handreiking social media bij de Vlaamse overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media Strategy Model
Advertisements

TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Ben jij een onderzoeker 2.0?
Communicatiestrategie
BLOGGEN Op School.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Ondernemen in de praktijk
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
FEWEB ON TOUR 20 oktober 2011 Testimonial An Verschooten – Legal Online Stepstones bij de opstart van een webshop
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Nieuw relatiemanagement, SCRM
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
Laat je netwerk werken.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
E-Raden als extranet Leuven, 24 oktober 2005 Freddy Deprez, Algemeen directeur Jan Vangrinsven, projectleider.
Wat is een communicatieplan?
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
Kevin Andriessens Liesbet Janssens Niels Lion Anna Selivanova.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Online Media Plan LOHC Nieuwe media commissie
Communicatie in organisaties
Social Media Door Dyonne en Yanthe
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Inbound Marketing Plan
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Social media presentatie
Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:
Kennismanagement & Sociale media
Loyaliteit begint met een warm welkom
Projectwijzer 8/9 H5 Webcare Middenkader Engineering.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Communicatie, Innovatie & Complicaties Wat is innovatie in communicatie? Voorbeeld: Van Speijk Innovatie Prijs 2007 – 2012 Gesneuveld Voorbeelden: Dwarsligger.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Sociale media bij HR & jobs
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Sociale media inzetten
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Samenwerking Wave 0.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Social media voor statenleden/politici
Transcript van de presentatie:

handreiking social media bij de Vlaamse overheid case Vlaamse Landmaatschappij (VLM) Open Koffie 7 juni 2012

3-fasen model fase 1: observatie fase 2: activatie en participatie fase 3: conversatie

fase 1: observatie

monitoring

fase 1: observatie screenen / monitoren / luisteren: Wie spreekt over onze organisatie? Wat wordt over ons gezegd? Wat is de ‘tone of voice’? Welke van onze doelgroepen/stakeholders zijn actief op welke platformen? Welke van onze thema’ s zijn trending? Wat doen andere organisaties?

fase 1: observatie (gratis) monitoringtools testen “alerts” instellen zoekopdrachten met trefwoorden in Google relevante info verzamelen en rapporteren aan management

fase 1: observatie Welke eigen medewerkers zijn actief op social media? (geen gerichte controle!) Wie is bedreven en zou als ambassadeur van de organisatie kunnen optreden? Wie kan op termijn een rol in social media voor de organisatie opnemen?

fase 2: activatie en participatie

fase 2: activatie en participatie Verantwoordelijken voor het gebruik van social media voor de organisatie aanduiden. Accounts aanmaken op die sociale netwerken waar je doelgroepen/stakeholders actief zijn. Leren omgaan met die social media; kennis verzamelen en delen; trial and error

fase 2: activatie en participatie in het begin vooral volgen, luisteren, observeren en leren niet uitsluitend zenden! je engageren in het netwerk en deelnemen aan de conversatie zelf een dialoog starten blijven monitoren en evalueren

fase 2: activatie en participatie richtlijnen ‘gebruik social media’ voor het personeel opstellen, laten goedkeuren en communiceren op basis van vertrouwen, niet te uitgebreid bij voorkeur integreren in (al bestaande) richtlijnen voor gebruik van internet en e-mail

fase 2: activatie en participatie hiërarchie in richtlijnen overheidspersoneel: Personeelsstatuut deontologische code code voor het gebruik van internet, e-mail en social media “10 groene regels” voor het gebruik van social media (kort en praktisch, 1 A4)

fase 2: activatie en participatie 1 gouden regel maakt alle codes en richtlijnen overbodig: gebruik je gezond verstand!

fase 3: conversatie

fase 3: conversatie De mediamix wordt uitgebreid en complexer: - klassieke (print)media - elektronische media: websites, teamsites, projectsites, elektronische nieuwsbrieven) - social media: blogs, wikis, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube, Yammer, …

fase 3: conversatie communicatiestrategie wordt bijgestuurd (social) media worden geïntegreerd ingezet beheer accounts en opvolging conversatie vraagt aanpassing organisatie: 24/24 – 7/7? nieuwe rollen/taken in de organisatie (niet enkel bij communicatie) afstemming communicatie / woordvoerder / klantendienst / ICT

fase 3: conversatie deel communicatiebudget reserveren voor social media “proefprojecten” opzetten met partners en stakeholders “klachten” en verbetersuggesties laten doorstromen in de organisatie processen bijsturen of herwerken

fase 3: conversatie van de organisatie een echte “Conversation Company” maken: elke medewerker is doordrongen van de nieuwe filosofie en engageert zich maximaal ten dienste van de klant.

veranderende rol communicatieverantwoordelijke

Social media manager verantwoordelijk voor de sociale media strategie van de organisatie kiest de platformen die gebruikt zullen worden zet een monitoring strategie op verhoogt het bewustzijn van iedereen in de organisatie over de potentiële voordelen van sociale media

Conversation manager verzekert dat klanten en “volgers” geholpen worden en een antwoord krijgen op hun vraag staat borg voor relevante inhoud werkt aan lange-termijnrelatie met de klanten en ondersteuning van het merk Het opstarten en onderhouden van de ‘conversatie’ (dialoog) is de hoofdtaak.

community manager bouwt aan een “community” rond een merk of een onderwerp / persoon fungeert als ambassadeur gaat in dialoog met het doelpubliek voorziet de “community” van informatie over het onderwerp / merk

conclusie: social media onderdeel van de (organisatie/com.)strategie, geen communicatiemiddelen op zich geen 9 to 5 job! niet iedereen is overtuigd / fan meten is weten: saaie taak, maar noodzakelijk kennis van de diensten en de organisatiestructuur onontbeerlijk: vragen doorspelen aan experten in de organisatie

verder spreken? @pauldeligne http://be.linkedin.com/in/pauldeligne Blog: http://paulscommunicatieblog.blogspot.be/