Leerstoornissen in DSM-IV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Allochtonen in het hoger onderwijs
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en intelligentie
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
DCD Developmental Coordination Disorder
Stemmingsstoornissen
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Je herkent het pas als je het kent
Verstandelijke beperking
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Wat met psychische stoornissen op school?
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Taal- en leerstoornissen, Aandachtstekortstoornis
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Drs. Elsa Amsing Psycholoog Arbeid & Gezondheid NIP Registerpsycholoog Arbeid & Organisatie.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Maatschappelijke zorg 2
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Naar een typologie van scholen
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Het werkmodel LVB: kan dit nog mee?
Kenniskring jobcoaching SBCM
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Angststoornissen en hypochondrie
Transcript van de presentatie:

Leerstoornissen in DSM-IV A. De prestatie van een individu op een individueel afgenomen, gestandaardiseerde test is zwakker dan verwacht kon worden op basis van chronologische leeftijd, gemeten intelligentie en scholing B. De stoornis interfereert significant met schoolse prestaties of activiteiten uit het dagelijks leven C. Als er een sensorisch deficit is, dan zijn er extra moeilijkheden bovenop diegene die normaal met het deficit geassocieerd zijn

Prevalentie en verloop 2-10% van de schoolgaande kinderen Evenveel jongens als meisjes Verloop Ernstig: diagnose 1e of 2e lj. Licht: diagnose 4e of 5e lj. Prognose is vrij gunstig Vooral leesstoornis blijft in de volwassenheid

Bijkomende kenmerken en stoornissen Laag zelfbeeld Tekorten op het vlak van sociale vaardigheden Demoralisatie Conduct disorder Oppositioneel gedrag ADHD Major depressie Dysthymia Coördinatie-ontwikkelingsstoornis Combinaties van leerstoornissen

Differentiaaldiagnose Belang van het onderscheid met normale variatie Belang van het onderscheid met schoolse moeilijkheden tgv: Gebrek aan kansen Slecht onderwijs Culturele factoren Mentale retardatie Pervasieve ontwikkelingsstoornis Communicatiestoornis

Ability Training model Leerproblemen is overkoepelende term Primaire leerproblemen = leerstoornissen Secundaire leerproblemen = leermoeilijkheden

Andere indeling (Adelman) Type 1: external cause Type 2: internal + external cause Type 3: internal cause (= learning disabilities) Type 4: secondary problems

Ability training model Hierarchisch model Leerstoornissen Intra-/intermodale functies Taal Psychologische basisfuncties

Verschijningsvorm van leerstoornissen Leesstoornissen of dyslexie Spellingsstoornissen of dysorthografie Schrijfstoornissen en dysgrafie Rekenstoornissen of dyscalculie

Diagnostiek Discrepantie IQ --> intelligentietest Schoolvorderingen IQ SV + - - +

Leertheoretische modellen Behaviourisme Learning disabilities are teaching disabilities Geen onderscheid tussen primaire en secundaire problemen Geen interesse voor onderliggende functies Cognitieve leertheorie De leerling zelf leert Focus op info-verwerking Hardware = OK, softwareprobleem

Leertheoretische modellen Geen onderscheid tussen primaire en secundaire leerproblemen --> metacognitieve organisatieproblemen Russische handelingsleerpsychologie Leren en optimaal leren is het centrale probleem Toeëigening en activiteit Algemene leerstrategie

Intelligentie 1. Ignorantie 2. Identificatie: ideaal beeld 3. Differentiatie: meten 1883: eerste psychologische test (Galton) 1905: eerste intelligentietest (Binet en Simon) Binet: intelligentie = momentopname Terman: intelligentie = stabiel Stern: term IQ 1936: verbod op intelligentietests in USSR 4. Kwalitatieve diagnostiek

Intelligentie 4. Kwalitatieve diagnostiek Niet alleen descriptief, ook prescriptief Niet alleen wat, maar ook hoe: aandacht voor denkstrategieën

Kritiek op de diagnostiek van het Ability Training Model Functietesten: overbodig Schoolvorderingen: ± OK Traditionele intelligentietesten Nieuwheidswaarde? Zwakke scores op subtests net zo goed symptoom als oorzaak Doen onvoldoende recht aan intelligentieconstruct Te zwaar accent op inhoud Stabiele trek

Alternatief voor diagnostiek De leertest Verhoogde predictieve validiteit tav schoolresultaten Prescriptie naast descriptie Een beter zicht op de intellectuele mogelijkheden van kansarmen en minderheidsgroepen Laat onderscheid toe tussen kinderen met laag IQ die al dan niet instructiegevoelig zijn

Cognitieve interventies Zelfinstructietraining Metacognitietraining Zelfmonitoring De sociale context van het leren Reuven Feuerstein LPAD+IEP Mediatie!!

Cognitieve kaart Doelstellingen in het materiaal vervat Fase: opname, verwerking en weergave Operatie Beschrijving van het materiaal Inhoud Modaliteit Complexiteit Abstractie Evaluatieparameter: Efficiëntieparameter