Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
GPS-SLIDES
IAM V2 Trendanalyse 24 september 2008.
WC Marketing blok 2 lesweek 1.
Van mediatypes naar mediastrategie
Medmec04 les 3 Engagement.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 3.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Deel 5 concept Huiswerk Vanuit gekregen visionboard een concept uitwerken. Conceptpresentatie maken = 3 x slides of op papier 50/65.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
MedMec01-2 Les schema per week
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Convergeren en selecteren
Les 5 – Goed doen 2.0.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Cross Media. Functies binnen team Strategie Voorbereiden van debriefings Op de hoogte blijven van (markt) ontwikkelingen van klanten / concurrenten Adviseren.
WC Marketing blok 3 lesweek 1
Media en creativiteit Identiteit les 7
Deel 5 concept 100 minuten Vanuit gekregen visionboard een concept uitwerken. Conceptpresentatie maken = 3 x slides of op papier 50/65 Laat ze “respectvol”
MedMec04 Engagement Media & Creativiteit Wiki: http//mediaencreativiteit.pbworks.com Docentenpagina- module- les.
Commercieel beleid 1 H2 Marktonderzoek Filiaalmanager.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Mini-onderneming Toelichting project Planning Teamverdeling.
Creatief Denken maar eerst:.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Creatief Denken maar eerst:.
Les 1: Introductie Marketing
Product van TU Delft, SEC
E health, Domotica en E-learning
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem

Drie stappen deze week oriëntatie en onderzoek, probleem idee/concept-ontwikkeling productie

Verloop van de week Hoorcollege: opdracht + context Presentaties aan de klas Feedback van de klas Werkcollege 1: Huiswerk 3: Onderwerpkeuze Voorbereiden eindpresentatie Probleemdefinitie Samenstellen verplichte documenten Huiswerk 1: Idee generatie (max 2 pp) Schetsen ideeën Afsluiting vrijdag: Presentatievel van ideeën Eindpresentaties per klas Nominaties Werkcollege 2: In de middag presentatieshow in Volkskrant gebouw Presentaties ideeën aan je groep Keuze van idee voor de groep Prijsuitreiking Uitwerken van idee Rolverdeling bepalen Huiswerk 2: Maak een fysiek model Presentatie voorbereiden (Posterpresentatie) Visualisatie Werkcollege 3:

Wat gaan we vandaag doen? Uitleg van de opdracht van deze week Opdracht ‘smarter cities’: model van ding in materiaal, visuele instructie en verslaglegging proces Opdracht vandaag: oriënteren/onderzoek naar opdracht/ context bepalen (kiezen domein) en definiëren van probleemstelling (hulpmiddel trendpiramide) Presenteren Uitleg huiswerk voor morgen

‘Internet of things’

Context: Gezondheidszorg Transport Publieke veiligheid/privacy Energie en nutsbedrijven Onderwijs Economische ontwikkeling

‘Smart cities’ Wat is het probleem? Wie heeft een probleem? Waarom is het een probleem? Wanneer is het een probleem? Hoe is het probleem ontstaan? Denk vanuit de gebruiker...

Opdracht: brainstorm probleemstelling Wijs iemand binnen je team aan om te schrijven Teken een piramide op een flip-over-vel Brainstorm en noteer zoveel mogelijk in de piramide Microniveau=product/ding en markt Maxiniveau (Mensniveau)=menselijk gedrag Meganiveau = DESTEP, ontwikkelingen op Demografisch, Economisch, Sociaal-cultureel, Technologisch, Ecologisch, Politiek-juridisch niveau Pak een nieuw vel en schrijf het belangrijkste probleem op Bepaal voor wie dit een probleem is/doelgroep Formuleer de probleemstelling Presenteer je probleemstelling aan de andere teams Tijdsduur: 45 minuten

Creatief proces inspiratie genereren van denkmutaties ideeën selectie

Inspiratie: 1. Preparatie ( je wordt geboeid door een probleem) 2. Incubatie ( je werkt onbewust aan het probleem) 3. Illuminatie (de oplossing dringt door naar je bewustzijn.) 4. Verificatie (je kijkt kritisch naar je idee, goed?, zinvol?)

Divergent denken: Productiviteit, bedenk veel ideeën. Flexibliteit, produceer verschillende ideeën. Originaliteit, bedenk zeldzame/onwaarschijnlijke ideeën.

Individuele ideegeneratie: Meer ideeën. (blijkt uit onderzoek) ‘blocking’ (door ego’s en meningen van anderen) Actieve participatie, ipv anderen het werk laten doen Gebruik mind maps.

Huiswerk: Idee generatie (max 2 pp) Schetsen ideeën Presentatievel van ideeën