Leerkansen voor alle leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool De Zevensprong
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Autonomie in de derde graad
3 H/V, kiezen voor een profiel
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Op stap naar het secundair onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Wetenschappen 2e en 3e graad
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Op stap naar het secundair onderwijs
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
INFO - AVOND VMBO 3.
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
Op stap naar het secundair onderwijs
Symposium Differentiatie
Structurele projectwerking in de Wingerd
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
3 H/V, kiezen voor een profiel
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Muzisch-creatief Wat ons bindt.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Op school en in de scholengemeenschap
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Verschillen tussen scholen en klassen
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Vaco’s
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Differentiatie.
Studieloopbaanbegeleiding
Vaco’s
Gelijke kansen op school: het kan!
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Het zorgcontinuüm.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Welkom! structuur van onze school
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
WOLFERT COLLEGE.
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Middenschool Don Bosco
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Leerkansen voor alle leerlingen Thema 3 Leerkansen voor alle leerlingen Emile Claeys – VSKO Walter Van Dam – St.A.M. Dirk Janssens - Onderwijsinspectie

Emile Claeys Begeleiding VSKO

Resultaten optiegroepen SO

Resultaten optiegroepen SO Peiltoetsen Frans, IVV, Biologie, Wiskunde Identiek beeld Uitzondering: basisoptie IW

Resultaten BaO ???

Nood aan differentiëring Stroom 1: meer uitdaging Stroom 2: geen problemen Stroom 3: (re)mediëring Stroom 4: aangepast traject Stromen ≠ Interesses (basisopties) A-stroom B-stroom

Walter Van Dam St.A.M

Positief omgaan met verschillen bij het leren Over droom en daad en alles daartussen … Walter Van Dam (Studiegroep Authentieke Middenscholen)

Twee soorten eerste graden? De cognitief sterken et les autres Hoog-laag-sterk-zwak:voldoende kansen voor iedereen? Studiekeuze en waterval? Excellence vs equity: een dilemma?

Een brede en oriënterende eerste graad? Al 12 maar ook nog maar 12 … School: spiegel van de samenleving? Dus ..? heterogeniteit in de school? basisvorming en belangstellingsgebieden? kunnen/mogen groeien in studiekeuze?

Een brede en oriënterende eerste graad? Maar ..? Verzoening equity – excellence zonder te nivelleren? Studiekeuze bevrijd van hoog-laag? En wat dan met ..? Klassamenstelling A-stroom? Gemeenschappelijke basisvorming en verschillende leerlingen?

Heterogeniteit in de klas? Sereniteit gevraagd Onderzoek, definities en criteria Voordelen – nadelen: geen zwart-wit-verhaal, maar verhaal van doelen en keuzes van de school Praktijkervaringen met ‘kop-midden-staart’-klas? Middengroep: meer uitgedaagd, betere resultaten Kopgroep: niet als vanzelfsprekend beschouwen Staart: zelfbeeld bewaken Kansen om hoog-laag-denken te doorbreken Vaardigheden en ondersteuning leraar

Gemeenschappelijke basisdoelen en verschillen? Keuze voor kwalitatieve differentiatie = verschillende beheersingsniveaus t.o.v. dezelfde doelen A-stroom ELEMENTAIR en BASIS mag verwacht worden van alle leerlingen VERDIEPING aangeboden aan maar niet steeds haalbaar voor alle leerlingen en/of alle leerstofonderdelen

Kwalitatieve differentiatie en de leraar? Leerplannen? Leermateriaal? Binnenklasdifferentiatie: realiteitszin en vaardigheden Ondersteuning: scholing, begeleiding, vakgroepwerking, schoolbeleid

Kwalitatieve differentiatie en evaluatie? Evalueren en apart rapporteren van beheersingsniveaus? Hoe omgaan met evaluatiegegevens? Beeld van de leerling voor leraar, ouders en … de leerling zelf? Indicatoren positief bruikbaar in leer- en studiekeuzeproces?

Kwalitatieve differentiatie en studiekeuze? Beheersingsniveaus als genuanceerde indicatoren inbrengen … in gestructureerd traject van studieloopbaanbegeleiding zelfbeeld leerling (en ouders) in professioneel onderbouwd oriënterings- en deliberatiebeleid adviezen en attesten

Wonderoplossing? Structuren (op landelijk en op schoolniveau) Onmiskenbare invloed op het denken en doen Volstaan niet op zich Kwalitatieve differentiatie Biedt inzichten en mogelijkheden om positief om te gaan met verschillen bij het leren en kiezen Maar tussen droom en daad … ligt het geheim en het wonderlijke uiteindelijk in de klas

Dirk Janssens Onderwijsinspectie basis en secundair

Elementen voor het debat 3a Onderwijstijd 3b Minimum 3c Organisatie 3d Inhoud van het curriculum