Klankleer Practicum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lees- en Taalproblemen
Advertisements

Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Mijn stage bij:Fit-Car Center Rosales Naam: Miralem Klas: 5B Jaar: 2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Verdeel het woord in lettergrepen
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Toekomstvisie Melvin Kil, V5a.
Poëzie December.
PowerPointslides maken
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Klankleer 1 College 3 Transcriptiepracticum
Klassen en objecten.
Naam: Linda Griffioen. Klas: 5D Jaar: 5e
1.Deze foto is zorgvuldig geënsceneerd. Leg dit uit.
Spelling college 3.
Fonologie 1.
Fonologie 2.
Klanken 1.
Taal met één hand Taal- en spraaktechnologie: groepsproject
1. Parsing (epsilon’s, tabellen) 2. Unificatie grammatica Natuurlijke taalverwerking week 7.
Inleiding in de Klankleer
Klankleer I Proeftentamen bespreking
College 2: Autosegmentele fonologie
College 5 Features & Syllabes
College 4: Inleiding Fonologie eerste uur: Werkzaamheden fonoloog en fonologische processen tweede uur: Generatieve Taalkunde, UG en fonologische.
College 3: Syllabe .
College 3: Feature Geometry eerste uur: lineaire fonologie  non-lineaire fonologie probleem: verantwoording assimilatie tweede uur: procesbeschrijvingen.
Transcripties Klankleer college 2.
Open Dag op Locatie Fonologie
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij De Leiboom (afdeling technisch onderhoud) Naam: Hansie voortman Klas: 5c Jaar:2002 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij het flierefluit Naam: chantal kobus Klas: 4a Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij; humanitas Naam: nancy Klas: 4b Jaar: 2009/2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Mijn stage bij Fox schildersbedrijf
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Praktische Opdracht CKV
WELKOM OP TOV!.
Kansen voor Samenwerken
Welkom op onze thema-avond
Mijn stage bij em-te wijk en aalburg Naam: danny Klas: 4a blauw Jaar: 4 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu.
Interpreteren van data
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Pizza’s!!!. 16 x 9 of 9 x 16??? Ik heb 16 dozen pizza’s, Elke pizza bestaat uit 9 punten, hoeveel pizzapunten heb ik in totaal? Hoe reken ik dat uit???
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
WO I. Duitsers leggen een dodelijke grens aan tussen Nl en België: Prikkeldraad met stroomdraad. Waarom?
Gevorderde programmeer les
OT & LabPhon Outline Studiehandleiding –Fon 2 BA: Gilbers LabPhon: Phonetics and Phonology Example: Slippin’ & Slidin’ on the Sonority Scale Phonologically-based.
Syllabe/Lettergreep in het Nederlands en in het Tsjechisch herfstspreeuwzmrzlina???
DE HUID RICK LUNA EN MAARTJE. ER ZIJN VERSCHILLENDE TYPES HUID SPROETEN BLANK ZWART/BRUIN ALBINO PUISTJES MOEDERVLEKKEN.
Coach Academy Opbouw 2. Doel Leren hoe je op een trainingsplan komt met de punten van jeugdplan hoe maak je een individuele trainingsplan? Ervarigen met.
De kracht van positief opvoeden
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
SPELLING 1.3 *ALLE OF ALLEN? SOMMIGE OF SOMMIGEN? *ACCENTTEKENS.
Werkwoorden vervoegen
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Klankleer Practicum.
Hoe herkennen mensen klanken?
Leesvaardigheid Woordbetekenis Leesvaardigheid – Woordbetekenis.
Transcript van de presentatie:

Klankleer Practicum

Overzicht Fonologische regels: -er/-aar -insertie t/ts-alternantie syllabe parseringen

De consonanten van het NL bilabial labiodental dental alveolar postalveolar retroflex palatal velar uvular pharyngeal glottal plosive          nasal      trill   tap or flap  fricative          lateral fricative approximant w    lateral approximant 

De vocalen van het Nederlands front central back close () () ()     close-mid   () ()  () open-mid   open

Major Class Features Final Devoicing er/aar Insertieregel Alternantieregel

Fonologische Plaatsfeatures         er/aar2 Insertieregel

Fonologische abstracties /p/ : /b/ /f/ : /v/ +ant; -cor zowel bilabiaal als labiodentaal /t/ : /d/ /s/ : /z/ +ant; +cor // : // // : // -ant; +cor /k/ : // /x/ : // -ant; -cor generaliseert over velair en uvulair

Fonologische regels

Fonologische Regels A  B / C D C D = omgeving; het foneem bevindt zich op een positie tussen C en D C en D kunnen klanken zijn of een natturlijke klasse van klanken, maar ook: grenzen, bijvoorbeeld $ (syllabegrens) andere grenssymbolen: + (morfeemgrens) # (woordgrens)

Fonologische Regels $ (syllabegrens) vb. be $ zem bal $ kon hon $ den + (morfeemgrens) vb. boom + pje hond + en # (woordgrens) vb. bal # honden # balkon #

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Regel: [-sonorant]  [-stem] Major Class Features

Final Devoicing Data: hond, heb, wuiv-, huiz-, Niet in: pa, geeuw, bar, bal, raam Domein: ABVA, hebzucht Regel: [-sonorant]  [-stem] / $

-er/-aar Data: reken-; tennis-; handel-; reinig- woeker-; zanik-; knutsel-

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- Major Class Features

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- /r/  [a:r] /  +son + +cons

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- balsem- (!) plaatsfeatures

-er/-aar reken- handel- woeker- knutsel- reinig- zanik- tennis- balsem- (!) /r/  [a:r] /  +son + +cons +cor

Insertieregel data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België plaatsfeatures Major Class Features

Insertieregel   [] / +son [-cor] $ +cons -nas data: half, Belg, melk, darm, durf, borg, hark niet: soms, hars, hart, vals, geefs, België uitzondering: doorn, lantaarn

Alternantieregel data: militie-militair-politie-politiek- relatie-relatief-relaties- residentie-residenten-kwestie- kwesties Bepaal linker en rechter context in A  B / C __ D tip: maak gebruik van het grenssymbool “+” Major Class Features

Alternantieregel data: militie-militair-politie-politiek- relatie-relatief-relaties- residentie-residenten-kwestie- kwesties /t/  [ts] / [+son] __ /i/ +

Regelvolgorde Opdr. Geef geordende regels voor de afleidingen: hebzucht [hpsxt] zandbak [zmbk] Om wat voor soort processen gaat het hier?

Syllabemodel syllabe onset rhyme margin nucleus pre-m. m.core satellite peak satellite coda app. Nederlands: peak alleen vocalen; margin core en coda alles behalve vocalen Satellites: alleen sonorante consonanten; Extra-syllabische posities: s, t (p, k)

Vragen bij College 4 1. Stel dat een Italiaan die Nederlands leert het woord ik uitspreekt als iek [ik] in plaats van [k]. Hoe verklaar je dat? 2. Is de uitspraak [] in plaats van [] voor inpakken makkelijker voor de luisteraar of voor de spreker? Leg uit. 3. Wat voor een soort proces herken je in de vorm bongerd (oorspronkelijk boomgaard)? 4. In het Engels kun je door toevoeging van al aan woorden als nation en electric nieuwe woorden maken: national, electrical. Soms wordt bij dit proces al vervangen door ar, bijvoorbeeld in single-singular, circle-circular. Hoe zou je als fonoloog de variant ar voor al verklaren? Om wat voor een soort proces gaat het hier? 5. Noem een argument van generatief fonologen om een voorkeur te hebben voor een beknopte regel om fonologische processen te beschrijven.

Vragen bij College 5 1. Waarom gebruikt een fonoloog features om klanken te representeren? 2. Waarom is er zowel een feature [high] als een feature [low], terwijl er alleen een feature [back] is en geen feature [front]? 3. De klank [p] is bilabiaal en de klank [f] is labiodentaal. Voor de fonoloog zijn ze echter allebei [+anterieur] en [-coronaal]. Waarom maakt de fonoloog deze abstractie? 4. Een kind van twee jaar oud kan moeilijk clusters van medeklinkers realiseren. Hoe denk je dat zo’n kind het woord broek en step zal realiseren? Licht toe. 5. Wat is problematisch voor het lettergreepmodel aan de realisatie [] voor schep? Hoe kun je die realisatie toch verklaren?