SQL & datamodelleren
even voorstellen Peter Odenhoven E1.18 020 – 5954624 p.j.odenhoven@hva.nl Docent DEM 2000-2011 Docent DMCI sept 2011 Programmeren Databases Bedrijfsprocessen Business Intelligence
Programma vandaag Waarom sql Programma en organisatie SQL: “Papa fumes une pipe”
Nederlandse marktverdeling 2006 ORACLE 34,7% MicroSoft 39,3% IBM 7,5% Progress 6,2% MySQL 4,0% SyBase 2,6% Informix 1,0% Other 4,7% bron: DM magazine jaargang 19 nr 1
Informatiesystemen en databases DBMS applicatie data SQL ASP C# MS SQLserver JSP JAVA ORACLE HTML/CSS PHP mySQL
Waarom SQL/XML? Stelling 1: “Bij iedere interactieve toepassing worden gegevens opgeslagen en/of uitgewisseld” Stelling 2a: “gegevens worden opgeslagen met SQL” Stelling 2b: “Gegevens worden uitgewisseld met XML” Conclusie: “Interactieve media kan niet zonder SQL of XML” -
Programma SQL Blok 1: SQL en relationele database Deel 1: queries (SQL) Toets: schriftelijke sql opdrachten en open begripsvragen Deel 2: datamodellen (ERD) Opdracht: Maak een datamodel voor je ‘keuze’-toepassing
Twee anekdotes NUFFIC ‘database’ bestaande uit 10 verschillende excel-sheets en andere slecht gestructureerde documenten. ( periode: ‘voorjaar 2001’ , ‘eerste kwartaal’, 1 april 01 ) Centraal boekhuis Geen aparte tabel voor auteur of uitgever ( Boeken van ‘G. Reve’, ‘Gerard Reve’, en ‘Reve, Gerard’ ) NUFFIC Centraal Boekhuis
SQL leerdoelen de student kan minimaal eenvoudige SQL-queries maken en een genormaliseerd datamodel opleveren voor een domein met minimaal 3 entiteiten. Daarbij mag hulp gevraagd worden aan een expert. De student gebruikt het jargon uit het vakgebied bij het beschrijven en presenteren van zijn werk De student gaat op zoek naar en maakt gebruikt van relevante bronnen en gereedschappen bij uitvoeren van de keuzeopdracht. Het werk van de student is overdraagbaar en begrijpelijk voor derden. De documentatie van het datamodel is volledig. De student maakt een zinvolle toepassing en geeft aan op welke wijze de technologie hem daarbij helpt. De student is in staat advies te vragen en/of te geven aan medestudenten. De student kan in een reflectie verslag aangeven hoe en op welke wijze hij zijn kennis en vaardigheden kan verdiepen en/of uitbreiden.
BLOK 1 : van week tot week Inleiding SQL: selecties uit een tabel SQL: selecties uit gerelateerde tabellen SQL: data invoeren, wijzigen, verwijderen TOETS. ontwerp: domein afbakening , ERD ontwerp: criteria goed ontwerp, architectuur roostervrij Inleveren en presenteren Feedback
Voor SQL experts Deel 1 : SQL queries Overslaan, als je mij kan overtuigen dat het geen uitdaging is. Zelfstudie: TRIGGERS,VIEWS, STORED PROCEDURES, XML/SQL, perfomance optimalisatie, beveiliging Deel 2 : modelleren Meedoen, complexere problemen oplossen Studieregiepunt: studentassistent helpt in lessen, maakt studiemateriaal
benodigheden SAM’s SQL in 10 minutes ( of boek naar keuze ) XAMPP ( web- en mySQL- server ) mySQL workbench ( ERD gereedschap ) 3 x Oefeningen databases SQL reference: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/