Decanenkring Twente – Oost-Gelderland, 10 februari 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
De deelnemers over 16 stellingen
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
WELKOM OP HET Elde College
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006.
Landbouwbreed Klaaswaal
Utrecht Law College.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
Hoe bereiden we vwo’ers goed voor op de overstap naar de universiteit? Ad van Hout Coördinator aansluiting vwo-wo Decanenkring Zwolle, 17 maart 2011.
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Wiskunde in Technologie
Bachelorrendement Scheikunde
Radboud Universiteit Nijmegen
Radboud Universiteit Nijmegen
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Radboud Universiteit Nijmegen
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Informatieavond profielkeuze havo 3
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Een ambitieuze studiecultuur
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Straks GOED GESLAAGD voor VMBO-TL ?
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VOORLICHTINGSAVOND 4 HAVO
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Gedeelte: Studiekeuze en LOB
Informatieve ouderavond mavo 4 19 januari 2015
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Eerstejaarsproblemen
Honours Programme Delft
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Deel: Studiekeuze en LOB
Ouderavond 4 Havo 9 september Mentoren 4 Havo Ighor Gudde4HA Ineke Pingen4HB Anne-Karien Hafkamp4HC Marion de Wolff4HD Roos Koenders4HE Karin Melgers.
Ouderavond 5 Havo 22 september Mentoren 5 Havo Maurice Veltmaat5HA Sjan van der Grijp5HB Gert Egberts5HC Caroline Giesen5HD Ellen Hieltjes5HE Gerard.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Ouderavond 5 Havo 26 september Mentoren 5 Havo André Scheepstra5HA-IBC John Jacobs5HB Gert Egberts5HC Caroline Giesen5HD Sjan van der Grijp5HE Anouk.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
OUDERAVOND VWO 5 Maandag 11 september 2017
INFOAVOND 4 HAVO Welkom op het.
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Doorstroom vwo-wo Regionale Bijeenkomst Platform vWo
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Decanenkring Twente – Oost-Gelderland, 10 februari 2011 Hoe bereiden we vwo’ers goed voor op de overstap naar de universiteit? Ad van Hout Coördinator aansluiting vwo-wo Dit

Structuur 1. Cijfers en grafieken over instroom, uitval en rendement in bachelorfase wo eerstejaars over aansluiting vwo-wo 2. Visie Radboud Universiteit Nijmegen op onderwijs in eerste jaar op relatie met vwo-scholen 3. Vwo’ers goed voorbereid naar de universiteit; hoe krijgen we dat voor elkaar?

Instroom in wo Anno nu stroomt driekwart van de vwo-gediplomeerden rechtstreeks door naar het wo. OCenW voorspelt dat dit zal stijgen tot bijna 90% in 2020. In 1990 was het nog maar tweederde! Totale instroom eerstejaars wo is in 2009 ruim 36.000 w.v. grofweg 19.000 ♀ en 17.000 ♂ (verschil ♀ - ♂ was in ’98 nog nihil; neemt daarna steeds meer toe) RU 1969: 20% vrouwelijke studenten; 40 jaar later, in 2009: ruim 60%

Instroom Radboud Universiteit 2000-2010

Gemiddelde eindexamencijfers vwo’ers

Rendement vanuit ander perspectief Van alle 4000 nieuwe eerstejaars (2009) aan RU halen er 1500 (37,5%) geen einddiploma (master) in diezelfde opleiding. Van die 1500 vallen er al 800 (waarvan meer dan de helft jongens) uit in het eerste jaar, de andere 700 in een latere fase van de opleiding. Een wo-student kost de samenleving 6000 euro per jaar. 1500 x 6000 = ‘misinvestering’ van 9 miljoen euro per jaar Van die 1500 zullen er 900 een einddiploma halen in andere wo-opleiding of in hbo; de resterende 600 (15% van 4000) behalen geen eindkwalificatie in het hoger onderwijs.

5 acties VSNU voor meer studie-succes in ba-fase (nu haalt in wo 55% ba na 4 jaar; moet in 2014 70% zijn) Verbeter de aansluiting vwo-wo uitwisseling vwo- en wo-docenten meer realistische voorlichting universiteiten moeten zich meer verantwoordelijk voelen voor tekort aan (academisch opgeleide) leraren Vergroot de ‘binding’ van eerstejaars met de opleiding Meer contacturen Meer kleinschalig onderwijs, korte lijntjes met docenten Actieve studieverenigingen Academic Community Leg de lat hoger, straal meer ambitie uit. Maak studenten duidelijk dat studeren geen plicht maar voorrecht is, dat ze het beste uit zichzelf moeten halen. Geef meer waardering voor onderwijs tegenover onderzoek Heb meer oog voor verschillen tussen studenten. Ontwikkel extra programma’s voor excellente studenten

Vwo-vakken die volgens eerstejaars niet goed aansluiten, in % per wo-sector (Instroommonitor 2008)

Het onderwijs op de RU: heeft altijd relatie met onderzoek hecht aan goede combinatie van kennis, vaardigheden en attitude zoekt naar juiste balans tussen diverse didactische werkvormen is niet vrijblijvend: sinds 2006 minimaal 15 contacturen, ook in eerste jaar van de alfa- en gammaopleidingen vindt ‘binding’ belangrijk beschouwt studenten als actieve deelnemers, niet als consumenten verwacht van studenten dat ze minimaal 35 uur per week aan de studie besteden

Over instroom en het eerste jaar: Belang van goede relatie met vwo (netwerk) Vwo-diploma is toelatingsexamen voor de universiteit. Voorwaarde: handhaving huidig kwaliteitsniveau CE en meer borging kwaliteit SE! Geen selectie aan de poort (uitz.: nf-studies), wel reflectie voor de poort (pilot studiekeuzegesprekken) Veel aandacht voor studie- en studentbegeleiding Studenten ‘binden’ aan de opleiding (RU als College) Na eerste semester duidelijkheid over juistheid studiekeuze Bindend studieadvies vanaf 2011-2012

Terugkoppeling naar scholen (2) Aansluitingsaspecten ICT-vaardigheden Communicatieve vaardigheden Inhoud vakken Werken aan grote projecten Zelfstandige aanpak studietaken Plannen van studietaken Onderzoeksvaardigheden

Hoe communiceert de RU met scholen? Regionaal netwerk met 55 scholen; jaarlijkse conferentie over aansluitingsvraagstuk + digitale nieuwsbrief Schoolbezoeken op basis van terugkoppeling > de boodschap Lezingen > de boodschap Docentendagen en Decanendagen Ondersteuning profielwerkstuk

Vwo’ers goed voorbereid naar de universiteit, hoe krijgen we dat voor elkaar? WETEN KUNNEN & WILLEN ZIJN

WETEN: universiteiten hechten veel waarde aan kennis Algemene, canonieke kennis en vakspecifieke kennis Zonder kennis geen inzicht Zonder kennis geen vaardigheden

Informatievaardigheden Onderzoeksvaardigheden Universiteiten hechten veel waarde aan studenten die veel KUNNEN. Zonder vaardigheden geen kennis. Studievaardigheden Informatievaardigheden Onderzoeksvaardigheden Samenwerkingsvaardigheden Communicatievaardigheden Reflectievaardigheden op proces en product PROFIELWERKSTUK integreert alle vaardigheden!!

Maar bovenal: meer aandacht voor geletterdheid en gecijferdheid “Er staat in het rapport wat er precies is verandert, en de verschillende afwegingen die de gemeente Eindhoven heeft gedaan om de herstructurering van het winkelcentrum Woensel naar een einde te brengen.” ‘onderscheidt’ en inhoudt’ als zelfstandige nw; ‘toegeligd’ als volt. deelw. ‘de advocaat van de duivel spelen’ Vereenvoudig zoveel mogelijk:

WILLEN: universiteiten hechten veel waarde aan gemotiveerde studenten WILLEN: universiteiten hechten veel waarde aan gemotiveerde studenten. Beginnende wo-studenten moeten daarom: Een goed beredeneerde studiekeuze hebben gemaakt (rol mentor + decaan + HO) (slechts 60% van de eerstejaars in HO vindt dat ze goed hebben nagedacht over hun studiekeuze!!) Vooral intrinsiek goed gemotiveerd zijn (rol VWO-vakdocent) Hard willen werken (rol school en ouders)

ZIJN: Universiteiten hechten veel waarde aan beginnende studenten met de volgende kenmerken: hebben een realistisch zelfbeeld zijn breed geïnteresseerd zijn nieuwsgierig en gedreven zien complexe problemen als uitdaging ‘zijn niet vies’ van theorie hebben doorzettingsvermogen staan open voor nieuwe inzichten hebben een gezonde twijfel

Wat doet de Radboud Universiteit om de aansluiting met het VWO te verbeteren? Terugkoppeling Belang onderstrepen van een ‘stevig’ centraal examen (ne – en – wi) Deficiëntiecursussen op basis van entreetoetsen (bv. taal en wiskunde) Samen met scholen LOB-traject verbeteren Ondersteuning geven bij profielwerkstukken Bijdrage aan ontwikkeling NLT en Wiskunde-D Organiseren van dagen voor docenten en schooldecanen Bijdrage aan aanpak van tekort aan academisch opgeleide leraren: eerste- en tweedegraads (educatieve minor)

Hoe kunnen scholen vwo’ers goed voorbereiden op de overstap naar de universiteit? Zorg voor voldoende academisch opgeleide leraren Bewaak het belang van kennis Besteed veel aandacht aan schrijfvaardigheid en aan het goed ‘inslijten’ van reken- en wiskundige vaardigheden Geef alle ruimte aan het profielwerkstuk Geef extra aandacht aan de jongens! Zorg voor een klein verschil tussen SE en CE Stel hoge eisen, ook aan getalenteerde vwo’ers. Leer ze ‘ hard werken’ Zorg voor een LOB dat stevige eisen stelt aan de leerling en waarvoor niet alleen de schooldecaan zich verantwoordelijk voelt

Hecht minstens zoveel belang aan het succes Radboud Universiteit Nijmegen Als uitsmijter…… Hecht minstens zoveel belang aan het succes van je oud-vwo-leerlingen op de universiteit als aan de jaarlijkse slaagpercentages voor het eindexamen !!