Kennis en Interactie 26 november 2003 College 5 The myth of the paperless office Introductie Hoofdstuk 1 en 2 Televisie-documentaire.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
Overflow of partnership Marion V. van den Brink vdb interim management.
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
(c) Marc de Graauw Presentatie XML Marc de Graauw 2 maart 2000.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
3 interactive marketing communications.
Namaak in ICT Illegale software. Wat is illegale software? Vraag: “Mag u een programma downloaden van het internet, zonder hiervoor te betalen, dit installeren.
Een startersgids voor innovatie
Presentatie nieuwe media
De gebruiker centraal De gebruiker centraal bij document management binnen de Overheid Michiel Hazen Management consultant Ordina.
VPN Technologieën en oplossingen. VPN en IP VPN Leased line netwerk Echt ‘privaat’ netwerk: eigen lijnen met gegarandeerde capaciteit Per connectie een.
De gids tussen computer en gebruiker
De gids tussen computer en gebruiker
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Prestaties Schatten en Managen
Kennis en Interactie 10 december 2003 College 7  The myth of the paperless officice  Slot hoofdstuk 5, hoofdstuk 6  Kernbegrippen  Voorbeeldvragen.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
27 januari 2011.
Informatiebeheer.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Minicollege Service Oriented Architecture
PACT Plekken en ACTiviteiten dd 13 februari 2008 presentatie: Karel Dekker, Nora van Klingeren, Anca Hartjes.
Flexibel en geavanceerd. Dat is het idee.
Het UNESCO Charter en de Guidelines for the Preservation of the Digital Heritage na 8 jaar 4 november 2011, Naar een toekomstvaste AV-collectie NL.
Voor u de volgende schermen verspreidt … U hebt de poster verspreidt. De betrokken personen weten dus waar ze uw tips kunnen terugvinden. Daarna verspreidde.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Imagi Ayoub Boufous & Joachim Alvarez-Rodriguez. Index Situatie Operationele Impact High level Scope Details soft-hardware Schermen van de app Rollen/Respons.
Dagmar Huttinga EVB30. 5 jaar geleden opgericht Waarom heeft hij dit bedrijf opgericht? Personeel DTP-medewerker/winkelbediende Bedrijf & functie.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
9 Geschiedenis Pc’s. De eerste pc’s De eerste Personal Computer is de Altair Deze werd zo genoemd omdat de gebruiker niet langer werkte aan een.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Kennismanagement & Sociale media
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Functional Web Applications Implementation and Use of Client-Side Interpreters Jan Martin Jansen.
Feiten Meest voorkomende helpdeskproblemen.  Per werknemer wordt gemiddeld een half uur per dag(!) besteed aan zoeken naar ICT antwoorden.  Productieverlies.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Openbaar Lichaam Bonaire
Verspillingen in de processen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
In het secretariaat worden alle
(Niet) Allemaal digitaal
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
In het secretariaat worden alle
In het secretariaat worden alle
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
In het secretariaat worden alle
Inspelen op innovaties
Stap drie bij projecten
Geoffrey, Henri Pongers, Claudia Spaargaren
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Kennis en Interactie 26 november 2003 College 5 The myth of the paperless office Introductie Hoofdstuk 1 en 2 Televisie-documentaire

Kennis en Interactie 26 november 2003 The myth of the paperless office  Sluit aan bij Norman: technologie naar menselijke maat  Introduceert interessante onderzoeksmethoden:  Laboratorium-studies  Veld-studies  Beschrijft hoe mensen papier gebruiken in samenhang met technologische ontwikkelingen

Kennis en Interactie 26 november 2003 Vraagstelling  Waarom gebruiken mensen nog steeds papier?  Wat zijn jullie eigen bevindingen?  Hoe kan inzicht in het gebruik van papier nieuwe technologische ontwikkelingen sturen?  Wat is de toekomst van papier?

Kennis en Interactie 26 november 2003 De eerste PC’s  De eerste PC’s IBM en Apple Macintosh (vroege jaren 80)  Tekstverwerkers niet compatibel  Alleen de geprinte versie toegankelijk voor verschillende gebruikers  Nog nauwelijks netwerkfaciliteiten

Kennis en Interactie 26 november 2003 De jaren 90  Opkomst van het Internet en World Wide Web  Geschakelde computers  Een taal – HTML: Hyper Text Markup Language  Deze ontwikkeling gaf nieuwe voeding aan het idee van het papierloze kantoor

Kennis en Interactie 26 november 2003 En toen?  De papierconsumptie steeg in plaats van te dalen  Nieuwe technologische ontwikkelingen: elektronisch papier: bijna dezelfde eigenschappen als papier  Licht  Beschrijfbaar

Kennis en Interactie 26 november 2003 Trends: Trend 1  Internet-verkeer verdubbelt elke negen maanden  Er wordt veel meer informatie aangeboden  Des te meer informatie toegankelijk is, des te meer er wordt geprint  Mensen lezen – lange stukken – liever niet van het scherm

Kennis en Interactie 26 november 2003 Trend 2  Vooruitgang in druk-technologie  Betere en goedkopere printers  Eerst elektronisch verspreiden (in plaats van kopiëren en rondsturen), dan printen  Printing-on-demand  Geavanceerde tekstverwerkers en grafische programma’s voor opmaak

Kennis en Interactie 26 november 2003 De affordances van papier  Affordance: wat is dat ook alweer?  De eigenschappen van objecten maken bepaalde acties mogelijk  Papier: pakken, dragen, vouwen  Wat zijn de affordances van een computer?

Kennis en Interactie 26 november 2003 Problemen met papier  Symbolic problem  Papier is ouderwets  Cost problem  Opslag van papier is duur  Interactional problem  affordances

Kennis en Interactie 26 november 2003 What;s wrong with paper?  Hoofdstuk 2 bespreekt de drie typen problemen:  Symbolisch, kosten en interactie  Geeft twee voorbeelden van organisaties die met wisselend succes getracht hebben het gebruik van papier terug te dringen

Kennis en Interactie 26 november 2003 Het kosten-probleem  83% van kantoor-documenten bestaat uit formulieren  Verenigde Staten:  1 biljoen dollar voor het ontwerpen en printen van formulieren  25 –35 biljoen dollar voor het bewaren, reviseren en verspreiden van de formulieren

Kennis en Interactie 26 november 2003 De prijs van opslag en terugvinden  Papier neemt kostbare ruimte in beslag  Papier raakt kwijt, wordt verkeerd gearchiveerd  Managers besteden gemiddeld drie uur per week aan het zoeken naar documenten  Papier raakt uit de tijd (evaluatieformulieren; folders)

Kennis en Interactie 26 november 2003 De prijs van Digitale Documentatie Systemen  De prijs is minder zichtbaar:  Opslag is goedkoop  Terugvinden wordt steeds makkelijker  Welke kosten zijn er dan?  Invoering  Veranderingsproces

Kennis en Interactie 26 november 2003 Het interactie-probleem: beperkingen van papier  Moet lokaal beschikbaar zijn  Neemt fysieke ruimte in beslag  Kan eigenlijk slechts door een iemand tegelijk gebruikt worden  Kan niet makkelijk worden aangepast, of ingepast in een ander document  Kan niet makkelijk gerepliceerd worden  Kan geen dynamische informatie weergeven

Kennis en Interactie 26 november 2003 The case of DanTech  Deens bedrijf:  Ontwerpen en in elkaar zetten (manufactoring) van een ‘high-tech’ produkt  Probleem:  verslechterende concurrentiepositie  Oplossing:  Herstructuren van werkprocessen

Kennis en Interactie 26 november 2003 Maatregelen  Kleine interdisciplinaire projectteams  Training voor twee functies  Flexibiliteit  Inzetbaarheid  Verhuizen  Technologische hulpmiddelen om de mobiliteit te verhogen  Opgelegde beperking in het gebruik van papier

Kennis en Interactie 26 november 2003 Het nieuwe kantoor  Open: geen hiërarchische structuur  Geen vaste werkplekken (alleen voor de duur van een project)  Centrale sociale locaties (coffee corners)  Portable computers  Eén hangmappenkast per project  Elektronisch documentatiesysteem

Kennis en Interactie 26 november 2003 Gevolgen  Papier bond mensen niet langer aan een plek  Documentatie in papieren vorm allen nodig tijdens de duur van een project  Organisational memory: niet op papier maar in de hoofden van mensen  Enorme publiciteit in de media

Kennis en Interactie 26 november 2003 The case of UKCom  Telecommunicatie-bedrijf  Krimpende markt – fusie met een kleinere concurrent  Op naar de paperless office  ‘Bids & Sales’  Complexe offertes op papier

Kennis en Interactie 26 november 2003 Maatregelen  Elektronisch documentatiesysteem voor ‘customer account management’  Informatie delen tussen account managers en Bids en Sales  Elektronisch hulpmiddel voor het berekenen/schatten van kosten  Informatie delen tussen verschillende afdelingen waar kosten worden berekend/geschat

Kennis en Interactie 26 november 2003 Uitkomst  Veel verzet tegen nieuwe hulpmiddelen  Account managers hebben ‘klant- gevoelige informatie’ die zich niet laat delen  Project-begrotingen worden zo gemaakt dat er flexibel kan worden omgegaan met onvoorziene kosten

Kennis en Interactie 26 november 2003 Algemene conclusie  UKCom had zich onvoldoende gerealiseerd hoe papier door verschillende afdelingen wordt gebruikt en hoe de werkprocessen in elkaar zitten  DanTech had juist wel de werkprocessen als uitgangspunt genomen