SQL & datamodelleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SQL deel 2: datamodel ontwerp
Advertisements

E-DEPOT en digitale toegankelijkheid 19 oktober 2006.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Databases via internet
Meerdere tabellen: Relaties en Joins
PHP & MYSQL LES 03 PHP & DATABASES. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Het selecteren van data uit meerdere gekoppelde tabellen
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
DATABASES Hoofdstuk
- Taken en programmeeromgevingen - Taak 1: databases oproepen - Taak 2: desktop applicatie - Taak 3: functie & procedure - Taak 4: JSP pagina’s - Taak.
SBC blok 3 TDI 2011.
REGM : Wetenschappelijke opdracht voor consensus ontwikkeling voor ondersteuning basis zorg mbv gegevens verzameling.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
ontwerp een datamodel Criteria voor een goed model Ontwerppatronen
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Download en installeer de gereedschappen
Download en installeer de gereedschappen
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
ontwerp een datamodel Criteria voor een goed model Ontwerppatronen
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
SIS queries Informatie uit SIS halen ….. om te gebruiken.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Vrij Technisch Instituut - Hasselt
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Service Oriented Architecture
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Project Erusmushuis ICT Beheerder Leerjaar 3 Blok 1.
Introductie LogiXML in de Jeugdzorg Hardwareweg 3, 3821 BL AMERSFOORT | © 2013 LogiXML, Novaccent, Solut1.
Internet IG8 INT Database driven websites. 2 Module opzet Hoorcollege Practicum Opdrachten Planning Beoordeling Materialen.
Internet Standaarden WG5 “ Examinations are formidable even to the best prepared, for the greatest fool may ask more than the wisest man can answer. ”
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Les 6 Toetsbespreking Introductie eindopdracht. toets  Download goede antwoorden en vergelijk met je eigen score.  Cijfer < 5.5 = herkansing week 4.
Databases I (Info) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Uitbreiden van het Agora Kwaliteitsmanagementsysteem – Psychosociale risico’s, maand- en jaarverslagen Sebastian Plachytka.
BIMAIV03 Les A1 BIMAIV03 Les A1 Databases. De gegevens in een database vormen de grondstof voor informatie De informatie wordt opgevraagd in de taal met.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Praktijkervaring en reflectie
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
7 Databases Gebruikersdag Enigma / Informatica Actief 2016 – Valk Welding Alblasserdam.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek Ad van Kooten – docent ERP toepassingen  Pract. 1.
Datamodelleren FCO-IM methode.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Informatica-Actief Thema: Databases en informatiemodellering
Keuzedeel Verdieping Software
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Welkom :-).
SQL Les February 2019.
Datamodelleren FCO-IM methode.
SQL Les 1 5 April 2019.
SQL Les 9 12 May 2019.
Transcript van de presentatie:

SQL & datamodelleren

even voorstellen Peter Odenhoven E1.18 020 – 5954624 p.j.odenhoven@hva.nl Docent DEM 2000-2011 Docent DMCI sept 2011 Programmeren Databases Bedrijfsprocessen Business Intelligence

Programma vandaag Waarom sql Programma en organisatie SQL: “Papa fumes une pipe”

Nederlandse marktverdeling 2006 ORACLE 34,7% MicroSoft 39,3% IBM 7,5% Progress 6,2% MySQL 4,0% SyBase 2,6% Informix 1,0% Other 4,7% bron: DM magazine jaargang 19 nr 1

Informatiesystemen en databases DBMS applicatie data SQL ASP C# MS SQLserver JSP JAVA ORACLE HTML/CSS PHP mySQL

Waarom SQL/XML? Stelling 1: “Bij iedere interactieve toepassing worden gegevens opgeslagen en/of uitgewisseld” Stelling 2a: “gegevens worden opgeslagen met SQL” Stelling 2b: “Gegevens worden uitgewisseld met XML” Conclusie: “Interactieve media kan niet zonder SQL of XML” -

Programma SQL Blok 1: SQL en relationele database Deel 1: queries (SQL) Toets: schriftelijke sql opdrachten en open begripsvragen Deel 2: datamodellen (ERD) Opdracht: Maak een datamodel voor je ‘keuze’-toepassing

Twee anekdotes NUFFIC ‘database’ bestaande uit 10 verschillende excel-sheets en andere slecht gestructureerde documenten. ( periode: ‘voorjaar 2001’ , ‘eerste kwartaal’, 1 april 01 ) Centraal boekhuis Geen aparte tabel voor auteur of uitgever ( Boeken van ‘G. Reve’, ‘Gerard Reve’, en ‘Reve, Gerard’ ) NUFFIC Centraal Boekhuis

SQL leerdoelen de student kan minimaal eenvoudige SQL-queries maken en een genormaliseerd datamodel opleveren voor een domein met minimaal 3 entiteiten. Daarbij mag hulp gevraagd worden aan een expert. De student gebruikt het jargon uit het vakgebied bij het beschrijven en presenteren van zijn werk De student gaat op zoek naar en maakt gebruikt van relevante bronnen en gereedschappen bij uitvoeren van de keuzeopdracht. Het werk van de student is overdraagbaar en begrijpelijk voor derden. De documentatie van het datamodel is volledig. De student maakt een zinvolle toepassing en geeft aan op welke wijze de technologie hem daarbij helpt. De student is in staat advies te vragen en/of te geven aan medestudenten. De student kan in een reflectie verslag aangeven hoe en op welke wijze hij zijn kennis en vaardigheden kan verdiepen en/of uitbreiden.

BLOK 1 : van week tot week Inleiding SQL: selecties uit een tabel SQL: selecties uit gerelateerde tabellen SQL: data invoeren, wijzigen, verwijderen TOETS. ontwerp: domein afbakening , ERD ontwerp: criteria goed ontwerp, architectuur roostervrij Inleveren en presenteren Feedback

Voor SQL experts Deel 1 : SQL queries Overslaan, als je mij kan overtuigen dat het geen uitdaging is. Zelfstudie: TRIGGERS,VIEWS, STORED PROCEDURES, XML/SQL, perfomance optimalisatie, beveiliging Deel 2 : modelleren Meedoen, complexere problemen oplossen Studieregiepunt: studentassistent helpt in lessen, maakt studiemateriaal

benodigheden SAM’s SQL in 10 minutes ( of boek naar keuze ) XAMPP ( web- en mySQL- server ) mySQL workbench ( ERD gereedschap ) 3 x Oefeningen databases SQL reference: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/