Presentatie R.U.G. 30 januari 2001 H.L.Hilarides Directeur F. van Lanschot Bankiers N.V. Groningen
Programma: Structuur organisatie Mission Statemant / Doelgroepenbeleid Groningen Werkwijze van Lanschot zaken/private banking Opzet kwaliteitsproces Kwaliteit binnen Banken en FVL in bijzonder Vragen (mag ook tussendoor)
F. van Lanschot Bankiers N.V. Aandeelhouders Familie van Lanschot10,9% Personeel} 6,4% Pensioenfonds} Friesland bank20,0% Nationale investeringsbank16,3% Delta lloyd14,0% Ducatus10,1% Verhandelbaar via de beurs22,3%
F. van Lanschot Bankiers N.V. Doelgroepen 1 Particulieren met vermogen en/of hogere inkomens 2 Familiebedrijf 3 Institutionele beleggers
F. van Lanschot Bankiers N.V. Hoofdkantoor in ‘s-Hertogenbosch 32 kantoren in Nederland Vestigingen in het buitenland 4 aandachtsgebieden -Private Banking -Zakelijke relaties -Assurantiën -Effectenbedrijf
Hoe bankieren wij? Eén aanspreekpunt voor een cliënt Persoonlijke aandacht Vertrouwen, integriteit en respect Integrale financiële dienstverlening (professionaliteit)
Wat onderscheidt ons? Korte lijnen door ‘platte’ organisatie Professioneel en informeel Groeimogelijkheden als adviseur in de breedte Kunst en cultuur Modern bankieren, voortgekomen uit lange historie en traditie
Doelgroepcriteria Middelgrote familiebedrijven omzet15mln< x <200mln kredietbehoefte1 mln< x <40mln liquiditeitsvolume 0,5mln< x <50 mln aantal medewerkers>10 familiebedrijven Middelgrote instituten Gezondheidszorg
AdviseringImplementatie Relatiebeheer Geld Ratio Emotie Ownership Onderneming Familie De Bermuda Triangle
De kenmerken van de scan Het concept Brede doorlichting Financieel/bancair terrein Illustratief Maatwerk Betaalde adviesdienst Bankonafhankelijk
Waarover wordt geadviseerd De modules Strategie van de onderneming Financiële structuur Middelenbeheer Risico management Eigendomsverhoudingen (Ownership Management)
Werkwijze Intake Performance meting Desk research Tussenrapport Verdieping onderzoek; interviews Eindrapport Follow up
Voorbeeld maatwerk: Indexdeposito Beurshypotheek
Rente naar keuze Hoofdsom % AEX of andere index
Kwaliteitsproces Probleemstelling formuleren dan: 1. Inventariseren/Brainstormen 2.Meten 3.Why Why Why. 4 Maatregelen. 5. Uitvoering. + Borging!!!!!!! 6. Meten. Check, why enz.
Kwaliteitsproces 1. Inventariseren/Brainstormen Open structuur Geen belemmering Elkaar op idee brengen Beperken tot probleemstelling (maar niet te..)
Kwaliteitsproces 1. Inventariseren/Brainstormen Open structuur Geen belemmering Elkaar op idee brengen Beperken tot probleemstelling (maar niet te..) Clusteren in groepen.
Kwaliteitsproces 2.Meten Let op Herhaalbaarheid meting. Beperk aantal metingen tot 7. Zorg voor glasheldere definities
Kwaliteitsproces 3.Why Why Why. Ishikawa diagram Het belangrijkste onderdeel!! Check door omkeerregel: Waarom <> Omdat
Kwaliteitsproces 4. Maatregelen./ 5.Uitvoering K.I.S.S. Zorg voor motivatie. Begeleidt de implementatie. Zorg dat resultaat meetbaar is. Moet gedragen door management en personeel!!
Kwaliteitsproces En dan …………… Plan Do Check Act Plan…...
Kwaliteitsproces Hoe manage ik Adm. Processen Werking I.A.D. Check, Check. Voorbeelden. –Fiattering –functiescheiding –functioneringsgesprekken/beloning.
Kwaliteitsproces 2 voorbeelden: –Te Groot (CDB) –Te Klein????????????????? (kantoor)
Kwaliteitsproces Wat levert het op? Klanttevredenheid (meetbaar) Personeelstevredenheid (meetbaar) Meer winst (lijkt zeer goed meetbaar) Pas op alles toe te rekenen aan jou project!