GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie
Basisonderwijs schoolbevolking (%)
Basis- en secundair onderwijs Achterstand per graad en geslacht (%)
Basis- en secundair onderwijs Zittenblijven per graad en geslacht (%)
Secundair onderwijs Zittenblijven per leerjaar, onderwijsvorm en geslacht (%)
vaststelling: verschillen manifesteren zich vanaf secundair onderwijs en nemen dan toe sociologische verklaring? - identiteitsontwikkeling adolescent - ontwikkeling adolescente subcultuur: - (heteroseksuele) populariteit bepaalt status jongeren - maar wat maakt iemand populair? presteren niet
MAAR peergroep / populariteit: verschil tussen jongens & meisjes geslachtsspecifieke jongerenculturen studiegerichte meisjescultuur weinig studiegerichte jongenscultuur (‘cool’) studiecultuur bepaalt prestaties- socialisatie - sociale druk invloed vooral bij jongens meisjes: interpersoonlijke relaties jongens:groep, imago
Secundair onderwijs: attitudes naar geslacht ( , N = , 85 scholen)
Secundair onderwijs: studiebetrokkenheid naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)
Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht ( , N = , 85 scholen)
Secundair onderwijs: anti-school-indicatoren naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)
strategieën op school: - jongens:“effortless attainment” in functie van imago - meisjes:flexibel en gedeisd in gemengde scholen bevinding: proportie meisjes ↑ prestaties jongens én meisjes ↑
leerkrachten - interactie jongens:meer contact en feedback meer controle en discipline - verwachtingen meisjes: hogere normatieve verwachtingen hogere cognitieve verwachtingen meer vertrouwen vertrouwen mannenvrouwen 10% meisjes 25% meisjes 75% meisjes 90% meisjes
Secundair onderwijs: ambities naar geslacht en onderwijsvorm ( , N = , 85 scholen)
Secundair onderwijs: schoolbevolking derde graad naar geslacht en onderwijsvorm (%)
Hoger onderwijs: inschrijvingen naar geslacht (%)
Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per faculteit (%) UGent –
Mannen en vrouwen in bacheloropleidingen per studiegebied (%) UGent –
verklaring horizontale seksesegregatie? - vooropleiding? meer uren wiskunde prestaties voor wiskunde
maar! invloed vooropleiding vooral bij jongens ongeacht secundair onderwijs kiezen meisjes vaker ‘gendertypisch’ belangrijker interesses en motieven jongens:prestige, status, inkomen meisjes: zorg, combinatie gezin
Conclusie -ook in Vlaanderen duidelijke genderkloof -manifesteert zich vooral vanaf secundair onderwijs -gevolgen voor hoger onderwijs -maar: - op hoogste niveau vrouwen toch weer in de minderheid - horizontale seksesegregatie in secundair en hoger onderwijs