kunstgeschiedenis werkgroep, week 1, blok 4
‘kunst verbeeldt het oneindige in het eindige’ vrij naar Friedrich von Schelling ( )
wat gaan we vandaag doen? kunstgeschiedenis van week tot week waarom kunstgeschiedenis? het persoonlijke museum en de vier thema’s oefening Ways of Looking referaten en indeling in groepen huiswerk
maar eerst... wat vonden jullie van het hoorcollege?
die toteninsel - Böcklin sergej rachmaninov
van week tot week w2: uitdieping thema’s voor individuele museum w1: introductie en uitleg eindopdracht w3-w7: referaten en werken aan museum [w4: meivakantie] w1-w7: mess-up monday
waarom kunstgeschiedenis? ontwikkelingen in de kunst hebben een grote invloed op vormgeving en het idee van schoonheid (gehad). kunst is meer dan je ziet en ervaart, het draagt altijd een boodschap in zich, net als alle media dat doen.
met andere woorden... dit vak leert je anders kijken naar kunst, popcultuur en media leert je beargumenteren waarom je iets mooi of waardevol vindt. en
Guernica door Pablo Picasso (1937)
kunst versus pop hoge cultuur kunst: uniek wil niet amuseren elitair lage cultuur pop: massaproductie wil amuseren populair (voor ‘t volk)
wat gaan jullie doen?
maak een persoonlijk digitaal museum dat bestaat uit 24 kunstwerken verdeeld in vier thema’s
en... je geeft schriftelijk een solide en duidelijke argumentatie waarom je voor de betreffende kunstwerken hebt gekozen
de vier thema’s fascinatie afkeer esthetiek angst je verzint zelf vier onderwerpen die gerelateerd zijn aan deze vier thema’s:
ways of looking subjectief: vanuit de ‘inhoud’ van het kunstwerk persoonlijk: vanuit jezelf objectief: het kunstwerk als ‘ding’ context: het kunstwerk en de omgeving
oefening maak vier groepen en beschrijf het schilderij van Lichtenstein elk vanuit een van de vier ‘ways of looking’.
As I Opened Fire, Roy Lichtenstein (1963) pagina 89 in De Visser
referaten elke week een presentatie over de kunststroming door een groep van drie à vier studenten volgende week maken we groepjes referaten starten in werkcollege 3 inzet en inhoud tellen mee bij eindbeoordeling
deliverables wk 2: vier onderwerpen wk 4: bij elke onderwerp één kunstwerk uitgewerkt wk 6: bij elk onderwerp drie kunstwerken uitgewerkt wk 7: digitaal museum (vier onderwerpen met elk zes kunstwerken) ‘af’ op papier!
huiswerk lees De Visser pagina 11 tot en met 19 en vat het hoofdstuk samen in één zin verzin zelf vier onderwerpen gerelateerd aan de vier thema’s stuur je Mess up Monday uiterlijk vrijdag uur naar: SAMENVATTENDE ZIN EN VIER ONDERWERPEN LEVER JE OP PAPIER BIJ MIJ IN!