Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Grammatica in balans.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Communicatie & Presentatie
Natuurlijke-Taalinterfaces
Welkom bij de World Vision Quiz.
Onderwijs en kinderarbeid
Taalvariatie en taalverwerving
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Mind De waarneming bestaat uit parallelle reeksen indrukken. Deze indrukken zijn eigenschapwaarden die uitgezet kunnen worden in meerdere dimensies. Een.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Inleiding taalwetenschap
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Grammaticale modellen
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Categoriale Grammatica
Natuurlijke taalverwerking week 4
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Taaltheorie en Taalverwerking Week 5: – Natuurlijke Taal Syntax. (Uitbreiding op CFG: Features.) – Human Parsing: Center-Embedding.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Interpreteren van data
Autisme in de dagelijkse praktijk
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
Taliger maken van werkvloeren Piet Van Avermaet
Welkom op de informatieavond van groep 7
(Voor)lezen is leuk!.
Taalkundige feiten en hypothesen
Ontwikkeling van het jonge kind
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Opgroeien in de stad les 3
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert 1 Keuzemodule Nederlands als tweede taal 11 november 2015.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Eerste en tweede taalverwerving Maud Hutten. Wanneer leert een kind de moedertaal? voor de geboorte 0-12 maanden = voortalige periode 1 – 2,5 jaar = vroegtalige.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Big Data.
Big Data.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Eerste taalverwerving Tweede taalverwerving
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie Taalverwerving Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Taalverwervingsparadox Het leren van een taal: Makkelijk voor kinderen Maar moeilijk voor volwassenen en computers Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Hoe leren kinderen hun moedertaal? Empiricisme (o.a. Rumelhart & McClelland): Door een algemeen leermechanisme. Neuro-constructivisme (o.a. Elman, Karmiloff-Smith): Door interactie tussen taalverwerving en cognitieve ontwikkeling. Nativisme (o.a. Chomsky, Pinker): Door aangeboren taalspecifieke kennis. Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Argumenten voor empiricisme Default verklaring: Waarom zou taal anders zijn dan andere cognitieve vaardigheden? Geen extra aannames nodig. Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Nativisme Aangeboren Universele Grammatica (UG): Universele principes Taalspecifieke parameter-settings UG geldt voor alle talen ter wereld Taalverwerving = Parameter-setting Oneindigheid van taal  Recursieve regels Kritische periode  Parameter-setting Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Voorbeeld: Hoofdparameter PP P NP van het boek PP NP P sono hon kara de boek van Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Proces van taalverwerving Taalverwerving = Parameter-setting. ‘Triggering’ door bepaalde input data. Passief: Je kunt niet weigeren taal te leren. Motivatie speelt vrijwel geen rol. Onbewust: Kinderen krijgen geen expliciete instructies. Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Herschrijfregels NP ==> NP, PP (recursief) de kaft van het boek van Chomsky over taalkunde ... PP ==> P, NP (niet recursief) van het boek Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Kritische periode Leren is ook: geen voor de moedertaal irrelevante verschillen meer kunnen waarnemen: Nederlands: l + r  Kantonees Welsh: l + ll  Nederlands: l Engels: pen + pan  Nederlands: pen Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Argumenten voor nativisme Poverty of the stimulus Snelheid van taalverwerving Vast patroon in taalverwerving Diversiteit van het taalaanbod Het ontstaan van creooltalen Dubbele dissociaties Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Het logische probleem van de taalverwerving Taalaanbod ? Grammatica Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Poverty of the stimulus Het taalaanbod bevat te weinig informatie: Beperkt aantal zinnen/constructies Ook ongrammaticale zinnen Geen negatieve evidentie Moeder- taal Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Ineffectiviteit negatieve evidentie (Frijn & De Haan, 1994) Eva: mag ik de bord? Moeder: het bord. Moeder: nee, je zegt het bord. Eva: het bord. mag ik nou de bord? Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Snelheid van taalverwerving Taalverwerving onwaarschijnlijk snel: Baby’s van 2 dagen oud herkennen hun moedertaal al. Wanneer kinderen een jaar of 6 à 7 oud zijn, beheersen ze hun moedertaal vrijwel volledig. Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Vast patroon in taalverwerving Kinderen gaan door dezelfde fasen: Voortalige fase (0-12 mnd) Egocentrische brabbelfase (4-6 mnd) Sociale brabbelfase (7-12 mnd) Vroegtalige fase (12-30 mnd) Differentiatiefase (2;6 - 5 jaar) Voltooiingsfase (5 jaar en ouder) Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Gelijksoortige ‘fouten’ in taalverwerving Kinderen maken dezelfde soort fouten: tinotono i.p.v. Martinitoren fluit i.p.v. fruit loopte i.p.v. liep / een kleer (e.v. van kleren) taartjes bakken i.p.v. ik ga taartjes bakken Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Diversiteit van het taalaanbod Heel verschillend taalaanbod  Toch dezelfde moedertaal Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 De rol van Motherese Motherese zou taalverwerving kunnen helpen: Taal van verzorger tegen kind Nadrukkelijkere articulatie Simpele woorden Eenvoudige zinstructuur Echter: Motherese niet in alle culturen Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Voorbeeld Motherese (1) nou, moet je goed wassen ja, goed goed je armen goed zo en je nek in je nek ook Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Voorbeeld Motherese (2) nee! is van mij geel is van mij blauw en rood is van jou nee is van mamma, ja is niet van jou niet van Laura Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Het ontstaan van creooltalen Creooltalen ontstaan vrijwel uit het niets: Verschillende talen  Pidgin-taal  Creooltaal Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Pidgin-talen Gesproken door sprekers die andere moedertaal bezitten Gereduceerde woordenschat, veel leenwoorden Variabele woordvolgorde, betekenis context-afhankelijk Vrijwel geen grammaticale structuur Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Creooltalen Gesproken door kinderen van sprekers van pidgin-taal Gestandariseerde woordvolgorde Grammaticale structuur Voorbeeld recent ontstane creooltaal: gebarentaal in Nicaragua (zie Pinker, 1994) Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Dubbele dissociaties Het leren van taal is relatief onafhankelijk van IQ: Gevallen waarin taalvermogen beschadigd, maar algemene cognitieve vermogens intact. Gevallen waarin algemene cognitieve vermogens beschadigd, maar taalvermogen intact. Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Linguïstische idiot-savant Christopher (Smith & Tsimpli, 1995) Stoornis van het centrale systeem (IQ van ± 50) Taalvermogen intact Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Het verschijnsel pro-drop Italiaans Nederlands *Nederlands (io) parlo ik spreek *spreek (tu) parli jij spreekt *spreekt (lei) parla zij spreekt *spreekt (noi) parliamo wij spreken *spreken (voi) parlate jullie spreken *spreken (loro) parlano zij spreken *spreken Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Experiment Smith & Tsimpli Aanleren van diverse grammatica’s: Niet-pro-drop-talen Pro-drop-taal (Berber) Verzonnen taal die strijdig is met principes van UG (Eppon) Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Resultaten experiment Christopher heeft geen problemen met niet-pro-drop-talen en pro-drop-taal. Echter, Christopher is niet in staat om taal te leren die strijdig is met principes van UG.  UG aangeboren? Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04

Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04 Conclusie Aantal argumenten voor nativisme. Voor sommige argumenten is alternatieve verklaring mogelijk / waarschijnlijker. Voor andere argumenten lijkt nativisme tot nu toe de beste oplossing. Neuro-constructivisten dienen alternatieve verklaringen te vinden voor deze argumenten. Petra Hendriks - Orientatie Kunstmatige Intelligentie '03/'04