Kunst verandert! conceptnota inhoudelijke vernieuwing DKO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Het secundair onderwijs
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
• Architectuur • Interieurvormgeving • Productdesign • Scenografie • Theaterkostuumontwerp • Modeontwerp • Ontwerp modeaccessoires • Schoenontwerp Vormgeving**
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hervorming DKO in een stroomversnelling Klankbordgroep 26 oktober 2012.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Stand van zaken draagvlak dko Klankbordgroep 28 juni 2013.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
DKO pedagogische ontwikkelingen
Onderwijsdoelen in het dko
Transcript van de presentatie:

Kunst verandert! conceptnota inhoudelijke vernieuwing DKO Infosessie voorjaar 2011

"Artists to my mind are the real architects of change, and not the political legislators who implement change after the fact." - William S. Burroughs (1914-1997)

INHOUD CONCEPTNOTA Inleiding Headlines van de vernieuwing een leerlinggericht DKO een actueel DKO een doelgericht DKO Raamwerk voor studieomvang en omkadering Volgende stappen Begrippenlijst

EEN LEERLINGGERICHT DKO DKO = artistiek onderwijs onderwijs beoogt persoonlijke ontplooiing én mogelijkheid tot maatschappelijke participatie (vervolgonderwijs, amateurkunstenaar, creatief beroep,… ) artistieke competentieontwikkeling (cf. competentieonwikkelend onderwijs oriëntatienota SO)

EEN LEERLINGGERICHT DKO Waar komen DKO-leerlingen terecht? (cf. maatschappelijke participatie) Doorstroom HKO = minderheid DKO-leerlingen Uitstroom kunstbeoefening vrije tijd = meerderheid Uitstroom arbeidsmarkt = minderheid

EEN LEERLINGGERICHT DKO Zin om zich uit te drukken als motor voor het verwerven van artistieke vaardigheden verwerven van artistieke vaardigheden en Cultureel begrip ontwikkelen van artistieke uitdrukking Cf. competentieontwikkelend onderwijs: kennis, vaardigheden en attitudes op geïntegreerde wijze leren gebruiken

KRIJTLIJNEN VAN HET NIEUWE CURRICULUM Uitgangspunt: - sterktes huidige structuur behouden - meer flexibiliteit inbouwen (i.f.v. leerlinggericht werken en inspelen op hedendaagse ontwikkelingen in de kunsten) In- en doorstroom op basis van competenties - logische, uniforme benadering voor heel het DKO (↔ huidige structuur) - Erkenning van (buiten onderwijs) Verworven Competenties mogelijk - sneller parcours voor toptalenten - minimale instapleeftijd voor alle kunstvormen 6 jaar Meer keuze- en differentiatiemogelijkheden naargelang de leerling vordert in het leertraject

BEGRIPPENKADER IN HET NIEUWE CURRICULUM 4 graden (vallen niet samen met huidige lagere, middelbare, hogere en specialisatiegraad) Curriculumstructuur vertrekt vanuit 5 muzische domeinen (beeld, dans, drama, mediakunst en muziek) ≠ afbakeningen tussen de opleidingen (↔ huidige studierichtingen) Inhoudelijke indeling via opleidingen (vgl. verzameling van huidige opties bv. bouwkunsten, dans) en keuzemogelijkheden (vgl. huidige opties bv. architectuur, bv. klassieke dans)

BEGRIPPENKADER IN HET NIEUWE CURRICULUM Opleidingen in 3e en 4e graad bevatten opleidingsonderdelen (vgl. huidige vakken) Opeenvolgende opleidingen over de verschillende graden vormen een leertraject

KRIJTLIJNEN VAN HET NIEUWE CURRICULUM 1e en 2e graad = beginnende kunstbeoefenaar inhoudelijk brede focus geïntegreerde benadering 3e en 4e graad = gevorderde kunstbeoefenaar meer en meer inhoudelijke specialisatie gerichte aansluiting op doorstroom HKO of uitstroom buiten onderwijs

KRIJTLIJNEN VAN HET NIEUWE CURRICULUM Voorbeelden van leertrajecten Dave, 14 jaar: volgde nog geen DKO, speelt mandoline in een folkgroep, geïnteresseerd in elektronische muziek Kaatje, 6 jaar: danst graag, verzint zelf liedjes en verhaaltjes Omer, 57 jaar: gefascineerd door moderne en hedendaagse beeldhouwkunst

Voorbeeld leertraject: Dave

Voorbeeld leertraject: Kaatje

Voorbeeld leertraject: Omer

domeinoverschrijdende DE BEGINNENDE KUNSTBEOEFENAAR 1e graad: domeinoverschrijdende initiatie - geïntegreerde benadering van verschillende muzische domeinen geen opsplitsing in opleidingsonderdelen domeinoverschrijdende initiatie Keuzemogelijkheden: (minstens 2 domeinen) beeld, drama, muziek, mediakunst, dans

DE BEGINNENDE KUNSTBEOEFENAAR 2e graad: opleidingen beeld, dans, drama, mediakunst en muziek - geïntegreerde benadering cf. zich artistiek uitdrukken vormt de motor voor het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes (↔ structuur huidige muziekopleiding) → één opleidingsonderdeel: gegeven door één leerkracht of een team van leerkrachten met eigen specialiteit

DE BEGINNENDE KUNSTBEOEFENAAR overzicht opleidingen 2e graad Beeld (algemeen) VKS 2 Beeld (specifiek) VKS 2 Drama (algemeen) VKS 2 Drama (specifiek) VKS 2 Muziek VKS 2 Mediakunst (algemeen) VKS 2 Mediakunst (specifiek) VKS 2 Dans VKS 2 Dans voor volwassenen VKS 2 Keuze- mogelijkheden: architecturale vorming, 2D, 3D, fotografie, kunstambachten Keuze- mogelijkheden: acteren, vertellen, spreken, schrijven Keuze- mogelijkheden: piano, saxofoon, elektrische gitaar, doedelzak, enz. Keuze- mogelijkheden: animatiefilm, video- en filmkunst, media-, performance

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Opbouw van opleidingen in de 3e graad - atelier = spil van de opleiding - specifieke opleidingsonderdelen voeden het atelier - facultatieve opleidingsonderdelen = ruimte voor verdieping of verbreding via opleidingsonderdeel uit andere opleiding (= cross-over) specifiek onderdeel atelier specifiek onderdeel facultatief onderdeel

onderdelen en cross-over onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Dansatelier Danstechniek Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Dans- atelier + techniek Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Keuzemogelijkheden: Klassieke dans, hedendaagse dans, jazz en actuele dansstijlen, creatieve dansstijlen Opleiding dans VKS 3 (of gedeeltelijk) Opleiding dans voor volwassenen VKS 3 (of gedeeltelijk)

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier architectuur Constructie- en materialen-leer Bouw CAD-tekenen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier interieur vormgeving Materialen-leer CAD-tekenen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding architecturale vorming (algemeen) VKS 3 Opleiding bouwkunsten (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk) Keuzemogelijkheden : binnenhuiskunst, architectuur, productdesign Atelier product-- design Constructie- en materialen-leer Constructie berekenen CAD-tekenen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier architectuur Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over

onderdelen en cross-over onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier beeldende vorming Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier 2D en 3D Kunst-geschiedenis en actualiteit Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding beeldende vorming (algemeen) VKS 3 Opleiding 2D en 3D (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk) Keuzemogelijkheden tekenen,schilderen, grafiek, mode en theaterkostuums, edelsmeedkunst, schoenontwerpen, mixed media, enz.

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier kunstambachten Kunst- geschiedenis en actualiteit Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding kunstambachten (specifiek) VKS 3 Keuzemogelijkheden steen mozaïek, hout beeld, hout meubel, glaskunst, smeden, polychromie, glas in lood, enz

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier theater- vormgeving Dramaturgie Theater- geschiedenis Lichttechniek CAD-tekenen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding theatervormgeving (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk)

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier muziektheater Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding muziektheater VKS 3 (of gedeeltelijk)

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier acteren Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier vertellen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier spreken Opleiding Woordtheater (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk) Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier schrijven Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding schrijven VKS 3 (of gedeeltelijk)

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier … Muzikale vorming Instrument Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Keuzemogelijkheden: koor, orkest, jazzcombo, volksorkest, begeleidingspraktijk, pop-rockband, solistisch musiceren Opleiding musiceren (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk)

Mediatechniek en expressie onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier componeren Muzikale Vorming Muziek en Context Mediatechniek en expressie Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding componeren VKS 3 (of gedeeltelijk)

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier beiaard Theorie en techniek van de beiaard Instrument piano-beiaard Samenzang Campanologie Praktische harmonisatie en improvisatie Harmonie en beiaard-compositie (carillonistiek) Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding Beiaard Mechelen VKS 3 (of gedeeltelijk)

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 3e graad Atelier auditieve media Atelier mediakunst Atelier audiovisuele media Waarnemings-expressie audiovisuele media Media-techniek en expressie Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Waarnemings-expressie mediakunst Waarnemings-expressie auditieve media Opleiding mediakunst (algemeen) VKS 3 (of gedeeltelijk) Opleiding audio-visuele media (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk) Opleiding auditieve media (specifiek) VKS 3 (of gedeeltelijk) Media-techniek en expressie Media-techniek en expressie Keuzemogelijkheden: animatiefilm,film, video Keuzemogelijkheden: sounddesign, elektronische muziek,… Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Opbouw opleidingen in de 4e graad - idem 3e graad: atelier, specifieke opleidingsonderdelen, facultatieve onderdelen - differentiëring door specifieke opleidingsonderdelen voor doorstroom (bv. dansproductiepraktijk), door grotere studieomvang (bv. meer lestijden instrument) MAAR ook gemeenschappelijke opleidingsonderdelen: doorstroom- en uitstroomleerlingen

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Dansatelier Keuzemogelijkheden: Klassieke dans, hedendaagse dans, jazz en actuele dansstijlen, creatieve dansstijlen Dansatelier Danstechniek Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Danstechniek Opleiding dans (doorstroom) VKS 4 Opleiding dans (uitstroom) VKS 3-5? Opleiding dans voor volwassenen (uitstroom) VKS 3-5? Danstechniek Dans-productie-praktijk Keuzemogelijkheden: Klassieke dans, hedendaagse dans, jazz en actuele dansstijlen, creatieve dansstijlen Dansatelier + techniek Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier architectuur Kunst-geschiedenis en actualiteit Bouw Constructie-berekenen CAD-tekenen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier interieur- vormgeving Atelier architecturale vorming Constructie- en materialen-leer Opleiding architecturale vorming (doorstroom) VKS 4 Opleiding bouwkunsten (uitstroom) VKS 3-5? Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over CAD-tekenen Atelier productdesign Constructie- en materialen-leer Constructie-berekenen CAD-tekenen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier beeldende vorming Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier 2D en 3D* Kunst-geschiedenis en actuaiiteit Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding beeldende vorming (doorstroom) VKS 4 Opleiding 2D en 3D (uitstroom) VKS 3-5? Keuzemogelijkheden tekenen,schilderen, grafiek, mode en theaterkostuums, edelsmeedkunst, schoenontwerpen, mixed media, enz.

Kunst-geschiedenis en actualiteit onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier kunstambachten* Kunst-geschiedenis en actualiteit Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Keuzemogelijkheden: steen mozaïek, hout beeld, hout meubel, glaskunst, smeden, polychromie, enz Opleiding kunstambachten (uitstroom) VKS 3-5?

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier theater- vormgeving Dramaturgie CAD-tekenen Lichttechniek Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding theatervormgeving (uitstroom) VKS 3-5?

onderdelen en cross-over onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier muziektheater Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier muziektheater Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding muziektheater (doorstroom) VKS 4 Opleiding muziektheater (uitstroom) VKS 3-5?

onderdelen en cross-over onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier … Kijken en lezen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Keuzemogelijkheden : acteren, spreken, vertellen Opleiding woordtheater (doorstroom) VKS 4 Opleiding woordtheater (uitstroom) VKS 3-5? Keuzemogelijkheden : acteren, spreken, vertellen Atelier … Kijken en lezen Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier regisseren Kijken en lezen Dramaturgie Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding regisseren (uitstroom) VKS 3-5?

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier schrijven Lezen en kijken Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding schrijven (uitstroom) VKS 3-5?

onderdelen en cross-over onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier… Instrument Muzikale Vorming Muziek en context Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Atelier… Opleiding musiceren (doorstroom) VKS 4 Opleiding musiceren (uitstroom) VKS 3-5? Instrument Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Keuzemogelijkheden : kamermuziekensemble, koor, orkest, jazzcombo, volksorkest, begeleidingspraktijk, pop-rockband, solistisch musiceren Keuzemogelijkheden : kamermuziekensemble, koor, orkest, jazzcombo, volksorkest, begeleidingspraktijk, pop-rockband, solistisch musiceren

Muziek-technische vorming onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier dirigeren Muziek-technische vorming Muziek en context Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding dirigeren (uitstroom) VKS 3-5?

onderdelen en cross-over DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier componeren Muziek en context Onderzoek mediakunst Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding componeren (uitstroom) VKS 3-5?

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier beiaard Theorie en techniek van de beiaard Instrument piano-beiaard Samenzang Campanologie Praktische harmonisatie en improvisatie Harmonie en beiaard-compositie (carillonistiek) Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Opleiding beiaard Mechelen (uitstroom) VKS 3-5?

DE GEVORDERDE KUNSTBEOEFENAAR Overzicht opleidingen 4e graad Atelier auditieve media Atelier mediakunst Atelier audiovisuele media Onderzoek audiovisuele media Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Onderzoek auditieve media Onderzoek mediakunst Opleiding Mediakunst (doorstroom) VKS 4 Opleiding Audio-visuele media (uitstroom) VKS 3-5? Opleiding Auditieve media (uitstroom) VKS 3-5? Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Ruimte voor facultatieve onderdelen en cross-over Keuzemogelijkheden : animatiefilm,film, video Keuzemogelijkheden : sounddesign, elektronische muziek,…

- cross-overs tussen opleidingen mogelijk (cf. hedendaagse kunst) EEN ACTUEEL DKO Curriculumstructuur vormt één geheel → enkel indeling in opleidingen en keuzemogelijkheden (geen indeling in studierichtingen) - cross-overs tussen opleidingen mogelijk (cf. hedendaagse kunst) - ≠ elke academie biedt alles aan Mediakunst als aparte opleiding én meer aanwezig in andere opleidingen (o.a. als opleidingsonderdeel)

Opleidingsaanbod AS IS → TO BE EEN ACTUEEL DKO Opleidingsaanbod AS IS → TO BE - behouden van de ruime waaier van opleidingsmogelijkheden voor actieve kunstbeoefening - afbouw zuiver ‘passieve’ kunstopleidingen (bv. muziekgeschiedenis) → doorverwijzing naar sociaal-cultureel vormingswerk voor volwassenen Wel mogelijk om actieve kunstbeoefening te verdiepen via specifiek opleidingsonderdeel bv. muziek en context, kunstgeschiedenis en -actualiteit

EEN ACTUEEL DKO Nieuwe opleidingbehoeften in de toekomst (cf. nieuwe tendensen in de kunsten of creatieve industrie, nieuwe doelgroepen) → soepelere procedure voor vernieuwing van het aanbod

EEN DOELGERICHT DKO leerresultaten uitgedrukt als specifieke eindtermen en basiscompetenties - decretaal verankerde leerresultaten = formele waardering van DKO- opleidingen - positie van DKO in beleidsdomein Onderwijs wordt versterkt - referentiekader voor kwaliteit (ten behoeve van inspectie,leerplanmakers, lerarenopleiders) gemengde ontwikkelcommissies met deskundigen uit DKO, KSO en HKO of relevante uitstroomsectoren (amateurkunsten, grafische sector, …)

EEN DOELGERICHT DKO leerresultaten koppelen aan onderwijs- en beroepskwalificaties (decreet Vlaamse kwalificatiestructuur) → civiel effect voor DKO-certificaten (↔ huidige getuigschriften) - Doorstroomleerlingen behalen specifiek deel van een onderwijskwalificatie VKS-niveau 4 (= KSO) - Uitstroomleerlingen behalen (deel van) een beroepskwalificatie VKS-niveau 3-5 - 2e kanstraject mogelijk door combinatie DKO-opleiding en opleiding algemene aanvullende vorming in VwO - DKO kan artistieke competenties die buiten onderwijs verworven zijn, beoordelen en certificeren (cf. geïntegreerd EVC-beleid)

RAAMWERK VOOR STUDIEOMVANG EN OMKADERING Nog geen concreet voorstel voor studieomvang en omkadering van opleidingen, wel uitgangspunten Huidige schooljaarstructuur behouden: lessen van 1 sept. tot 30 juni, geen modularisering Wekelijkse lestijden van 50 minuten

RAAMWERK VOOR STUDIEOMVANG EN OMKADERING Nieuw: meer flexibele organisatie wekelijkse lestijden groeperen in tweewekelijkse of maandelijkse lesblokken studiespreiding Transparantere formule berekening omkadering aantal leerlingen x aantal wekelijkse lestijden = uren/leraar verantwoorde gemiddelde groepsgrootte

→ Najaar 2011: volgende nota DE VOLGENDE STAPPEN Regionale samenwerkingsverbanden Ondersteunen kunst- en cultuureducatie in leerplichtonderwijs (o.a. via regionale netwerken expertise-uitwisseling kunst- en cultuureducatie (cf. beleidsnota: meer en betere kunst- en cultuureducatie)) Raamwerk financiering DKO (inschrijvingsgelden, model kostprijssimulatie, berekeningswijze en toekenningsmodaliteiten) Personeelsgevolgen hervorming DKO (impact personeelsregelgeving, nieuwe lerarencompetenties) → Najaar 2011: volgende nota Voorjaar 2012: start van het regelgevend proces (o.a. onderhandelingen, bespreking in Vlaams parlement)

DE AANKOMST Ingangsdatum niveaudecreet DKO = 1 september 2013 Overgangsmaatregelen (o.a. koppeling van huidige vakken aan nieuwe opleidingen en opleidingsonderdelen i.f.v. inzetbaarheid van leerkrachten) Gefaseerde invoering

COMMUNICATIE Papieren versie + digitale versie online op www.ond.vlaanderen.be/dko Bespreking met DKO-stakeholders op klankbordgroep op 6 mei 2011 Advies van strategische adviesraden (VLOR,SARC, SERV, Vlaamse Jeugdraad …)

COMMUNICATIE Graag vragen en feedback mailen naar deeltijdskunstonderwijsbeleid@vlaanderen.be