Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Communicatievaardigheden
Dr. A. Mottart Academiejaar
2
Wetenschap bestaat bij gratie van communicatie
Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
3
Communicatievaardigheden
Moeilijk? Vaardigheden, maar: emotioneel engagement discipline geduld Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
4
Communicatievaardigheden
humane wetenschappen exacte wetenschappen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
5
Communicatievaardigheden
Basisvaardigheden o.a. mondeling een presentatie geven gespreksvoering en vergaderen schriftelijke taalvaardigheid (rapport, artikel, paper...) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
6
Communicatievaardigheden
in beroepsloopbaan … en opleiding Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
7
Communicatievaardigheden
Prestaties worden beoordeeld op basis van schriftelijke vaardigheden (verslagen, papers..) en mondelinge vaardigheden (presentaties, gesprekken...). Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
8
Communicatievaardigheden
Constatering: “...communicatieve vaardigheden van studenten zijn (waren ?) een kritische factor voor het succes van hun projecten” “slechte presentaties en slechte rapportages” Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
9
Communicatievaardigheden
Accreditering: “The program must include an engineering project or engineering research activity (...) resulting in a thesis or report that demonstrates both mastery of the subject matter, and a high level of written communication skills” (ABET 1999: 10). Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
10
Communicatievaardigheden
Vier manieren inzicht vergroten in communicatieve eisen diagnosevaardigheid vergroten kennis verwerven van oplossingsstrategieën ervaring opdoen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
11
Communicatievaardigheden
wens om communicatievaardigheden op geïntegreerde manier te geven/toetsen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
12
Productieve vaardigheden
‘ambachtelijke’ (tekst)vaardigheden toepassing van conventies strategisch-communicatieve vaardigheden vaardigheden in het geven van feedback Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
13
Ambachtelijke (tekst)vaardigheid
Schrijvers/sprekers zijn in staat teksten te structureren, formuleren. Aandacht voor tekst, alinea-opbouw, stijl… correct taalgebruik en foutloze spelling Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
14
Toepassing van conventies
bij bepaalde genres horen bepaalde conventies/competenties. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
15
Strategisch-communicatieve vaardigheden
communicatiedoelen en informatiebehoeften van doelgroepen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
16
Communicatievaardigheden
Geven van feedback relevant Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
17
De transport-metafoor
Zender 'pakt' de boodschap in (in woorden) en verstuurt dat 'pakket' via een transportmiddel (‘kanaal’) naar een ontvanger, die het pakket uitpakt en er de boodschap 'uithaalt'. (Shannon & Weaver 1948) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
18
Communicatievaardigheden
Kritiek Dat beeld klopt niet voor natuurlijk taalgebruik, omdat woorden erg vaak contextueel verschillende betekenissen kunnen hebben. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
19
Communicatievaardigheden
Correctie Betekenis zit niet in woorden zelf maar wordt door mensen toegekend in een bepaalde context en binnen een bepaald medium. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
20
Communicatievaardigheden
”… who can think and say what to whom in what way, and who or what is excluded from discourse and knowledge". (Hodge 1990: 13). Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
21
Communicatievaardigheden
Goede communicatie? effectiviteit (doeltreffendheid) efficiëntie (doelmatigheid) aanvaardbaarheid (normen) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
22
Communicatievaardigheden
Jansen e.a. (2004) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
23
Vierzijdige communicatie
referentiële aspecten inhoud, feiten,… expressieve aspecten informatie over de zender Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
24
Expressieve boodschap
Heden is door de dienstdoende ambtenaar geconstateerd dat de inhoud van uw huisvuilcontainer, in strijd met artikel 13 van de Gemeentelijke Verordening Huisvuilophaling, het max. vulgewicht van 75 kg te boven ging. Uit oogpunt van serviceverlening is de container niettemin geaccepteerd. In het vervolg zal het niet op correcte wijze aanbieden van containers echter tot gevolg hebben dat deze niet worden geledigd. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
25
Expressieve boodschap
Toen wij vandaag uw huisvuilcontainer leegmaakten, merkten wij dat die zwaarder was dan 75 kilo. Dat is niet de bedoeling, want te zware containers zijn slecht voor de gezondheid van de ophalers en ze vergroten de kans op storingen in de apparatuur. Om u niet te ontrieven, hebben we de container niettemin leeggemaakt. Maar wilt u er in het vervolg op letten? Als het opnieuw gebeurt, zullen we de container moeten laten staan. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
26
Expressieve boodschap
neutraal enthousiast opdringerig streng behulpzaam zelfverzekerd Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
27
Vierzijdige communicatie
relationele aspecten houding van zender t.o.v. ontvanger Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
28
Relationele boodschap
Een goede toekomst, een goede baan en een prima inkomen? Dan moet je beslist communicatiewetenschap studeren. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
29
Relationele boodschap
Communicatievormen maken een stormachtige ontwikkeling door. Internet en andere technologische nieuwigheden leiden steeds weer tot iets nieuws. Als jij daarin geïnteresseerd bent, is communicatiewetenschap echt iets voor jou. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
30
Relationele boodschap
CONTENT gebruikt moderne digitale technieken om het uiterste uit uw orgel te halen. De snelheid en de diepte van de tremulant kunnen bijvoorbeeld individueel per manuaal naar uw eigen voorkeur worden ingesteld. Desgewenst kunt u bovendien de stemming van uw instrument aanpassen, zodat u de oude en klassieke meesters op geheel authentieke wijze ten gehore kunt brengen. U kunt kiezen uit gelijkzwevend, middentoon, Pythagoreaans, Werckmeister, Kirnberger en Valotti & Yong. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
31
Vierzijdige communicatie
appellerende aspecten invloed zender op ontvanger Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
32
Appellerende boodschap
doelen van zenders beleidsdoelen doelen van ontvangers onduidelijke doelen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
33
Communicatievaardigheden
Doelen van zenders informatief informeren kennis instructief instrueren vaardigheden persuasief overtuigen mening, houding motiverend aanzetten gedragswijz. affectief gevoelens opwekk emoties Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
34
Communicatievaardigheden
Beleidsdoelen Directe en indirecte: individu organisatie Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
35
Communicatievaardigheden
Doelen van ontvangers Zenderdoelen Symmetr. ontvangerdoelen informeren kennis verwerven, iets weten instrueren vaardigheid verwerven, kunnen overtuigen standpunt bepalen, iets vinden aanzetten beslissing nemen, iets doen gevoel. opwek. iets voelen, geëmotioneerd raken Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
36
Communicatievaardigheden
Onduidelijke doelen “Geconstateerd werd dat er geen overzicht bestaat van personen die gerechtigd zijn betalingen van meer dan € te verrichten.” Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
37
Communicatievaardigheden
Leren communiceren: structureren formuleren (argumenteren) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
38
Communicatievaardigheden
Leren communiceren rapporteren tekstsoorten mondeling presenteren Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
39
Communicatievaardigheden
Leren communiceren gespreksvoering vergaderen notuleren corresponderen Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
40
CURSUS: http://Minerva.Ugent.be/
Jansen, C., Steehouder, M. en M. Gijsen (red) (2004), Professioneel communiceren. Taal en communicatiegids. Houten: Martinus Nijhoff. Steehouder, M. e.a. (1999), Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff Elling, R. e.a. (1999), Rapportagetechniek. Groningen: Wolters-Noordhoff. Willockx, C. (1998), Citeren & refereren. Schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen. Leuven: Garant. Elling, M.G.M. (1984), De techniek van het schriftelijk rapporteren. Groningen: Wolters-Noordhoff. Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
41
Communicatievaardigheden
Lesoverzicht 4 oktober Inleiding + organisatie cursus 11 oktober Structureren/Mondeling presenteren (dl.1) (opgave taak 1 & 3) 18 oktober Formuleren 25 oktober Formuleren (opgave taak 2) 8 november Rapporteren 22 november Tekstsoorten (+ opgave taak 4) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
42
Communicatievaardigheden
Lesoverzicht 29 november Afwerken + Mondelinge presentaties (dl 2) 6 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 13 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 20 december Opdracht 3: mondelinge presentaties 10 januari (inhaaldag mondelinge presentaties) Communicatievaardigheden Dr. A. Mottart Academiejaar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.