Massaliteit en Diversiteit Onderwijsdag 2007
Wie, Wat, Waar Jan van Groenendael Hoogleraar Aquatische Ecologie Vice-dekaan Onderwijs Faculteit NWI Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Massaliteit en Diversiteit: een beta probleem? NWI kende een sterk dalende instroom in de 90tiger jaren met dieptepunt in eerstejaars over 11 doctoraal- opleidingen. Om de dalende trend in de beta opleidingen te keren is eind jaren ’90 gekozen voor het inrichten van nieuwe trendy opleidingen Resultaat: Scholieren hebben een keuzeprobleem: 780 opleidingen met soms onduidelijke inhoud toegankelijk voor N&T N&G profielen. Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Massaliteit en Diversiteit: een beta probleem? Scholieren hebben een verwachtingspatroon: Opleidingen HO zijn vakken VO. Beta vakken zijn lastig. Vakken VO zijn disciplinair; opleidingen HO zijn interdisciplinair en niet herkenbaar Resultaat: Ongearticuleerde onderwijsvraag en keuzeangst Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Keuzeproces Interesse Natuuropleiding Interesse Techniekopleiding Interesse Gezondheidopleiding 11% (152) 5% (65) 13% (178) 14% (192) 33% (452) 3% (39) 20% (275) Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Het Nijmeegse Model: Ketenconcept VWO Bachelor MAAT- SCHAPPIJ ORGANISATIE & INFRASTRUCTUUR STUDENTVOLGSYSTEEM KEUZEDIFFERENTIATIE KEUZEPROCESARBEIDSMARKT AANSLUITING BEROEPS- PERSPECTIEF Master Ketenbeheer Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Massaliteit en Diversiteit Onderwijsdag 2007 Aansluiting en keuzedifferentiatie Clustering in 4 domeinen Aansluitingsproblemen: Tutorsysteem 15 tutoren, 4.2 fte Onderwijsvernieuwing: Thematische aanpak Niveaudifferentiatie: Beta honoursprogramma Keuzedifferentiatie via parallelle keuzemodules: zandlopermodel
Resultaat Ketenaanpak Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007 Nu 460 eerstejaars verdeeld over 4 clusters die overgaan in 8 BSc en 11 MSc opleidingen met vier uitstroomprofielen Maar is dit future proof?
Snelle paradigma verschuiving Scholen veranderen Middelbare scholen diversifiëren: universumscholen, technasia, tweetalig onderwijs, plus pakketten Toenemende kritiek op het studiehuis Verdiepende keuzevakken: NLT, Wisk D Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Snelle paradigma verschuiving Scholieren en Studenten veranderen LSVB enquete: meer contacttijd, meer inhoud tov meer vaardigheden en meer en betere docenten EXO steunpunt verdubbeld in een jaar Wiskunde prijzen Masterclasses en Junior college effecten Honours 2x zoveel Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Diversiteit aan de Poort Instroom nationaler/ internationaler Duitse studenten gelijkheid of gelijkwaardigheid Toename van schakelprogramma’s zelf evaluatie testen en zelf remediering Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Schiften of Pamperen? Selectie aan de poort Tutoraat Pin2 regelingen Studiebegeleiding Prestaties sturendRendementen sturend Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Acties NWI Ondersteuning Regio scholen met NLT wisk D Docentendagen curriculum ontwikkeling Gepromoveerde leraren (‘0 de graads leraren’) Platform Beta en Techniek: Mobiliteitsstimulering Maak keuzes opleidingen expliciet Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007
Massaliteit en diversiteit Onderwijsdag 2007 Academische Vorming?