December 2003 NETWERKEN IN DE PRAKTIJK “Weinig dingen geven zoveel als geven...”
December 2003 VISIE en STRATEGIE EXTERNE DYNAMIEKINTERNE DYNAMIEK KENNISMANAGEMENT
December 2003
Netwerken? Wat is het niet? SEKS [ ] Netwerken Enkele basisinzichten
December 2003 ‘NETWORKING’, zoals het bespelen van relatie-netwerken met een hedendaagse term wel wordt genoemd, heeft iets van seks. Het is een onderwerp waar wat besmuikt over gepraat wordt. Je doet het, maar je wijdt er niet graag over uit. Het wordt aangeduid met : ‘ vitamine R’, ‘vriendjespolitiek’, ‘geritsel’, ‘kruiwagens’, ‘ons kent ons’ en ‘old-boys-networks’, uitdrukkingen die altijd een wat negatieve klank hebben gehouden... (VAN HEZEWIJK EN METZE) Netwerken? Wat is het niet? [ ] Netwerken Enkele basisinzichten
December 2003 Wat is het dan wel? “NETWORKING IS HET VERDIENEN VAN HET RECHT OM MET DE ANDERE TOT ZAKEN TE KOMEN EN/OF HET RECHT OM DE ANDERE EEN GUNST TE KUNNEN VRAGEN.” - Robyn Henderson - [ ] Netwerken Enkele basisinzichten
December 2003 “NETWORKING IS HET PRO-ACTIEF BEWERKEN EN BEHEREN VAN UW TOTALE RELATIE-OMGEVING, ZODAT ER EEN HEFBOOMEFFECT ONTSTAAT; ZOWEL T.A.V. UW PERSOONLIJK ALS VAN UW ZAKELIJK SUCCES.” [ ] Begripsvorming Wat is het dan wel?
December 2003 Een kwestie van overleven!... - Wayne Baker - “VERSTANDIG NETWERKEN IS NIET LANGER EEN OPTIE......DE BUSINESSOMGEVING IS ZO SNEL EN FUNDAMENTEEL AAN HET VERANDEREN DAT SUCCES MEER DAN OOIT AFHANGT VAN DE MATE WAARIN U UW RELATIES MANAGET.” [ ? ] Waarom netwerken
December 2003 PERFORMANTIE INTERACTIEMORFOLOGIE SAMEN- STELLING OMVANG DICHTHEID DIVERSITEIT CENTRALITEIT [ ] Uw Kritische Succesfactoren
December MORFOLOGIE1.1. OMVANG [ ] Performantiebepalende elementen van een netwerk
December MORFOLOGIE1.2. DICHTHEID Na N(N-1)/2 [ ] Performantiebepalende elementen van een netwerk
December MORFOLOGIE 1.3 DIVERSITEIT [ ] Performantiebepalende elementen van een netwerk
December MORFOLOGIE1.4 CENTRALITEIT [ ] Performantiebepalende elementen van een netwerk YOU
December 2003 WAARDE NETWERK INTERACTIEMORFOLOGIE SAMEN- STELLING STERKTE DUURTIJD FREQUENTIE WEDER- KERIGHEID MULTI-PLEXITEIT VERWANTSCHAP PERSONALIA POSITIE PROFIELEN ATTITUDE OMVANG DICHTHEID DIVERSITEIT CENTRALITEIT [ ] Uw Kritische succesfactoren
December 2003 MANAGEMENTCONCEPT [ ] Beheersysteem als stuwende kracht
December 2003 MANAGEMENTCONCEPT ORGANISATIE MEERWAARDE (IN/OUT) DEONTOLOGIE [ ] Beheersysteem als stuwende kracht
December 2003 MANAGEMENTCONCEPT ORGANISATIE MEERWAARDE (IN/OUT) DEONTOLOGIE SEGMENTATIE RELATIE-OMGEVING SEGMENT DOELSTELLINGEN NORMPROFIELEN AANKNOPINGS PUNTEN INTERACTIEPLAN DEONTOLOGISCHE CODE WEDERZIJDS RESPECT DISCRETIE NAKOMEN AFSPRAKEN NAKOMEN PRIVACY ELEVATOR-STORY MEERWAARDE (OUT) MEERWAARDE (IN) [ ] Beheersysteem als stuwende kracht
December 2003 PRM-tool [ ] Netwerkhulpmiddelen
December 2003 Gemiddelde duurtijd van relaties... 3 tot 6 maand Verankeren van relaties [ ]
December 2003 De belangrijkste redenen waarom relaties afhaken 92% 86% 79% 76% 72% 67% 17% 58% te weinig aandacht te weinig initiatief te weinig meedenken niet nakomen afspraken te weinig oplossingen prijs te hoog niet voor ‘vol’ worden aanzien niet eerlijk worden behandeld [ ] Verankeren van relaties
December 2003 Verbindt vraag en aanbod in het netwerk � algemene behoeften � specifieke zakelijke behoeften [ ] Fundamenteel basisprincipe
December 2003 verteld door iemand die er niks van af weet! Een professioneel netwerker is iemand die aandachtig weet te luisteren... naar een onderwerp waar hijzelf alles van af weet... [ ] Afsluiting Dale Carnegie
December 2003 Winnen start met beginnen...