Kennis en Interactie 26 november 2003 College 5 The myth of the paperless office Introductie Hoofdstuk 1 en 2 Televisie-documentaire
Kennis en Interactie 26 november 2003 The myth of the paperless office Sluit aan bij Norman: technologie naar menselijke maat Introduceert interessante onderzoeksmethoden: Laboratorium-studies Veld-studies Beschrijft hoe mensen papier gebruiken in samenhang met technologische ontwikkelingen
Kennis en Interactie 26 november 2003 Vraagstelling Waarom gebruiken mensen nog steeds papier? Wat zijn jullie eigen bevindingen? Hoe kan inzicht in het gebruik van papier nieuwe technologische ontwikkelingen sturen? Wat is de toekomst van papier?
Kennis en Interactie 26 november 2003 De eerste PC’s De eerste PC’s IBM en Apple Macintosh (vroege jaren 80) Tekstverwerkers niet compatibel Alleen de geprinte versie toegankelijk voor verschillende gebruikers Nog nauwelijks netwerkfaciliteiten
Kennis en Interactie 26 november 2003 De jaren 90 Opkomst van het Internet en World Wide Web Geschakelde computers Een taal – HTML: Hyper Text Markup Language Deze ontwikkeling gaf nieuwe voeding aan het idee van het papierloze kantoor
Kennis en Interactie 26 november 2003 En toen? De papierconsumptie steeg in plaats van te dalen Nieuwe technologische ontwikkelingen: elektronisch papier: bijna dezelfde eigenschappen als papier Licht Beschrijfbaar
Kennis en Interactie 26 november 2003 Trends: Trend 1 Internet-verkeer verdubbelt elke negen maanden Er wordt veel meer informatie aangeboden Des te meer informatie toegankelijk is, des te meer er wordt geprint Mensen lezen – lange stukken – liever niet van het scherm
Kennis en Interactie 26 november 2003 Trend 2 Vooruitgang in druk-technologie Betere en goedkopere printers Eerst elektronisch verspreiden (in plaats van kopiëren en rondsturen), dan printen Printing-on-demand Geavanceerde tekstverwerkers en grafische programma’s voor opmaak
Kennis en Interactie 26 november 2003 De affordances van papier Affordance: wat is dat ook alweer? De eigenschappen van objecten maken bepaalde acties mogelijk Papier: pakken, dragen, vouwen Wat zijn de affordances van een computer?
Kennis en Interactie 26 november 2003 Problemen met papier Symbolic problem Papier is ouderwets Cost problem Opslag van papier is duur Interactional problem affordances
Kennis en Interactie 26 november 2003 What;s wrong with paper? Hoofdstuk 2 bespreekt de drie typen problemen: Symbolisch, kosten en interactie Geeft twee voorbeelden van organisaties die met wisselend succes getracht hebben het gebruik van papier terug te dringen
Kennis en Interactie 26 november 2003 Het kosten-probleem 83% van kantoor-documenten bestaat uit formulieren Verenigde Staten: 1 biljoen dollar voor het ontwerpen en printen van formulieren 25 –35 biljoen dollar voor het bewaren, reviseren en verspreiden van de formulieren
Kennis en Interactie 26 november 2003 De prijs van opslag en terugvinden Papier neemt kostbare ruimte in beslag Papier raakt kwijt, wordt verkeerd gearchiveerd Managers besteden gemiddeld drie uur per week aan het zoeken naar documenten Papier raakt uit de tijd (evaluatieformulieren; folders)
Kennis en Interactie 26 november 2003 De prijs van Digitale Documentatie Systemen De prijs is minder zichtbaar: Opslag is goedkoop Terugvinden wordt steeds makkelijker Welke kosten zijn er dan? Invoering Veranderingsproces
Kennis en Interactie 26 november 2003 Het interactie-probleem: beperkingen van papier Moet lokaal beschikbaar zijn Neemt fysieke ruimte in beslag Kan eigenlijk slechts door een iemand tegelijk gebruikt worden Kan niet makkelijk worden aangepast, of ingepast in een ander document Kan niet makkelijk gerepliceerd worden Kan geen dynamische informatie weergeven
Kennis en Interactie 26 november 2003 The case of DanTech Deens bedrijf: Ontwerpen en in elkaar zetten (manufactoring) van een ‘high-tech’ produkt Probleem: verslechterende concurrentiepositie Oplossing: Herstructuren van werkprocessen
Kennis en Interactie 26 november 2003 Maatregelen Kleine interdisciplinaire projectteams Training voor twee functies Flexibiliteit Inzetbaarheid Verhuizen Technologische hulpmiddelen om de mobiliteit te verhogen Opgelegde beperking in het gebruik van papier
Kennis en Interactie 26 november 2003 Het nieuwe kantoor Open: geen hiërarchische structuur Geen vaste werkplekken (alleen voor de duur van een project) Centrale sociale locaties (coffee corners) Portable computers Eén hangmappenkast per project Elektronisch documentatiesysteem
Kennis en Interactie 26 november 2003 Gevolgen Papier bond mensen niet langer aan een plek Documentatie in papieren vorm allen nodig tijdens de duur van een project Organisational memory: niet op papier maar in de hoofden van mensen Enorme publiciteit in de media
Kennis en Interactie 26 november 2003 The case of UKCom Telecommunicatie-bedrijf Krimpende markt – fusie met een kleinere concurrent Op naar de paperless office ‘Bids & Sales’ Complexe offertes op papier
Kennis en Interactie 26 november 2003 Maatregelen Elektronisch documentatiesysteem voor ‘customer account management’ Informatie delen tussen account managers en Bids en Sales Elektronisch hulpmiddel voor het berekenen/schatten van kosten Informatie delen tussen verschillende afdelingen waar kosten worden berekend/geschat
Kennis en Interactie 26 november 2003 Uitkomst Veel verzet tegen nieuwe hulpmiddelen Account managers hebben ‘klant- gevoelige informatie’ die zich niet laat delen Project-begrotingen worden zo gemaakt dat er flexibel kan worden omgegaan met onvoorziene kosten
Kennis en Interactie 26 november 2003 Algemene conclusie UKCom had zich onvoldoende gerealiseerd hoe papier door verschillende afdelingen wordt gebruikt en hoe de werkprocessen in elkaar zitten DanTech had juist wel de werkprocessen als uitgangspunt genomen