Academiejaar 2005-06 Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 1 Communicatievaardigheden 1ste Bach. Informatica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
45 levenslessen Noorwegen. Teksten van: Regina Brett. Music: snowdream
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Workshop Nieuwe begroting
Informatievaardigheden Blok Huub Prüst Eleonore ten Thij.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Start.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Persoonlijk worden.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De eerste presentatie voor Nederlands
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1. Levensbeschouwing en communicatie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
NIEMAND IETS SCHULDIG 12 oktober 2014 Zoetermeer.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
1 4 september 2014 Rijnsburg 4 september 2014 Rijnsburg.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
ZijActief Koningslust
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Communicatievaardigheden
Transcript van de presentatie:

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 1 Communicatievaardigheden 1ste Bach. Informatica

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 2 Wetenschap bestaat bij gratie van communicatie

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 3 Moeilijk? Vaardigheden, maar:  emotioneel engagement  discipline  geduld

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 4 humane wetenschappen exacte wetenschappen

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 5 Basisvaardigheden o.a. mondeling een presentatie geven gespreksvoering en vergaderen schriftelijke taalvaardigheid (rapport, artikel, paper...)

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 6 Communicatievaardigheden in beroepsloopbaan … en opleiding

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 7 Prestaties worden beoordeeld op basis van schriftelijke vaardigheden (verslagen, papers..) en mondelinge vaardigheden (presentaties, gesprekken...).

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 8 Constatering: “...communicatieve vaardigheden van studenten zijn (waren ?) een kritische factor voor het succes van hun projecten” “slechte presentaties en slechte rapportages”

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 9 Accreditering: “The program must include an engineering project or engineering research activity (...) resulting in a thesis or report that demonstrates both mastery of the subject matter, and a high level of written communication skills” (ABET 1999: 10).

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 10 Vier manieren inzicht vergroten in communicatieve eisen diagnosevaardigheid vergroten kennis verwerven van oplossingsstrategieën ervaring opdoen

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 11 wens om communicatievaardigheden op geïntegreerde manier te geven/toetsen

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 12 Productieve vaardigheden ‘ambachtelijke’ (tekst)vaardigheden toepassing van conventies strategisch-communicatieve vaardigheden vaardigheden in het geven van feedback

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 13 Ambachtelijke (tekst)vaardigheid Schrijvers/sprekers zijn in staat teksten te structureren, formuleren. Aandacht voor tekst, alinea-opbouw, stijl… correct taalgebruik en foutloze spelling

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 14 Toepassing van conventies bij bepaalde genres horen bepaalde conventies/competenties.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 15 Strategisch-communicatieve vaardigheden communicatiedoelen en informatiebehoeften van doelgroepen

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 16 Geven van feedback relevant

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 17 De transport-metafoor Zender 'pakt' de boodschap in (in woorden) en verstuurt dat 'pakket' via een transportmiddel (‘kanaal’) naar een ontvanger, die het pakket uitpakt en er de boodschap 'uithaalt'. (Shannon & Weaver 1948)

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 18 Kritiek Dat beeld klopt niet voor natuurlijk taalgebruik, omdat woorden erg vaak contextueel verschillende betekenissen kunnen hebben.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 19 Correctie Betekenis zit niet in woorden zelf maar wordt door mensen toegekend in een bepaalde context en binnen een bepaald medium.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 20 ”… who can think and say what to whom in what way, and who or what is excluded from discourse and knowledge". (Hodge 1990: 13).

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 21 Goede communicatie? effectiviteit (doeltreffendheid) efficiëntie (doelmatigheid) aanvaardbaarheid (normen)

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 22 Jansen e.a. (2004)

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 23 Vierzijdige communicatie referentiële aspecten  inhoud, feiten,… expressieve aspecten  informatie over de zender

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 24 Expressieve boodschap Heden is door de dienstdoende ambtenaar geconstateerd dat de inhoud van uw huisvuilcontainer, in strijd met artikel 13 van de Gemeentelijke Verordening Huisvuilophaling, het max. vulgewicht van 75 kg te boven ging. Uit oogpunt van serviceverlening is de container niettemin geaccepteerd. In het vervolg zal het niet op correcte wijze aanbieden van containers echter tot gevolg hebben dat deze niet worden geledigd.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 25 Expressieve boodschap Toen wij vandaag uw huisvuilcontainer leegmaakten, merkten wij dat die zwaarder was dan 75 kilo. Dat is niet de bedoeling, want te zware containers zijn slecht voor de gezondheid van de ophalers en ze vergroten de kans op storingen in de apparatuur. Om u niet te ontrieven, hebben we de container niettemin leeggemaakt. Maar wilt u er in het vervolg op letten? Als het opnieuw gebeurt, zullen we de container moeten laten staan.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 26 Expressieve boodschap neutraal enthousiast opdringerig streng behulpzaam zelfverzekerd

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 27 Vierzijdige communicatie relationele aspecten  houding van zender t.o.v. ontvanger

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 28 Relationele boodschap Een goede toekomst, een goede baan en een prima inkomen? Dan moet je beslist communicatiewetenschap studeren.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 29 Relationele boodschap Communicatievormen maken een stormachtige ontwikkeling door. Internet en andere technologische nieuwigheden leiden steeds weer tot iets nieuws. Als jij daarin geïnteresseerd bent, is communicatiewetenschap echt iets voor jou.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 30 Relationele boodschap CONTENT gebruikt moderne digitale technieken om het uiterste uit uw orgel te halen. De snelheid en de diepte van de tremulant kunnen bijvoorbeeld individueel per manuaal naar uw eigen voorkeur worden ingesteld. Desgewenst kunt u bovendien de stemming van uw instrument aanpassen, zodat u de oude en klassieke meesters op geheel authentieke wijze ten gehore kunt brengen. U kunt kiezen uit gelijkzwevend, middentoon, Pythagoreaans, Werckmeister, Kirnberger en Valotti & Yong.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 31 Vierzijdige communicatie appellerende aspecten  invloed zender op ontvanger

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 32 Appellerende boodschap  doelen van zenders  beleidsdoelen  doelen van ontvangers  onduidelijke doelen

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 33 Doelen van zenders informatiefinformerenkennis instructiefinstruerenvaardigheden persuasiefovertuigenmening, houding motiverendaanzettengedragswijz. affectiefgevoelens opwekk. emoties

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 34 Beleidsdoelen Directe en indirecte: individu organisatie

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 35 Doelen van ontvangers ZenderdoelenSymmetr. ontvangerdoelen informerenkennis verwerven, iets weten instruerenvaardigheid verwerven, kunnen overtuigenstandpunt bepalen, iets vinden aanzettenbeslissing nemen, iets doen gevoel. opwek.iets voelen, geëmotioneerd raken

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 36 Onduidelijke doelen “Geconstateerd werd dat er geen overzicht bestaat van personen die gerechtigd zijn betalingen van meer dan € te verrichten.”

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 37 Leren communiceren: structureren formuleren (argumenteren)

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 38 Leren communiceren rapporteren tekstsoorten mondeling presenteren

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 39 Leren communiceren gespreksvoering vergaderen notuleren corresponderen

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 40 CURSUS:  Jansen, C., Steehouder, M. en M. Gijsen (red) (2004), Professioneel communiceren. Taal en communicatiegids. Houten: Martinus Nijhoff.  Steehouder, M. e.a. (1999), Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff  Elling, R. e.a. (1999), Rapportagetechniek. Groningen: Wolters-Noordhoff.  Willockx, C. (1998), Citeren & refereren. Schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen. Leuven: Garant.  Elling, M.G.M. (1984), De techniek van het schriftelijk rapporteren. Groningen: Wolters-Noordhoff.

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 41 Lesoverzicht 4 oktober Inleiding + organisatie cursus 11 oktober Structureren/Mondeling presenteren (dl.1) (opgave taak 1 & 3) 18 oktober Formuleren 25 oktober Formuleren (opgave taak 2) 8 november Rapporteren 22 november Tekstsoorten (+ opgave taak 4)

Academiejaar Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart 42 Lesoverzicht 29 november Afwerken + Mondelinge presentaties (dl 2) 6 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 13 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 20 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 10 januari (inhaaldag mondelinge presentaties)