GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
“Studeren is voor mietjes”
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
De ideale levensloop van jongerern
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Investeren in sociale mobiliteit en emancipatie
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Monitor Vrouwelijke Hoogleraren 2012 Pump your career Amsterdam 11 oktober 2012.
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Leeftijdgenoten en Vrienden
Twee-factor Variantie-analyse
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Datawarehouse Nele Coghe
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Hoe een alternatieve aanpak voor zittenblijven implementeren Anneloes Vandenbroucke & Goedroen Juchtmans.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Wisselstroom 24/02.
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Opgroeien in de stad les 3
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Het is vandaag Girlsday!
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Het is vandaag Girlsday!
Mijn Positieve Gezondheid
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Drie richtinggevende vragen: 1
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Transcript van de presentatie:

GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie

Basisonderwijs schoolbevolking (%)

Basis- en secundair onderwijs Achterstand per graad en geslacht (%)

Basis- en secundair onderwijs Zittenblijven per graad en geslacht (%)

Secundair onderwijs Zittenblijven per leerjaar, onderwijsvorm en geslacht (%)

vaststelling: verschillen manifesteren zich vanaf secundair onderwijs en nemen dan toe sociologische verklaring? - identiteitsontwikkeling adolescent - ontwikkeling adolescente subcultuur: - (heteroseksuele) populariteit bepaalt status jongeren - maar wat maakt iemand populair?  presteren niet

MAAR peergroep / populariteit: verschil tussen jongens & meisjes  geslachtsspecifieke jongerenculturen studiegerichte meisjescultuur weinig studiegerichte jongenscultuur (‘cool’)  studiecultuur bepaalt prestaties- socialisatie - sociale druk  invloed vooral bij jongens meisjes: interpersoonlijke relaties jongens:groep, imago

Secundair onderwijs: attitudes naar geslacht ( , N = , 85 scholen)

Secundair onderwijs: studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)

Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht ( , N = , 85 scholen)

Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)

strategieën op school: - jongens:“effortless attainment” in functie van imago - meisjes:flexibel en gedeisd in gemengde scholen bevinding: proportie meisjes ↑  prestaties jongens én meisjes ↑

leerkrachten - interactie  jongens:meer contact en feedback meer controle en discipline - verwachtingen  meisjes: hogere normatieve verwachtingen hogere cognitieve verwachtingen meer vertrouwen vertrouwen mannenvrouwen 10% meisjes 25% meisjes 75% meisjes 90% meisjes

Secundair onderwijs: ambities naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)

Secundair onderwijs: schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%)

Hoger onderwijs: inschrijvingen naar geslacht (%)

Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per faculteit (%) UGent –

Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per studiegebied (%) UGent –

verklaring horizontale seksesegregatie? - vooropleiding?  meer uren wiskunde  prestaties voor wiskunde

maar! invloed vooropleiding vooral bij jongens ongeacht secundair onderwijs kiezen meisjes vaker ‘gendertypisch’ belangrijker  interesses en motieven jongens:prestige, status, inkomen meisjes: zorg, combinatie gezin

Conclusie -ook in Vlaanderen duidelijke genderkloof -manifesteert zich vooral vanaf secundair onderwijs -gevolgen voor hoger onderwijs -maar: - op hoogste niveau vrouwen toch weer in de minderheid - horizontale seksesegregatie in secundair en hoger onderwijs