzicht Week Onderwerp in de werkcolleges Huiswerk voor het volgende werkcollege 1 Gastcollege Justien Marseille: Basis principes trends Inleiding tot de module 2 Uitleg en theorie opdracht 1 Bestudeer de modulewijzer Maak opdracht 1 3 Uitleg en theorie opdracht 2 Maak opdracht 2 4 Presentaties opdracht 2 Uitleg en theorie opdracht 3 Maak opdracht 3 5 Feedback opdracht 3 Uitleg en theorie opdracht 4 Maak opdracht 4 (tevens voorbereiding op het gastcollege) 6 Gastcollege Maurits Kreijveld: Wisdom of the crowd Uitleg en theorie opdracht 5 Maak opdracht 5 individuele deel 7 Werken aan opdracht 5 Werk aan opdracht 5 team deel 8 Presentatie opdracht 5 maken Maak het procesdocument 9 Presentaties opdracht 5 Inleveren procesdocument 10

Module 1 Trends Research Opdracht 1 Signaleren Opdracht 2 Analyseren Opdracht 3 Presenteren visionboard Opdracht 4 Voorbereiding gastcollege Opdracht 5 Presentatie product van de toekomst

OPDRACHT 2 Analyseren: Rubriceren op Indicatoren en Presenteren

Rubriceren op Indicatoren

Rubriceren op Indicatoren Aanwijzingen die tot bepaalde gevolgtrekkingen kunnen leiden. Zoek indicatoren in de foto’s zelf. (Wat viel op en wat heeft het met communicatie/nieuwe media te maken?)

Hoe ga je te werk: • Maak een team bestaand uit 4 personen. • Analyseer in de les de 50 uitgeprinte foto’s en rubriceer ze, deel samen de foto’s in op basis van indicatoren die je zoekt in de foto’s zelf. • Bespreek de keuzes die jullie gemaakt hebben. Samen kies je een aantal duidelijke indicatoren en bedenk je een pakkende naam voor deze indicatoren, de verzameling foto’s en waar die verzameling foto’s voor staan: een trendnaam.

Huiswerk • Voor de volgende les bereid je als team een presentatie voor waarin een ieder van jullie een trend bespreekt. • Je laat de verzameling foto’s zien. Je doet onderzoek naar de herkomst van de trend, hoe de trend zich nu manifesteert en wat je in de toekomst kan verwachten van de trend. • Zorg er wel voor dat je bronnen zoekt waarin terug te vinden is hoe je aan je wijsheid komt. Ga op zoek naar bewijs!

Toetsing Bereid met je team de presentatie voor. Per team 5 min, waarbij ieder teamlid 1 minuut heeft om trend toe te lichten. • Iedere student behandelt een trend. • Iedere trend bestaat uit een verzameling foto’s. • De foto’s zijn gemaakt voor opdracht 1 door het eigen team. • De beelden opgenomen in de presentatie vormen per trend een logisch geheel door hun onderlinge (beeldende) samenhang. • De namen van de trends verwijzen goed terug naar het beeldmateriaal. • Iedere trend wordt toegelicht: waar komt de trend vandaan en hoe is die in het verleden ontstaan, Hoe manifesteert de trend zich in het heden en hoe denk je dat de trend zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen? • De kennis in de toelichting over de trend is terug te vinden in de bronnen die benoemd zijn in de presentatie.