Een disclaimer Beste Allen, Hierna volgt de ppt die ik gebruikte tijdens de workshop op de docentendag van 31/10/2013. Voor alles wat tijdens de workshop.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoestemtpeelenmaas.nl Waarom kiezers stemmen of thuisblijven en wat lokale politici daaraan kunnen doen Onderzoek van de Rekenkamercommissie Peel en Maas.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Alleen maar Tokkies? Over de aanhang van rechts-populisten
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitslag enquête over online pesten
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Social media gebruiken om een baan te vinden
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Discipelschap.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Ministersploeg Rutte I
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
Carnaval Wat is de succes factor van carnaval?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Welkom op onze thema-avond
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interpreteren van data
{ Premiere The Fast and the Furious 6. Wat zijn jou ervaringen? Wat zijn jou ervaringen? Opdracht.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Een onverwacht feest Les 2
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Dieren. De vos en de raaf Meneer Ibert, ik wil u graag iets kwijt, Hier zit ik naar uw notenbrij te staren Ik zou dit spelen, maar heb nu.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Politiek jargon Bingo.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Een jongeman komt in de apotheek en vraagt de apotheker :
Rouw & Verlies Les 3.
Staatsinrichting In Nederland.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Politieke stromingen De liberalen
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
‘Mixed up piles’.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Gezeik Ja je mag het eigenlijk niet hardop zeggen Maar soms heb ik het zo gehad met het onderwijs. Die docenten die alleen maar klagen dat het zo zwaar.
Nee Zeggen!.
Politieke Bingo.
Transcript van de presentatie:

Een disclaimer Beste Allen, Hierna volgt de ppt die ik gebruikte tijdens de workshop op de docentendag van 31/10/2013. Voor alles wat tijdens de workshop gezegd is geldt the Vegas-code: what happens in Vegas, stays in Vegas. Kwestie van mijn toekomstige interviews met partijen en politici niet in gevaar te brengen. De ppt valt daar niet onder: alles wat daarop staat mag je vrij gebruiken in je lessen, discussies op werk en met studenten of gewoon om gesprekken met je vrienden en familie op te leuken… Het was me een waar genoegen en ik hoop dat de ppt bij kan dragen aan jullie lessen! Groeten, Kristof Jacobs k.jacobs@fm.ru.nl

Sociale media in de politiek: Much ado about nothing? Dr. Kristof Jacobs 31/10/2013

Voor ik begin: Wie ben ik? Wat doe ik? Waarom deze workshop? Kristof Jacobs, 33 jaar oud, al zeven jaar in Nederland Wat doe ik? 1. Doceren Ik geef de cursus Political Communication in het derde jaar Politicologie En ook de cursussen kiezersonderzoek en landenvergelijkend statistisch onderzoek 2. Onderzoek VIRAL: samen met London School of Economics (www.ru.nl/viral) Ook wat onderzoek naar D66-speeltjes 3. Jurylid Jaarprijs PWS Maatschappijleer/wetenschappen Waarom deze workshop? Relatief nieuw onderwerp: is dit een relevante maatschappelijke ontwikkeling? Weinig onderzoek naar, maar het gaat hard

Outline Introductie: Theorie: functies van sociale media Een overzichtje van de invloed van sociale media Theorie: functies van sociale media Terug naar de werkelijkheid 1. Resultaten van wetenschappelijk onderzoek (Twitter) 2. Een opdracht (Twitter) 3. Facebook De toekomst Suggesties voor onderzoek door jullie leerlingen

Over de impact van social media Heel veel mensen zijn skeptisch Politici Twitteren zich te pletter, maar het is toch vooral bezigheidstherapie tijdens ellelange vergaderingen in de Tweede Kamer (Bron: Kristof Jacobs, 2010) Iedereen op Twitter, jawel hoor: https://mobile.twitter.com/hannes66

Over de impact van social media Anderen zijn ‘believers’ “Sommigen weten misschien dat ik zelf geen groot twitteraar ben, maar ik weet wel dat het een krachtig medium is. Ik denk dat het een heel mooi middel kan zijn om kennis, kunde en ervaring, die in Nederland ergens is,maar waar je als parlementariër misschien nog niet tegenaan gelopen ben[t], hier naar binnen te halen.”

Over de impact van social media Anderen zijn ‘believers’ “Sommigen weten misschien dat ik zelf geen groot twitteraar ben, maar ik weet wel dat het een krachtig medium is. Ik denk dat het een heel mooi middel kan zijn om kennis, kunde en ervaring, die in Nederland ergens is,maar waar je als parlementariër misschien nog niet tegenaan gelopen ben[t], hier naar binnen te halen.” Anouchka van Miltenburg (Fragment uit de 'Sollicitatiespeech' van Anouchka van Miltenburg, Voorzitter Tweede Kamer. Handelingen TK, 4e vergadering, 25 september 2012)

Introductie: sociale media en protesten

Introductie: sociale media en protesten

Introductie: hartstikke gezellig

Introductie: …maar nu niet meer

Introductie Maar maakt het iets uit bij verkiezingen?

Introduction Maar maakt het iets uit bij verkiezingen?

Introduction Maar maakt het iets uit bij verkiezingen?

Functies: waarvoor gebruiken politici sociale media? Activeren: Niet echt activeren: Mobiliseren Informeren Een band scheppen Just killing time Overtuigen

Functies: waarvoor gebruiken politici sociale media? Activeren: Niet echt activeren: Mobiliseren Informeren Een band scheppen Just killing time Overtuigen Twitter is vooral een persoonlijk medium - Facebook een privé-medium Verschillende functies, dus ook verschillend gebruik en verschillend onderzoek

Levert het stemmen op?

Meer stemmen Meer Tweeten

Emile Roemer Freek Dommerholt

Emile Roemer Freek Dommerholt Maar: ‘gemiddelden’!

Resultaten Dus: Meer tweeten hangt samen met meer voorkeurstemmen Maar niet veel: zo’n 100 tot 500 stemmen bij gemiddeld gebruik Is tweeten nu de oorzaak van die extra stemmen? Is nog wat vroeg om definitief antwoord op deze vraag te geven, maar het lijkt er wel op

Resultaten Hoe werkt dat dan? Maar: dit zijn dus gemiddelden. Bij goed Twittergebruik is er meer te halen! Mechanisme Resultaat Symbolisch: Wat ben ik modern X Poster-effect Communiceren met niche groepen √ Via journalisten in de krant

Wat is dan ‘goed’ Twittergebruik? 1. Doe iets 2. Schrijf leesbaar “Kritisch rapport over #decentralisatie #districten van @DaveSinardet Debatje via @wfschiltz @tomvandenborne @robvandevelde @twassenberg ?” 3. Interageer “We hebben al genoeg islam in Nederland” 4. Vertel iets inhoudelijks “Net geland op Schiphol, complimenten voor de KLM-piloot. Nu in wiebelend stilstaand toestel wachten op 'n vrije gate”

Wat is dan ‘goed’ Twittergebruik? Een opdracht…

Wat is dan ‘goed’ Twittergebruik? Groepje 1: ‘Ik zit op Twitter want men zegt dat dat goed is’ (Jan Peter Balkenende, Edith Schippers, Lilian Janse) Groep 2: ‘Ik heb het lastig met interactie’ (Diederik Samsom, Geert Wilders, Barack Obama) Groep 3: “Soms doe ik niet meer dan: ‘ik zeg waar ik ben’” (Maxime Verhagen, Alexander Pechtold, Jeroen Dijsselbloem) Groep 4: ‘Ik ben Minister-President en dus is Twitter gevaarlijk’ (Elio Di Rupo, David Cameron, Mark Rutte) Groep 5: “Ik zeg in het dagelijkse leven ook ‘Dit was Hashtag bigfun’” (Arend Jan Boekestijn, Boris van der Ham, Arjan El-Fassed) Groep 6: “Ik zit in het groepje ‘goeie’ Twitteraars” (Mei Li Vos, Emile Roemer, Elbert Dijkgraaf,)

Facebook: het ondergeschoven kindje Nauwelijks onderzoek naar Weinig aandacht voor in de media …Maar is dat terecht? Vraag: Merkten jullie op Facebook dat de verkiezingscampagne op volle toeren draaide?

Campagneadviseurs: ‘Voor ons is Facebook veel belangrijker dan Twitter. Twitter is slechts een Helpdesk. Als mensen vragen stellen moeten we die beantwoorden’ Hoe zien zij Facebook? Facebook is vrij goedkoop Facebook heeft enorm potentieel aan bereik Facebook is bliksemafleider Facebook is mobilisatietool Facebook is minder gevaarlijk

Facebook: Een facebookflater

Overzicht van een maand Facebookgebruik

De toekomst Wat kan je doen met leerlingen? 1. Experimenten Luisteren politici? (reageren ze) Wat is het effect van bepaalde Twitterboodschappen? 2. Inhoudsanalyses: Hoe gebruiken lokale en Europese politici Twitter en Facebook? Verschilt dat van nationale politici? (en wie doet het beter?) Doen nieuwe/grote/linkse partijen het beter? Komen de Twitteraars met hun tweets in de krant of op televisie?

Uitsmijtertje