Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media
Opzet vandaag: 1.Opzet 2.Projecten 3.Programma en aanpak 4.Briefing elementen 5.Naslagwerken 1. Opzet V1 kerncases
Jullie doel: Ontwikkel een interactieve concept dat een overtuigende oplossing is voor de pitch-opdracht! Wees onderzoekend, creatief, slim, kritisch, professioneel, eigenwijs, zelfstandig, etc Opzet V1 kerncases
Leerdoelen: Onderzoek –Markt-, doelgroep- en gebruikersonderzoek Strategisch en conceptueel denken Integreren leerlijnen: –marketing, communicatie, technologie, design, cultuur Uitwerking en visualisatie –user scenarios en user interfaces Communicatieve- en presentatievaardigheden 1. Opzet V1 kerncases
Vakken B1/B2Projecten B3 Stage B4 Marketing Communicatie Onderzoek Technologie Concept- ontwikkeling Info-architectuur Future Lab Presenteren 1. Opzet V1 kerncases toepassen & oogsten Onderzoek
2. Over de 10 concept projecten V1 Kerncases
De ‘reikwijdte’ van een communicatie / interactief concept concept Strategische keuzes opdrachtgever Media & middelen Creatie & uitwerking Content & boodschap 2. Over de 10 projecten
De 10 concept-opdrachten: Verschillende concept-‘karakters’ –Online campagnes, interactieve media formats, events, games, cross mediaal, blog etc. Gericht op interactiviteit (Seth Godin) –Communities, user generated content, actiematig, serious games, aanzetten tot actie, discussie etc. De gebruiker centraal! –Denk/werk vanuit user scenarios / use cases 2. Over de 10 projecten
Concepting = werken & spelen 2. Over de 10 projecten
Concepting = Schetsen & zeker weten 2. Over de 10 projecten Gevoel & ratio
Concepting = onderzoeken = google (nooit als primaire bron) & boeken!! 2. Over de 10 projecten
Concepting = maken & testen 2. Over de 10 projecten
Starten met onderzoek! Intern: –Expertise van team –Creativiteit, technische knowhow, netwerk, ervaring in andere projecten Extern: –Markt- en doelgroeponderzoek Op zoek naar: –Actuele ontwikkelingen –Best practices (ook internationaal!) –De gebruiker! 2. Over de 10 projecten
3. Programma en aanpak V1 Kerncases
3. Programma & aanpak Colleges Wk 1: Briefing, team Wk 2: Onderzoek Wk 3: Creatieve technieken Wk 4: Van idee naar Concept Wk 5: rooster vrij Wk 6: Gastspreker Interactieve concepten Wk 7: Testing Wk 8: Presentatie cue’s ‘Mijlpalen Wk 2: Debriefing doc. Wk 3: Persona’s Wk 4: 4 ideeen Wk 5: roostervrij Wk 6: Concept Wk 7: Uitwerking Wk 8: Test Wk 9: Presentatie Colleges = rode draad in conceptontwikkeling en ondersteunend aan werkgroepen
Rollen en taken: 1 projectleider –Contact met projectpartner –Voorzitter teammeetings Rest van het team: –Strateeg, researcher, visualiser, tech-expert, marketeer, communicatie-adviseur etc... –Planning en materiaal beheer Zorg dat er wekelijks werk op tafel ligt van iedereen! 3. Programma & aanpak
“spelregels”: Conceptontwikkeling vereist creatieve vrijheid maar.... Planmatig werken olv de projectleider Individuele & teamverantwoordelijkheid Elke week ‘deliverables’ toonbaar op tafel Tijdsbesteding: 2 dagen per week per persoon Gebruik de kennis uit voorgaande vakken! 3. Programma & aanpak
1) Business & Organisatie 2) Marketing & communicatie 3) Content & Functionaliteit 4) Media & Middelen 4. De interactieve (de)briefing
1) Business & Organisatie Missie en Visie Organisatie Business doelstellingen Kernwaarden/identiteit Product portfolio 4. De interactieve (de)briefing
2) Marketing & Communicatie Markt ontwikkelingen Positionering Marketing Doelstellingen Doelgroepen Communicatie doelstellingen Propositie Creatie 4. De interactieve (de)briefing
3) Content & Functionaliteit (beschikbare) Content (mogelijke) Interactie (gewenste) functionaliteit (mogelijke) informatie architectuur 4. De interactieve (de)briefing
4) Media & Middelen Mediamix –Online & offline Middelen –Mensen en materialen Budget –Ontwikkeling en beheer Uitvoering –Planning & productie 4. De interactieve (de)briefing
Naslagwerken Concepting summary (geleend uit Merkentheorie, Jan Rijkenberg, pdf Unleashing the ideavirus, Seth Godin, pdf Wishfulthinking.co.uk, Mark McGuinness, pdf 5.Theoretisch kader