Terugblik Terugblik op de vorige les (Stedelingen) en het doeblad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
Modern sprookje Kikkerkoning.
Test je geheugen. Instructies Werk uit het hoofd. Hou pen en papier klaar, maar gebruik die niet voordat dit gevraagd wordt! Straks zie je één voor één.
Het leven in de stad.
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Burgers regelen het zelf
Machtige heren, halfvrije boeren
Schip schat schuil schuif.
Terugblik Terugblik op de vorige les (kastelen) en het doeblad.
Interactieve versie mbv DSB
Het wachtwoord... Het leven van een man is niet altijd gemakkelijk...
De kerk in de Middeleeuwen
Kolonialisme Kolonialisme is eigenlijk een kolonie, dat is een stuk grondgebied buiten het oorspronkelijke grondgebied soms overzee. West Europese landen.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
6.2 Zelfstandige burgers.
Cursistenprogramma 3e editie
Oaseplaats en uitvalsbasis
Klik hier als u voor de eerste keer op de website komt.
God werkt aan draagkracht Blijf op koers, kies op tijd Een cadeau moet je krijgen, niet pakken ontvanger en Gever pakken of krijgen.
Van eeuwenband naar tijdsband
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Ik trouwde met vrouw Right. Ik wist niet dat haar voornaam ALWAYS was!!!
De echte man.
Opdracht 1 beeldcultuur
Baas boven baas.
Wiskundige Filosofie…
Persoonsvorm in de verleden tijd: zwakke werkwoorden
tegenwoordige tijd en verleden tijd
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Optellen en aftrekken van = = = = 456 Als je op de beer klikt, komt er een som. Kies het goede antwoord.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Hoofdstuk 6 ‘Licht’ Paragraaf 6.1 antwoorden.
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Les 3 De opstand. Wat weet je nog over? Maarten Luther?De beeldenstorm Willem van Oranje?
 Na deze les weet je wat worteltrekken is.  Na deze les ken je praktische toepassingen van het worteltrekken.
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
Verjaardagsronde. Verjaardagsronde: In de verjaardagsronde zitten de teamleden om en om in een kring. Met het ‘cadeau’ op schoot beantwoorde de teamleden.
Romanovs & Revolutie 3 Oorlog en revolutie.
De vraag is je beste vriend
Publiek Sinterklaasintocht in Middelburg bekogeld met flessen
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Puzzelen met genen.
Praat met eerbied over God
Waarom worden mensen crimineel
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Rampen in de Middeleeuwen
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening Terugblik
Quiz over [uw onderwerp]
Hier is een stad gebouwd
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 5.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
De vierkantjes puzzel Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Hoe gaat het met jouw stad?
Plastiden Thema 3 BS 7.
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Transcript van de presentatie:

Terugblik Terugblik op de vorige les (Stedelingen) en het doeblad. Waar ging de vorige les over? Wat hebben ze geleerd / gedaan? In welke tijd zitten we nu? (late middeleeuwen) Feedback op het gemaakte Doeblad. - Wat ging er goed, wat ging er minder goed.

De schout Iedere les begint met een introductie van de taak door de leerkracht en uit de volgende fasen: Introductie (klassikaal) Bijvoorbeeld: De les van deze week gaat over de schout. Op het linker plaatje (linksboven) zie je een schout. Het is de man met de rode cape. De Schout was de boevenvanger van vroeger. Tegenwoordig noemen we zo iemand geen schout meer. Op het rechterplaatje staat de schout van tegenwoordig. Hoe noemen we die? Wat doet een agent / politieman allemaal? - Wat staat er op de andere plaatjes?

De schout en de rakkers De schout en de rakkers. Die avond gaan de schout en zijn rakkers op pad. Het lijkt een rustige avond te worden, want er gebeurt er weinig op straat. De schout heeft een rode mantel om en een lamp om ’s nachts goed te kunnen zien wat er gebeurt. In de meeste steden had je nog geen verlichting buiten. Als de schout voorbij een straat loopt hoort hij een man op hulp schreeuwen. Help, help! Vlug rent de schout er naar toe. Zijn rakkers rennen achter hem aan. Aan het einde van de straat ziet hij hoe twee mannen met knuppels een rijke koopman proberen te beroven. Gelukkig komt de schout op tijd en kan hij een man arresteren. De schout en de rakkers hebben de man opgesloten in een kooi. De man kan zo nergens naar toe en iedereen kan zien dat hij straf heeft. De man in de kooi zal zijn echte straf krijgen op het grote plein midden in de stad. De schout brengt hem daar zo naar toe. Vraag: - Zien jullie de schout op het plaatje? (de man met de rode cape en de lamp). - Worden mensen nog steeds in kooien opgesloten? (Nee, niet zoals vroeger in een kooi te kijk zetten. Ja, een gevangenis is ook een soort kooi.)

Het werk van vrouwen Het werk van vrouwen Vrouwen waren er in de middeleeuwen vooral om kinderen te krijgen. Ze moesten op de kinderen passen, koken en schoonmaken. Vrouwen moesten zorgen voor de dagelijkse dingen in huis, voor de kleding en het eten. Alleen de rijke dames konden een dienstmeisje betalen. De meeste andere vrouwen moesten hard werken in huis en in de werkplaats van hun man.

Vrouwen in een klooster Als vrouwen liever wat vrijer en onafhankelijker waren, dan kon dat alleen als ze hun leven wijdden aan God en naar het klooster gingen. In de Middeleeuwen lagen de meeste kloosters op het platteland, ver van het drukke stadsleven. Kloosters werden vaak gesticht door mensen van adel. Ze waren in het begin dan ook bedoeld voor adellijke dames. Maar al gauw stonden de deuren ook open voor gewone stadsvrouwen. Vaak ging het zo dat als een rijke koopman een dochter had die ongetrouwd bleef, hij een plek voor haar regelde in het klooster. Hier werd ze goed verzorgd en bleef er tot aan haar dood. Of ze dat nou wilde of niet. Maar er waren ook vrouwen die zelf het klooster in wilden. Ze verlangden ernaar de alledaagse wereld achter zich te laten en hun leven te wijden aan God. Eenmaal in het klooster bestond het leven van de vrouwen uit bidden, werken en studeren. En vooral studeren was heel bijzonder voor vrouwen in die tijd.

Werkblad Vul de juiste antwoorden in deze puzzel in. Als je alle antwoorden goed invult lees je in de bij de pijl een woord. 1 In het tekstboek lees je over een man die gevangen is genomen door de schout, waarin is hij opgesloten? 2 Hoe noem je de hulpjes van de schout? 3 Hoe noem je de man die in de Middeleeuwen langs steden reist en spulletjes verkoopt? 4 Vrouwen hoefden bijna niets te doen in de Middeleeuwen, deze uitspraak is ….. (kies uit ‘goed’ of ‘fout’) 5 Hoe noem je een schout in onze tijd? 6 Hoe noem je de baas van een stad? 7 De eerste steden werden gebouwd in de …. Middeleeuwen Werkblad bij les 6

Werkblad Werkblad bij les 6 Deze sheet kan gebruikt worden om het werkblad te bespreken.