Culturele antropologie en ontwikkelingsstudies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

Doorstroming Het Nederlands onderwijssysteem en internationale onderwijsmogelijkheden in Nederland.
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Algemene voorlichting
Welkom.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Wageningen University
Erasmus Open Dag Najaar 2012
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
Wil Weg Dagen Voorlichting Internationalisering Sociologie
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
SKI database DAIR – Collega’s aan het woord Jules Warps 7 november 2007.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Voorlichting opleiding
Voorlichting Bewegingstechnologie 23 februari 2012.
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Voorlichting Master Geneeskunde CRU2006 mei 2011
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Radboud Universiteit Nijmegen
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Centrale voorlichtingsdag RuG,
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat VWO-6 en HAVO-5 informatie decanaat maandag 13 september 2010.
Maatschappijwetenschappen
21 september 2014 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Informatica studeren Een dag student 8 maart 2012.
Algemene voorlichting
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Algemene ouderavond 5 ATHENEUM Decanaat
MAJORKEUZE 13 februari 2015 Suzanne van Nimwegen & Aukje Molenaar
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
De eisen aan de (aankomende) student
Culturele Antropologie 2.0
EHvA Consumptieve technieken
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Welkom bij het MA-programma New Media & Digital Culture Imar de Vries, Ann-Sophie Lehmann Donderdag 7 oktober 2010.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
LOB 4 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Hogeschool Rhein-Waal 27 Januari 2016 Linda Lamer, Maike Kaufmann.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Instructie studieplanning Bachelor 2/3 De invulling van jouw Bachelor programma.
Afstudeerrichting Internationale Betrekkingen  Waarom Internationale Betrekkingen studeren?  Studieprogramma  Extra’s  Toelichting (ex)studenten.
Master Handelsingenieur Master Business Engineering Prof. Dr. Filip Van den Bossche Programmadirecteur HIR(B) Brussel en Leuven 12 mei 2016.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Instructie studieplanning Bachelor 2/3
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Maatschappij Wetenschappen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Master in de Geschiedenis
Doorstroomminor OS/HRS/MCD/EBO
Radboud Beyond Borders 2018
Transcript van de presentatie:

Culturele antropologie en ontwikkelingsstudies Decanenkring Twente & Oost-Gelderland 10 februari 2011 Culturele antropologie en ontwikkelingsstudies Spreker: Prof. dr. Paul Hoebink

Centrale onderwerpen Cultuur, identiteit en ritueel Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Centrale onderwerpen Cultuur, identiteit en ritueel Sociale relaties en netwerken Armoede, macht en ongelijkheid Gender en religie Globalisering, lokalisering en ontwikkelingssamenwerking

Waarom Nijmegen? Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Combinatie Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies Bijzondere onderwijsstructuur met jaarlijks leerproject Persoonlijke aandacht & intensieve begeleiding Internationalisering Engelstalige cursussen in eigen curriculum Mogelijkheid studie aan buitenlandse universiteit (2de studiejaar) Buitenlandse leerprojecten (2de studiejaar & MA)

Mobiliteit, migratie en transnationale netwerken Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Mobiliteit, migratie en transnationale netwerken

Vluchtelingen en diasporas Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Vluchtelingen en diasporas

Multiculturele samenleving Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Multiculturele samenleving

Religie: cross-culturele vergelijking Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Religie: cross-culturele vergelijking

Armoede en overlevingsstrategieën Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Armoede en overlevingsstrategieën Wederzijdse bijstand en ondersteuning door NGO’s

Samenwerking en Collectieve Actie Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Samenwerking en Collectieve Actie

Sociale en maatschappelijke organisatie Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Sociale en maatschappelijke organisatie Samenwerking en representatie: Vrouwengroepen, boerenorganisaties en buurtcomités

Combinatie Culturele Antropologie & Ontwikkelingsstudies Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Combinatie Culturele Antropologie & Ontwikkelingsstudies Studierichting Culturele Antropologie en Ontwikkelingsstudies Culturele Antropologie & Ontwikkelingsstudies Culturele Antropologie Ontwikkelingsstudies Bachelor 1 Bachelor 2 Bachelor 3 Master

Bijzondere onderwijsstructuur Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Bijzondere onderwijsstructuur

Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie OPBOUW STUDIEJAAR BA 1 CAOS BA 2 BA 3 CA OS THEORIE - Introduction in Cultural and Social Anthropology - Inleiding Ontwikkelingsstudies - Hoofdvragen v.d. Sociologie - Gendertheorie - Regionale specialisaties en theorievorming - Culture, Development and Globalization - Politics, Government and Ethnicity - Economische antropologie en ontwikkelingseconomie - Theoretical debates in Cult. Anthropology - Theoretisch literatuurtentamen - Capita Selecta Mediterrane Gebied - Specialistisch Seminar Pacific Studies - Development: Analysis and Policy THEMA’S - Verwantschap en sociale netwerken - Ritueel en symboliek - Internationale samenwerking - Maatschappelijk middenveld Cultural innovation and mobility - Ondernemen in internationale samenwerking - Cultuur en Identiteit - Cultuur en Economie - Religie en Gender - Marginalisering, maatschappelijk middenveld en markt - Macht, identiteit en representatie METHODEN - Methoden A - Statistiek 1 - Lees- en schrijfgroepen - Methoden B - Statistiek 2 Interviewtraining - Methoden C (CA) Methoden C (OS) Regressieanalyse LEERPROJECT - Leerproject 1 - Leerproject 2 Voorbereiding leerproject - Leerproject 3 Bachelorscriptie - Voorbereiding - Bachelorscriptie BIJVAKKEN Filosofie - Minor Minor

Buitenlandse leerprojecten BA3 Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Buitenlandse leerprojecten BA3 India Thailand Ghana Indonesië Zuid-Afrika Chili

Leerproject 3: Religie en gender in India Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Leerproject 3: Religie en gender in India

Leerproject 3: Thailand Sustainable Development and Well-Being Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Leerproject 3: Thailand Sustainable Development and Well-Being

Masterspecialisatie: Anthropology Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Masterspecialisatie: Anthropology Cultural Mobility Socio-Political Mobility: kinship, migration and transnational families, adoption and fosterage Socio-Economic Mobility: tourism and cultural exchange Socio-Religious Mobility: pilgrimage, spiritual journeys, homeland tourism, and religious practices of migrants

Masterspecialisatie: Development Studies Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Masterspecialisatie: Development Studies Poverty, International Development & Cooperation International Cooperation, NGOs & Civil Society Fair Trade, Sustainable Trade and Corporate Social Responsibility ‘Livelihood’ strategies of disadvantaged groups (Youngsters, women and migrants) Democratization en local governance

Werkveld afgestudeerden Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Werkveld afgestudeerden Academisch onderzoeker: PhD student/promotieplaats Beleidsvoorbereiding en uitvoering Onderzoek en onderwijs Sociaal-maatschappelijk werk Ontwikkelingsorganisaties Overige (bijv. journalistiek) Postdoc opleiding Ontwikkelingsstudies (AMID)

Arbeidsmarktpositie afgestudeerden 2006-2007 Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Arbeidsmarktpositie afgestudeerden 2006-2007 Arbeidsmarktpositie oktober 2008 66,7% heeft betaald werk 9,8% is werkzoekend 17,6% is nog studerend 5,9% anders Dienstverband 76% is in loondienst 3% promotietraject 3% zelfstandige 11% flexibel 8% anders

Arbeidsmarktpositie afgestudeerden 2006-2008 Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Arbeidsmarktpositie afgestudeerden 2006-2008 Baankenmerken 21% heeft vaste baan 45% heeft voltijdbaan gemiddeld maandinkomen: € 1813,- Beroepsgroepen: 8% werkt als onderzoeker/wetenschapper 8% als docent 8% doet sociaal-cultureel werk 3% is promovendus 73% beroepen overig

Voorbeeld werkplekken Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Voorbeeld werkplekken Post-doc Ontwikkelingsstudies Nijmegen Afdelingsleider Stichting voor Vluchtelingen en Nieuwkomers Nijmegen Evaluatiemedewerker noodhulpprogramma’s Oxfam/Novib Docent maatschappijleer Free-lance journalist Trouw Organisatieadviseur Beleidsmedewerker Onderzoeker SHELL op het gebied van Maatschappelijk verantwoord ondernemen Junior programmamedewerker UNFPA China

Postdoctorale Opleiding (AMID) Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Postdoctorale Opleiding (AMID) Duur: 1 jaar (januari t/m december) Tweevoudig traject: werken & leren Trainee contract met ontwikkelingsorganisatie Jaarlijks 30 plaatsen Deelname van: NGOs Overheid (MinBuza) Financiële Instellingen Bedrijfsleven

Vooropleiding, aanmelding Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Vooropleiding, aanmelding Toelatingseisen: Vwo-diploma, [alle profielen] Hbo-propedeuse [met wiskunde op vwo-niveau] Colloquim doctum Aanmelding: www.studielink.nl

Informatiebronnen http://www.ru.nl/caos/ Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Informatiebronnen http://www.ru.nl/caos/ Studiegids Collegerooster Onderwijs- en examenreglement http://www.ru.nl/studereninnijmegen/ Voorlichting Aanmelding en toelating