The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw
Hoofdstuk 2 Oud en nieuw Inleiding Het tripartite systeem Sociale en industriële partners IR en stakeholders (betrokkenen) Conclusies
Inleiding Factoren die IR hinderden in het verleden en die IR faciliteren in de toekomst. Belang: –hinderpalen identificeren –relatie kennen tussen hinderpalen en achteruitgaan (ter ziele gaan) van organisatie –managementvoordeel verwijdering hinderpalen –management verantwoordelijkheden en expertise kennen nodig voor toekomst
Het tripartite systeem (1) Wettelijke context; zal zo nog blijven Vakbonden & werkgevers niet gelukkig met wetten en met politieke belangen overheid die restricties oplegt aan organisaties, voelt als wg zelf gevolgen Zie box 2.1. p. 21voor diversiteit werking tripartite systeem
Het tripartite systeem (2) Elke speler in IR systeem kan andere(n) dwingen tot aanvaarding eisen; dominantie; isolatie; samenspannen; voordeel voor één partij vanuit econ. of politieke situatie Zie box 2.3. p. 25 voor IR functie/afdeling Zonder org.effectiviteit is organisatie als slagveld voor diverse partijen en is tripartite niet goed (zie box 2.4. p. 26)
Sociale en industriële partners Tripartite en EU attitude en perspectief (tegenstrijdig/samenlopend; kort/lang) Werkzekerheid en vooruitgang voor wns en leefbaarheid voor organisatie Behandeling wns volgens EU wetgeving Sociaal Charter: rechten wns op training, veiligheid, gelijke behandeling etc Wgs verplichtingen: retraining, pensioen etc
IR en stakeholders (1) Stakeholders = allen betrokken bij org.: personeel etc p en Figure 2.3. p. 30 Elke stakeholder brengt kennis en invloed mee: kennis = echt, rationeel, ondersteund, uitgetest, beoordeeld; invloed = resultaat van positie, status, privilege, toegang tot media en publieke perceptie; zie Figure 2.2. p. 29 en 2.4. p. 31 en box 2.5. p. 31
IR en stakeholders (2) Kern stakeholders = directie, managers, personeel, aandeelhouders en financiers (zie ook Figure 2.5. p. 32) Wat is overlap tussen kern stakeholders? Meestal tegenstanders, soms coöperatie (zie Figure 2.6. p. 33) Vbn: Marks & Spencer, Publieke diensten, Body Shop, Mirror Group (box 2.6. p. 34)
Conclusies Belang IR zien; betrokkenen laten participeren, leren uit verleden, tradities respecteren: –box 2.7. p. 36 Financial Times Sun & Times –box 2.8. p. 37 werkrooster gevangenissen en werken in verpleging in The Body Shop –box 2.9. p. 38 McKinsey Management Consultancy