Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Kwaliteit en onderwijstijd
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Mentorendag 28 oktober 2009.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Opleidingsinfrastructuur
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Welkom.
1BaTPCc. Voorstelling Project Doel : Bijkomende stimulansen verschaffen aan taalzwakke en maatschappelijk kwetsbare leerlingen.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
DPB Fysica Gent.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Vernieuwing verzorging
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Interculturele competentiewijzer
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Klas 2 havo en mavo/havo Nog aanvullende vragen? Mail de mentor of decaan: 2A: 2B:
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Het opleidingsprofiel:
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Academie voor algemene beeldende
Stagecoördinatie op De Rank
Welkom voorlichtingsavond leerjaar 2 VMBO-TL.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Sterk Starten engagement naar de beginnende leerkracht
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Montessorionderwijs AB Rec BovenAmstel
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Bruggen tussen onderwijs en archief Wat is er mogelijk in de geschiedenisklas? Wat verwachten leerkrachten geschiedenis? Steven Debaere.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.
Ouderavond 3e klas schooljaar
Bachelor Medische Hulpverlening
LAATSTE JAAR ZUYDERZEE COLLEGE Ouderavond 5 Havo & 6 Vwo.
LOB binnen Taalbrug DG.
MAVO VMBO OP DE RGO.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Ouderavond mavo 3 24 september Programma Welkom Introductiedagen Maatschappelijke betrokkenheid De decaan over LOB Contact met de mentor.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Rollen binnen het werkplekleren
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Stage bachelor secundair onderwijs
Info directievergadering
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
INTRODUCTIE academiejaar
Transcript van de presentatie:

Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs in het onderwijs. Richtingaanwijzer voor loopbaanoriëntatie en begeleiding Een praktijkverhaal … Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs

Opleiden tot een beroep

Situering Katholieke hogeschool Brugge – Oostende – binnenkort VIVES 4 studiegebieden – lerarenopleiding Lager onderwijs: dag- en avondopleiding Ongeveer 400 studenten lager onderwijs Elke student heeft 3 of 4 stageplaatsen – 1600 mentoren – 100den scholen Grote variatie in stageplaatsen – scholen – klassen - … mentor= leerkracht van de stageklas Opdracht: opleidingshoofd Verantwoordelijk voor stage-organisatie en opvolging Inhoudelijke uitwerking van een curriculum

Visie-elementen Beroeps- en studentgericht Structuur en flexibiliteit Traditie en vernieuwing Individu /team Lokaal - internationaal Opleidingsvisie Competentiegericht werken en evalueren Student- en beroepsgericht werken Vaste structuur en flexibiliteit Individueel ontwikkelen – leren in team Traditie en vernieuwingen Lokaal - internationaal Het opleiden van de student is een proces, gedragen door het werkveld en de lerarenopleiding die samen borg staan voor een rijke leeromgeving. We verwachten dat de student een actieve partner is in dit proces. De lerarenopleiders (docenten en mentoren) profileren zich door deskundigheid, engagement en dynamiek.

Hoe het begon… Stages Opdrachten Bezoeken Opmerkingen mentoren Mentorenvorming Leerproces studenten Opleiding: gericht op het beroep Snelle start met stages – van bij de start (tweede maandag van het eerste academiejaar in de klas, opbouw naar steeds meer en langer in de klas en school) Koppeling theorie en praktijk: opdrachten – reflectiemomenten Contact met werkveld: stagebezoeken / bevragingen van mentoren / mentorenopleiding/… = initiatieven afstemming opleiding – werkveld Goede pogingen, maar Mentoren vinden opdrachten soms niet realistisch Studenten mogen sommige zaken niet uitproberen Studenten komen in een dualiteit (opleiding zegt het zo – stagementor anders) De praktijkschok blijft Bevragingen pasafgestudeerden: vraag naar… werd bijgestuurd

Wie ben ik als toekomstige leerkracht?... Opdracht van de student - Wissel van in de klas naar voor de klas - Beroepsidentiteit ontwikkelen - Stilstaan bij eigen opvattingen over leraar-zijn, leren, leerlingen, opvoeden, klas houden,… Koppelen aan aangeboden theoretische kaders in de opleiding en ervaringen in het werkveld

Ingroeien in een klas, in een team … Opdracht van de student Ik als leraar in de klas en in een team (ouders, externen,…) Socialiseren met de beroepsgroep = uitdaging voor 18-jarigen die zich student voelen

studentgerichtheid beroepsgerichtheid Visie op : Studentgerichtheid Theoretische kaders aanbieden Opbouwen van stage-ervaringen - begeleiden Van eenvoudige naar complexe situaties Oefenen van deelvaardigheden naar volledig de klas in handen nemen Beroepsgerichtheid Snel starten met stage Inbreng mentoren om opdrachten te formuleren, problemen te signaleren

Begeleiden – zelf doen Help me het zelf te doen Maria Montessori Een dag bij een goed leraar is beter dan 1 000 uren naarstige zelfstudie Sei Shonagon Uitgangspunten: Studenten zelf verantwoordelijk maken voor hun leren Talentgerichte kijk: sterktes en uitdagingen ontdekken en vanuit sterktes aan de slag gaan Handelingsgericht werken: het leren centraal (leerling en student)

Dromen van … Team Samen opleiden 3 partners Leren van studenten centraal Werkveld steeds complexer… Van eenvoudige activiteiten en deelvaardigheden vertrekken lukt niet meer (vertellen – voorlezen – spel spelen – gesprekje met leerlingen – naar eenvoudige lessen – thema’s en projecten – volledige lesweek – 6 weken zelfstandige stage) Naar samen opleiden Werkveld en opleiding met student als zelfverantwoordelijke in zijn leren Vorm geven aan het eigen leerproces – vanuit talenten/ sterktes : welke context hebben we nodig?

Experiment 2012 – 2013 Mentoren Directie Tussenpersoon Begeleiding studenten Doelen eerste jaar Beschikbare momenten van stage Eerste semester maandagen om de 14 dagen Tweede semester alle maandagen en 1 volle lesweek Een groep van 10 - 12 studenten ( leren van een aan elkaar) Op zoek naar scholen Directie en mentoren enthousiast Concreet invulling aan de maandagen door school – studenten en opleiding Mentor als aanspreekpunt voor alle betrokkenen en verantwoordelijk voor de concrete gang van zaken Eerste bevindingen Studenten leren van elkaar Zijn enthousiast Nemen sneller de rol van leerkracht op – verantwoordelijkheid / afspraken naar elkaar Doen complexere dingen dan we verwacht hebben Kennen de complexiteit van een lagere school Goed contact met mentoren Nemen initiatief Sneller zicht op het functioneren van studenten Mentoren doen de deuren op, geven samen met stdn. les,… Begeleiding vanuit de opleiding gebeurt op de school Reflectiegesprekken Feedbackgesprekken en beoordelingen Beoordelingen gebeuren samen Meer afstemming

leraar als : Opvoeder Inhoudelijk expert Begeleider van leerprocessen Organisator Lid van het schoolteam Partner van ouders Partner van externen Lid van de onderwijsgemeenschap Cultuurparticipant Beroepsrollen van een leraar – vertaald in competenties op het einde van de opleiding in kaart brengen Van bij de start uitleggen aan studenten Basis van begeleidings- en beoordelingsdocumenten Geven opdrachten vorm In experiment kader om van te vertrekken – zowel voor studenten als mentoren en reflectiekader (Wat heb ik al gedaan? Waar ben ik geëvolueerd? Waar ben ik nog niet mee bezig geweest? Wat kan ik doen binnen deze rollen? Waar zie ik kansen in de school – de klas, bij welke mentor?) Student geeft mee vorm aan de stageopdrachten en de stage-ervaringen

Starr-interview Lange stage Opdrachten Feedback van mentoren Beoordelingen van stage Starr-interview als breed evaluatie-instrument 2de insteek Zelfstandige stage 6 weken in de klas en in de school Einde van de opleiding Klaar zijn voor de start Hoe beoordelen? Functioneren op stage: Verslag mentor en directie en zelfevaluatie van de student Zicht krijgen op alle competenties Portfolio aanleggen met taken Staar-interview als instrument om breed te evalueren Alle collega’s Oefenen op het gesprek / de gespreksvaardigheden Enerzijds zicht krijgen op hun functioneren anderzijds op reflectie: taakopvattingen, zicht op alternatieve interventies vb. rol partner van ouders Moeilijk te observeren Hoe hieraan werken Stdn. Geven de werkervaring aan (zicht krijgen op de context – nemen ze voldoende de mogelijkheden van de context aan – creëren ze kansen voor zichzelf om te oefenen) – omschrijven de taak (zicht krijgen op de kennis en de vaardigheden binnen de competentie) – bespreken hun acties (reflectievaardigheden – kennis, vaardigheden en attitudes) – omschrijven het resultaat (effect van het gedrad – alternatieven kunnen aangeven – eigen handelen bijsturen in de toekomst)