Simon Critchley. Filosofie als vrucht van dubbele “dissapointment” Continentale vorming: University of Essex / Nice Proefschrift over Derrida en Levinas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
“Conquest of Paradise”
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
You do remember, don’t you?
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
vrijdag 18 juli 2014 Friday, 18 July 2014 K E N F E J STOP.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
Instructie grammatica
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Present simple Unit 1, lesson 1. Jij loopt elke dag naar school. You walk to school every day. Duncan loopt elke dag naar school. Duncan walks to school.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1997 Hillsongs Australia 1/11 ALL THINGS ARE POSSIBLE (Darlene Zschech) 1. Almighty God my.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 END OF TIME EINDE DER TIJDEN IF THIS IS GOOD BYE INCH ALLAH TIBETAN CHAKRA MEDITATIONS CELESTIAL SODA POP.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 BETWEEN MORNING AND NIGHT Living between morning and night Searching for what is good and right Always.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Chapter 3 Hot off the press
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Towards an implementation of Ethnographic Monitoring Jef van der Aa, Jan Blommaert & Massimiliano Spotti Babylon / Dept. of Culture Studies Faculty of.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Salt & Light Zout & Licht
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Simon Critchley

Filosofie als vrucht van dubbele “dissapointment” Continentale vorming: University of Essex / Nice Proefschrift over Derrida en Levinas (The Ethics of Deconstruction: Derrida and Levinas; 1992) Opvallend: ethische lectuur van Derrida Wending naar de politiek:

“There is, I believe, an urgent need to re-establish the political link between philosophy, as critical reflexion on doxai, and citizenship, as a reflective stance with regard to one’s political duties and rights: philosophy as citizenship and citizenship as philosophical activity” (238). “Democracy is an infinite task and an infinite responsibility directed towards the future; its temporality is that of advent. To think of democracy as futural is to take up the ethico-political obligation to invent democracy, more and better, today and every day. Democracy is a political form characterized by incompletion and deferral, which is to say that democracy has a différential structure. Of course, to say this is no longer to criticize Derrida; on the contrary, it is to imagine the future of deconstruction and perhaps the future of Derrida’s own work. Democracy as the future of deconstruction? In this closing chapter, I have tried to open this future by raising a question of politis” (241) Engagement vs. Exegese

Komt naar voren in huidige werkplek: New School University (NY). Paradoxaal genoeg ook in “exegetisch” werk (Oxford: OUP, 2001):

*Niet alleen overzicht van denkers/stromingen, maar ook thematische insteek *opvallende thema’s: 1) vraag naar meaning; 2) maatschappijkritiek *relatie met “double dissappointment” *verbinding tussen analytische en continentale filosofie: knowledge and wisdom *vermijden van de twee uitersten: scientism en obscurantism *de “exhaustion of theory” en de publieke rol van de filosofie

Tot zover Critchley’s “credo”, over naar zijn stijl (On Humour, London: Routledge, 2002): “echte humor”: -confronteert ons met onze “wretchedness” en met wie we eigenlijke zouden willen zijn -is subversief; relativeert het “normale”, “hoe het hoort” -neemt de plek in van religie in de seculiere samenleving -heeft een innige verbinding met filosofie

Fascinatie met religie blijkt ook uit grootste bestseller tot nu toe (2008, 13 vertalingen!):

*onze cultuur word gekenmerkt door “denial of death”. Enerzijds fascinatie met verlenging van het leven, anderzijds New Age “illusion of death” *werkelijke zingeving alleen mogelijk in aangezicht van eigen eindigheid *biografie van de filosoof is filosofisch relevant. Filosofie verbonden met eigen existentiële inzet van de filosoof.

Existentiële inzet blijkt ook uit meest ambitieuze boek tot nu toe (New York: Verso, 2005):

*ethiek als “infinite demands”, die ons verantwoordelijk stelt, maar waaraan we nooit definitief kunnen voldoen. *wederom typische verbinding met politieke filosofie: politieke actie kan alleen de vorm aannemen van het stellen van infinite demands aan de macht, waaraan deze nooit zal kunnen voldoen. *notie van “institutional resistance”. Verbinding met anarchisme & Gramsci

Polemiek met Zizek: “The lesson here is that the truly subversive thing is not to insist on ‘infinite’ demands we know those in power cannot fulfil. Since they know that we know it, such an ‘infinitely demanding’ attitude presents no problem for those in power: ‘So wonderful that, with your critical demands, you remind us what kind of world we would all like to live in. Unfortunately, we live in the real world, where we have to make do with what is possible.’ The thing to do is, on the contrary, to bombard those in power with strategically well-selected, precise, finite demands, which can’t be met with the same excuse”.