Contact of Clash Literatuuronderwijs tussen culturen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

1 Music by Elton John Candle in the wind (England's rose)
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Past Simple – Past Continuous
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Taking the plunge of self-advocacy some considerations & thoughts about the self-advocacy movement De sprong wagen bij zelfadvocaten enkele bedenkingen.
Virgielcollege Mede mogelijk gemaakt door uw Eerstejaarsch Commissie.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1998 Ironspiration Music 1/4 LET THERE BE JOY (Bruce Napier) Let there be joy Let there be.
Stephan Klein Erasmus Universiteit Rotterdam Universiteit Leiden Nijmegen, 26 maart 2012 De leerling als reiziger in tijd en ruimte.
Question Tags unit 6 gr 2.1.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1983 Meadowgreen Music Company. EMI Christian Music Publishing 1/8 WE ARE STANDING ON HOLY.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
4.3 Burgerrechten: succes en frustratie
Four ways to precedent analysis Ir. Ali Guney 16 March 2005 BK8040.
Four ways to plan analysis Ir. Ali Guney 2 March 2005 BK8040.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Paragraph 2.7. In paragraph 2.2: William II became Stadtholder, and the war against Spain ended in The Republic was now a separate country.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.

Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Lesson 3 PPTs komen op: Extra English Lesson 3 PPTs komen op:
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Abundant Life Ministries, Bradford, England. © 2002 Thankyou Music 1/10 THE VOICE OF HOPE (Lara.
Just as an introduction for SDP-partners, this is a theoretical ppt on properties of triangles in which first, 3 properties are formulated and visualised.
TRENDS and impact on your Business
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Transcript van de presentatie:

Contact of Clash Literatuuronderwijs tussen culturen

Literatuuronderwijs VroegerNu Canoniek Samenhang met cultuur en nationale identiteit Canon geproblematiseerd (feminisme, post-colonial studies) Cultuur en samenleving worden steeds heterogener Identiteit en nationaliteit minder eng met elkaar verbonden Nood aan een literatuuronderwijs dat de heterogeneïteit van de samenleving weerspiegelt. => Nood aan een paradigma waarin plaats is voor culturele diversiteit.

“Clash of Civilisations” Samuel Huntington Wijdverbreid paradigma 9/11 lijkt theorie te bevestigen “A civilisation is a cultural entity.” (1:50)

Reële impact van dit paradigma: For every instance in which President George W Bush stated that “there is no clash of civilizations,” or dismissed it as “a passing myth of history,” one can find him alluding to the need for ‘civilized people’ to unite against ‘rogue states’. In his speech to Congress on 19 September, 2001, for example, Bush outlined his vision for the ‘war on terror’ stating, “[t]his is civilization’s fight.” Whilst the US government may have seemingly sought to avoid the notion of a clash between ‘Islam’ and ‘the West’, the rhetoric of ‘civilizations’ still crept into its dialogue. (Michael Dunn) “Clash of Civilisations”

“Clash of Civiliations” Problemen: Polariserend (een overtuigd aanhanger van de theorie was... Osama Bin Laden) Culturen als afgebakende gehelen Weinig ruimte voor interculturele communicatie  Enorm veel kritiek van filosofen, theoretici, politici etc. b.v. Noam Chomsky

“Clash of Civilisations” Problemen voor het onderwijs: Realiteit van de heterogene klas Rol van onderwijs in de samenleving VOETen Leerling als individu met eigen achtergrond

Contact Zone Alternatief voor de “clash”? Mary Louise Pratt (1991) Neutrale definitie: “Social spaces where cultures meet, clash, and grapple with each other, often in contexts of highly asymmetrical relations of power, such as colonialism, slavery, or their aftermaths as they are lived out in many parts of the world today.”

Contact Zone Concrete, afgebakende omgeving Studie van taal/literatuur in de realiteit  “imagined community” (B. Anderson)  “civilisation” (Huntington) Geen (of minder) ideologische lading

Contact Zone en onderwijs 1)Literatuur uit CZs reflecteert heterogene samenlevingsvormen, en de problemen ervan 2)Klaslokaal zelf als CZ: -Leerlingen kunnen eigen achtergrond expliciteren -Leerlingen leren van elkaars achtergrond -Leerlingen denken na over constructie van identiteit?

Pratts experiment “Virtually every student was having the experience of seeing the world described with him or her in it. Along with rage, incomprehension, and pain there were exhilarating moments of wonder and revelation, mutual understanding, and new wisdom--the joys of the contact zone. The sufferings and revelations were, at different moments to be sure, experienced by every student. No one was excluded, and no one was safe.” “Arts of the Contact Zone”

Jouw experiment? We are looking for the pedagogical arts of the contact zone. These will include, we are sure, exercises in storytelling and in identifying with the ideas, interests, histories, and attitudes of others; […] ground rules for communication across lines of difference and hierarchy that go beyond politeness but maintain mutual respect; a systematic approach to the all important concept of cultural mediation.

A Modest Proposal The Reluctant Fundamentalist Mohsin Hamid (vertaald als: De val van een fundamentalist)

Bespreek in groepjes van max. 4 Lees de eerste twee bladzijden van het boek – Hoe wordt er al meteen spanning opgebouwd? – Wat valt er op aan de vertelsituatie, en wat is de relevantie ervan? – Welke thema’s komen aan bod? – Welke rol speelt taal hier?

The Reluctant Model Vormelijk: – Narratieve situatie – Taal en stijl – Retoriek Inhoudelijk: – Voer voor discussie (fundamentalisme, terrorisme) – Ruimte voor identificatie (cultuur, religie)