Logica en Schakelalgebra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Extern-Geheugen Henry van Aarssen 2009/2010 Extern-Geheugen
Advertisements

Snelheid van digitale IC’s
PROS2 Les 13 Programmeren en Software Engineering 2.
PSD Basisstructuren programmeren.
Hoe werkt een rekenmachine?
Reeds behandelde PLD-soorten:
Verdere uitbreiding van de GAL
Extern Geheugen Lol.
Het computergeheugen.
Inleiding fysische informatica
Arduino project.
Basisgeheugenschakelingen
Katholieke hogeschool Kempen Peter Slaets1 Hoofdstuk 3 Vereenvoudigen van logische functies.
bewerkingen in programmeeromgevingen
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Hoe werkt een computer nu precies? Ben Bruidegom & Wouter Koolen-Wijkstra AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam Met steun van stichting Edict.
VHDL Taal beschrijvingen
Week 2: Microarchitectuur niveau ALU en datapad
Computerarchitectuur
George Boole ( ) The Mathematical Analysis of Logic (1847) An Investigation of the Laws of Thought (1854) BOOLEAANSE LOGICA.
Hogere-orde functies: herhaald patroon? Parametrizeer! product :: [Int]  Int product [ ]= product (x:xs)= 1 product xs x * and :: [Bool]  Bool and [
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1 Ben Bruidegom AMSTEL-instituut Universiteit van Amsterdam Reehorstconferentie 2007 NLT-module Digitale Techniek Ontwerpen van digitale schakelingen met.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
1 Woudschotenconferentie 2006 Ben Bruidegom AMSTEL-instituut Universiteit van Amsterdam NLT-module Digitale Techniek Ontwerpen van digitale schakelingen.
1Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen &  vorige toestand uitgang.
Sequentiële schakelingen
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
SPLD : Simple Programmable Logic Devices Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica DIA 1 DIA 1 Logische functie n Elke logische.
Dirk Smets KHLim - dep. IWT Digitale Elektronica Programmeerbare Logica FPGA : Field Programmable Gate Array DIA 1 DIA 1 Verdere FPGA-producten Discontinued!
Hoe werkt een rekenmachine?
Architectuur & Computerorganisatie
Finite State Machines.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Algoritmiek Dataweergave en bewerking Hoorcollege 2 - Ma. 11 sept L.M. Bosveld-de Smet.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology OGO 1.2 project Startbijeenkomst Een microprocessor… …om warm voor te lopen.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Digitale logica niveau klokken en geheugens.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 2: IDaSS.
2 Logische bouwstenen. Computersystemen 1
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  programma draaien vanuit ROM.
Onderwerp: PIC assembler programmeren
AWK A Pattern scanning and processing language made by Aho Weinberger Kernighan and explained by Albert Montijn.
2TPRJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Information & Communication Technology Wouter van Ooijen Mail: Sheets.
Les 3: Digitale Logica.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
1 februari 2016 PHP expressie statement. 1 februari 2010 Titel van de presentatie 2 Boole logica? Definitie De booleaanse operatoren zijn genoemd naar.
1 K. Werschkull Programmeren in Delphi 7 De ontwikkeling van de computer Programmeertalen Compilers Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 1: De ontwikkeling van de computer.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Robby de Robot. Javascript Tot nu toe gebruikt: – document.write(" Hello World "); – alert("tekst") – Toon een waarschuwingsvenster – prompt("tekst",
Module 6 Elektro-pneumatiek
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Expressies
Digitale Methoden Onderdeel van vak Computer Systemen
Modelleren en Programmeren voor KI Practicumopdracht 4: SAT Solver
Small Basic Console deel 2
Logische basisfuncties
1.1 Rekenen met letters: herleiden
Inleiding fysische informatica
Elektronische schakelingen en logische poorten
Meer dan een schakelaar
Meer dan een schakelaar
Handig rekenen met eigenschappen
Transcript van de presentatie:

Logica en Schakelalgebra Ben Bruidegom Logica en Schakelalgebra Ben Bruidegom AMSTEL Instituut FNWI UvA

Propositiecalculus proposities 2 + 3 = 5 7 < 8 het regent ik kom Ben Bruidegom Propositiecalculus proposities 2 + 3 = 5 7 < 8 het regent ik kom

Propositiecalculus proposities samengestelde proposities 2 + 3 = 5 Ben Bruidegom Propositiecalculus proposities 2 + 3 = 5 7 < 8 het regent ik kom samengestelde proposities 2 + 3 = 5 en 7 < 8 het regent niet het regent of het regent niet het regent en het regent niet

De verzameling B B = { true, false } p,q = Boolse variabelen Ben Bruidegom De verzameling B B = { true, false } p,q = Boolse variabelen Operatoren op B de conjunctie p  q (“ p en q “) de disjunctie p  g (“ p of q “) de negatie p (“ niet p “)

Waarheidstabel conjunctie Ben Bruidegom Waarheidstabel conjunctie

Waarheidstabel disjunctie Ben Bruidegom Waarheidstabel disjunctie

Waarheidstabel negatie Ben Bruidegom Waarheidstabel negatie

Schakel algebra B = { 0, 1 } p = Boolse variabele Operatoren op B Ben Bruidegom Schakel algebra B = { 0, 1 } p = Boolse variabele Operatoren op B de conjunctie p . q (“ p en q “) de disjunctie p + q (“ p of q “) de negatie (“ niet y “)

Ben Bruidegom Waarheidstabel van de conjunctie (and) en disjunctie (or) en negatie (not)

Priority of operators 1e) not 2e) and 3e) or p + y.z = p + (y.z) Ben Bruidegom Priority of operators 1e) not 2e) and 3e) or p + y.z = p + (y.z) (p + y).z

Rekenregels: y . 0 = ? y + 0 = y . 1 = y + 1 = y . y = y + y = Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = ? y . 1 = y . y = y + 0 = y + 1 = y + y =

Rekenregels: y . 0 = 0 y + 0 = y . 1 = ? y + 1 = y . y = y + y = Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = 0 y . 1 = ? y . y = y + 0 = y + 1 = y + y =

Rekenregels: y . 0 = 0 y + 0 = y . 1 = 1 y + 1 = y . y = ? y + y = Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = 0 y . 1 = 1 y . y = ? y + 0 = y + 1 = y + y =

Rekenregels: y . 0 = 0 y + 0 = y . 1 = 1 y + 1 = y . y = y y + y = Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = 0 y . 1 = 1 y . y = y y + 0 = y + 1 = y + y =

Rekenregels: y . 0 = 0 y + 0 = ? y . 1 = 1 y + 1 = ? y . y = y Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = 0 y . 1 = 1 y . y = y y + 0 = ? y + 1 = ? y + y = ?

Rekenregels: y . 0 = 0 y + 0 = y y . 1 = 1 y + 1 = 1 y . y = y Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = 0 y . 1 = 1 y . y = y y + 0 = y y + 1 = 1 y + y = y

Rekenregels: y . 0 = 0 y + 0 = y y . 1 = 1 y + 1 = 1 y . y = y Ben Bruidegom Rekenregels: y . 0 = 0 y . 1 = 1 y . y = y y + 0 = y y + 1 = 1 y + y = y

Overige wetten Associatieve wet: Commutatieve wet: Ben Bruidegom Overige wetten Associatieve wet: (p + y) + z = p + (y + z) (p . y) . z = p . (y . z) Commutatieve wet: y + z = z + y y . z = z . y Distributieve wetten p .(y + z) = p.y + p.z p +(y.z) = (p + y).(p + z)

Absorptie wetten: z + y.z = z z.(y + z) = z y + .z = y + z Ben Bruidegom Absorptie wetten: z + y.z = z z.(y + z) = z y + .z = y + z y . ( +z) = y . z

Bewijs: Bewijs: m.b.v. waarheidstabel (zelf doen syllabus tabel 4.2) Ben Bruidegom Bewijs: Bewijs: m.b.v. waarheidstabel (zelf doen syllabus tabel 4.2) m.b.v. schakelalgebra (zie syllabus 4.4) m.b.v. 2e distributieve wet (zie syllabus bldz.4-7) m.b.v. De Morgan (zie syllabus bladz.4-7)

Ben Bruidegom Wetten van de Morgan:

Ben Bruidegom Wetten van de Morgan:

Ben Bruidegom Wetten van de Morgan:

Ben Bruidegom Wetten van de Morgan: Wetten gelden ook voor ‘n’ termen:

Ben Bruidegom problem solution

Ben Bruidegom problem Truth table solution

Ben Bruidegom problem Truth table Boole expression solution

problem Truth table Boole expression Reduced Boole expression solution Ben Bruidegom problem Truth table Boole expression Reduced Boole expression solution

problem Truth table Boole expression Reduced Boole expression solution Ben Bruidegom problem Truth table Boole expression Reduced Boole expression solution Boole algebra

Implementation problem Truth table Boole expression Reduced Boole Ben Bruidegom Implementation problem Truth table Boole expression Reduced Boole expression solution Boole algebra

Ben Bruidegom Programmable Logic PLA’s

Majority voting system Ben Bruidegom Majority voting system Set value a c b a Signal cond. sensor a Majority Voter Valve control b v Signal cond. sensor b c Vat Signal cond. sensor c valve redundant system

Ben Bruidegom Truth table

Ben Bruidegom Truth table

Ben Bruidegom Truth table  Boole exp.

Ben Bruidegom Truth table  Boole exp.

Max term representatie Ben Bruidegom Boolean expression Max term representatie

Boole expr.  simplified Boole expr. 4/4/2017 Ben Bruidegom Boole expr.  simplified Boole expr.

Boole expr.  simplified Boole expr. 4/4/2017 Ben Bruidegom Boole expr.  simplified Boole expr.

Boole expr.  simplified Boole expr. Ben Bruidegom Boole expr.  simplified Boole expr.

Boole expr.  simplified Boole expr. Ben Bruidegom Boole expr.  simplified Boole expr.

Simplified Boole expression Ben Bruidegom Simplified Boole expression

Ben Bruidegom Implementation y y & 1 z z NAND-gate NOR-gate

Implementation with NAND-gates Ben Bruidegom Implementation with NAND-gates

Implementation with NAND-gates Ben Bruidegom Implementation with NAND-gates

Implementation with NAND-gates Ben Bruidegom Implementation with NAND-gates & & & &

Implementation with NAND-gates Ben Bruidegom Implementation with NAND-gates a b c & & & v &

Bewijs: z.(y + z) = z z.(y + z) = z.y + z.z = Ben Bruidegom Bewijs: z.(y + z) = z z.(y + z) = z.y + z.z = toepassen eerste distributieve wet

Ben Bruidegom Bewijs: z.(y + z) = z z.(y + z) = z.y + z.z = z.y + z = z.(y + 1) = z.1 = z

Bewijs: p + (y.z) = (p+y).(p+z) Ben Bruidegom Bewijs: p + (y.z) = (p+y).(p+z) (p+y).(p+z) = p.p + p.z + y.p + y.z =

Bewijs: p + (y.z) = (p+y).(p+z) Ben Bruidegom Bewijs: p + (y.z) = (p+y).(p+z) (p+y).(p+z) = p.p + p.z + y.p + y.z = = p + p.z + y.p + y.z =

Bewijs: p + (y.z) = (p+y).(p+z) Ben Bruidegom Bewijs: p + (y.z) = (p+y).(p+z) (p+y).(p+z) = p.p + p.z + y.p + y.z = = p + p.z + y.p + y.z = = p.(1 + z+ y) + y.z = p + y.z

Programmerbare logica Ben Bruidegom Programmerbare logica Read-only memory (ROM) Voorbeeld: ASCII karakters

Programmeerbare logica Ben Bruidegom Programmeerbare logica Read-only memory (ROM) Programmable ROM (PROM)

Programmeerbare logica Ben Bruidegom Programmeerbare logica Read-only memory (ROM) Programmable ROM (PROM) Erasable programmable ROM (EPROM) Hele geheugen wissen met UV-licht

Programmeerbare logica Ben Bruidegom Programmeerbare logica Read-only memory (ROM) Programmable ROM (PROM) Erasable programmable ROM (EPROM) Electrically erasable programmable read-only memory. (EEPROM) EEPROM is similar to flash memory (sometimes called flash EEPROM). The principal difference is that EEPROM requires data to be written or erased one byte at a time whereas flash memory allows data to be written or erased in blocks. This makes flash memory faster.

Programmeerbare logica Ben Bruidegom Programmeerbare logica Read-only memory (ROM) Programmable ROM (PROM) Erasable programmable ROM (EPROM) Electrically erasable programmable read-only memory. (EEPROM) Programmable logic array (PLA) Bovenstaande “geheugens” zijn geen geheugens maar combinatorische schakelingen. Een uitgang is alleen afhankelijk van de waarden van één of meer ingangen.

Programmable logic arrays (PLA’s) Ben Bruidegom Programmable logic arrays (PLA’s) Figuur B.5 bladzijde B-12

Ben Bruidegom AND – OR logic Figuur B.6 bladzijde B-14

Ben Bruidegom PLA Figuur B.7 bladzijde B-14

Field Programmable Logic Array (FPGA) Ben Bruidegom Field Programmable Logic Array (FPGA)

Ben Bruidegom Verkorte tabel NOR-poort v w x y Z 1 x = irrelevant

Huiswerkopgave 2a Probleem: Ben Bruidegom Huiswerkopgave 2a Probleem: Een boer wil een rivier oversteken met een geit, een kool en een wolf in een boot waar slechts plaats is voor de boer en één van de drie. Ook mag de geit niet met de wolf of met de kool alleen achterblijven. Ken aan {boer, geit, kool, wolf } de waarde ‘0’ toe als die zich op de linker oever van de rivier bevinden en ‘1’ op de rechter oever. Ontwerp m.b.v. SIM-PL een schakeling met zo weinig mogelijk NAND-poorten. Bouw eerst de benodigde NAND-poorten. Organiseer de overtocht, schrijf hiervoor een “programma” binnen de SIM-PL omgeving. Lever volgende week een “hardcopy” van waarheidstabel, de bijbehorende Boole-uitdrukking, de vereenvoudiging van deze uitdrukking en een afdruk van het schema en het “programma” in. Beloning: 1 practicum punt.

Huiswerkopgave 2b Opgaven Boole-algebra Zie homepage 1 punt Ben Bruidegom Huiswerkopgave 2b Opgaven Boole-algebra Zie homepage 1 punt