Het bespreken van incidenten met patiënten door medisch specialisten – de impact van aanklagen Kick Off Conferentie Healthwise 12 april 2013, Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trefwoorden: openheid, diagnose, dementie, psycholoog
Advertisements

Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
Erik J.A. Scherder.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
7/12/2014 | 1 Bibliotheekinstructie ATW 2013 archeologie2013.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Uitdagingen voor het Vlaamse beleidsarrangement Milieu & Gezondheid t.g.v. de epistemologische verschuiving naar complexiteit PhD Kristien Stassen (HUB.
NVAG Registratie, herregistratie, herintreden, zijinstromen en regulier vervolg opleiden. P.C. Rasch, arts M&G, secretaris RGS.
Blended care in de behandeling bij depressie
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Nardi Steverink.
Paradigma’s in Perspectief Levensbeschouwing, kun je dat meten?
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie CIW 2013 archeologie2013.
Gerdien Regts Eric Molleman Kees Ahaus Rijksuniversiteit Groningen
Universiteit Maastricht en Leids Universitair Medisch Centrum
Begeleiden van Praktijkonderzoek
3 april 2013, Evelien Joosten-van Zwanenburg
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Patientveiligheid: juridische aspecten
Organisatiemodellen voor de acute behandeling CVA patiënten: betekenis en herontwerp op basis van simulatie Vrijdag 14 maart 2014 Universitair Medisch.
Welke minimale winst streven we na bij adjuvante behandeling en
Rol IGZ bij toezicht medische zorg in PI
De nieuwe beroepsprofielen
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Clinical review: Use of vancomycin in haemodialysis patients Vincent Launay-Vacher 1, Hassane Izzedine 2, Lucile Mercadal 3 and Gilbert Deray 4 Available.
Klanttevredenheid onder cliënten van trombosediensten aangesloten bij Cliëntenraad Trombosediensten Drs. Hans H. Muis, manager Juni 2004.
Werken aan zoönosen 5e nationale zoönosensymposium
Prof.dr. Hans Wortmann Voortgangsbijeenkomst 4 maart 2015 Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Vakgroep Operations, Rijksuniversiteit Groningen.
27-Mar-15 | 1 Missie en onderzoeksagenda Healthwise Kees Ahaus 12 april 2013.
Aan de slag met de valkuil van gewenning
Voorkomen van (communicatie) fouten
100% Zorg op maat.. Informatieavond 1.Wat zijn rug & nekklachten 2.Behandeling van rug- en nekklachten 3.Voor wie? 4.Het programma.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
PRIKANGST?.
14 juni 2013 NHG wetenschapsdag Controle na borstkanker in de eerste lijn versus de tweede lijn: voorkeuren van patiënten Carriene Roorda, Geertruida H.
“Dan heb je het gevoel dat je nog bestaat” Ervaringen met en voorkeuren voor huisartsenzorg tijdens behandeling en nacontrole van patiënten met colorectaal.
Expertisecentrum voor rug- en nekklachten.. Symposium 1. Wie zijn wij? 2. Wat zijn rug- en nekklachten? 3. Behandeling van rug- en nekklachten; 4. Voor.
BEWARE Behandeling voor wearing-off gerelateerde angst Contact:
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Arts-patiënt communicatie rondom uitleg van SOLK: een kwalitatieve studie van Schotse audioconsulten Madelon den Boeft.
Effecten van gezamenlijke besluitvorming bij longkanker: voorlopige resultaten van een systematische review Olaf Geerse M.E. Stegmann, M.Y. Berger, H.A.M.
Kinderbekkenfysiotherapie als aanvulling op de conventionele behandeling van kinderen met functionele obstipatie. Design en logistiek van een pragmatische.
Depressie op oudere leeftijd en het risico op multimorbiditeit en polyfarmacie Peter Verhaak Floor Holvast, Bernard A. van Hattem, Judith Sinnige, François.
1| faculteit economie en bedrijfskunde healthwise Debat - Hun gezondheid, hun verantwoordelijkheid?
OPTion-studie – design Behandeldoelen van ouderen met kanker in een palliatieve setting Mariken Stegmann J. Schuling; T.J.N. Hiltermann; A.K.L. Reyners;
KOOKING-studie – design Effect van ondansetron bij kinderen met acute gastro-enteritis op de HAP Heleen Russchen F. Fickweiler; Y. Lisman-van Leeuwen;
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Korte presentaties 7 Berkeley (1.03) – Broederplein
Workshop Impactmeting van organisaties op SDG’s in zaal 1 !
Disclosure belangen NHG spreker
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Onderzoek: De kwaliteit van Geo Future school Modules
Vakgroep Gezondheidswetenschappen
Disclosure belangen NHG spreker
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kwaliteit van leven en gezondheid
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Introductie in de filosofie van ACT
Disclosure belangen NHG spreker
Mars voor het Leven D.V. 8 december Malieveld Den Haag
Mars voor het Leven D.V. 8 december Malieveld Den Haag
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Gebruikersbijeenkomst Data.overheid.nl
Transcript van de presentatie:

Het bespreken van incidenten met patiënten door medisch specialisten – de impact van aanklagen Kick Off Conferentie Healthwise 12 april 2013, Groningen | 1

Introductie | 2 Erik Renkema, PhD candidate Kees Ahaus, Professor Manda Broekhuis, Associate Professor Rijksuniversiteit Groningen Faculteit Economie en Bedrijfskunde Operations Department

1. Dilemma van openheid 2. Onderzoeksvragen 3. Methode 4. Resultaten 5. Conclusies 6. Implicaties | 3 Programma

 Vanuit de samenleving wordt gevraagd: a)Openheid incidenten b)Maatregelen  Medisch specialist heeft o.a. te maken met: a)Mogelijkheid tot (aan)klacht patiënt b)Reputatie c)BIG-registratie  Vormt barrière voor openheid | 4 1. Dilemma van openheid

2. Onderzoeksvragen  Vraag 1: Verschillen medisch specialisten in hun houding tegenover aanklagen en zo ja, hoe verhoudt zich dat met hun gedrag om incidenten te bespreken met patiënten?  Vraag 2: Hoe wordt het bespreken van incidenten met patiënten beïnvloedt door de reactie van de patiënt? | 5

3. Methode  Studie:- kwalitatieve veldstudie; diepte interviews (1uur <)  Setting: - 8 ziekenhuizen in Nederland - 31 specialisten, 5 specialismen  Subject:- houding tegenover aanklagen - bespreken van incidenten met patiënten  Analyses: - transcriptie, codering, hiërarchische clustering | 6

4. Specifieke emoties die aanklagen oproept  Angst: voor aanklacht (op de achtergrond)  Stress: van het proces dat eraan vast zit  Bezorgdheid: over de uitkomst  Kwaadheid: “geen fout maar complicatie”  Voelt als persoonlijke aanval: diepe impact | 7

4. Relatie met het bespreken van incidenten | 8

 Reactie van patiënt, geassocieerd met grotere kans op aanklacht:  Leidt tot terughoudendheid om incident te bespreken (n=10) 4. Invloed van reactie van de patiënt | 9

5. Conclusies 1)Houding tegenover aanklagen 50/50: -reputatie schade, schaadt zelfvertrouwen, bezorgdheid, stress, persoonlijke aanval, angst 2)Beide groepen: ambigu effect op bespreken van incidenten met patiënten 3)Specifieke reactie patiënten geassocieerd met grotere kans om te worden aangeklaagd; leidt tot terughoudendheid in bespreken | 10

6. Implicaties  Variatie in houding schept mogelijkheid om te reflecteren en van elkaar te leren  Management ziekenhuis:  atmosfeer waarin incidenten kunnen worden besproken  training in bespreken incidenten met patiënten  desgevraagd support bij bespreken incidenten  realistische zorg verwachting (bijv: mogelijke complicaties)  Inzet medische en juridische vertrouwensfunctie waar medisch specialisten met vragen en twijfels terecht kunnen? | 11

Hartelijk dank voor uw aandacht! | 12