Taalontwikkelingsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
WELKOM Informatie FTD PPA SD Film semantische dementie Gesprek
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Welbevinden bij kinderen met CI
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
De relaties tussen taalstoornissen en gedragsstoornissen
De nieuwe sociale kwestie
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Drugs- en alcoholverslaving
Autisme en intelligentie
Leerstoornissen in DSM-IV
CONCEPTUEEL MODEL DIAGNOSTIEK
ASS: wanneer zichtbaar?
Logopedische aspecten
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
AFASIE na CVA.
Van begrijpen naar begeleiden
DCD Developmental Coordination Disorder
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Psychologische Test.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Je herkent het pas als je het kent
Succes met taal Bij het invoegen van een nieuwe titeldia wordt het tekstvak met omschrijving niet toegevoegd. Dit moet worden gekopieerd uit deze.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Verwerking van Elke Louagie
De domeinen & Niveau bij ABB.
Ontwikkeling van het jonge kind
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Meer voorlezen, beter in taal
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Groep 2 Begrijpend luisteren
Maatschappelijke zorg 2
Kenniskring jobcoaching SBCM
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Taalontwikkelingsstoornissen
Transcript van de presentatie:

Taalontwikkelingsstoornissen Kinderen verwerven de bekwaamheid tot spreken en begrijpen van spraak in hun eerste 3 levensjaren Dit gaat schijnbaar moeiteloos en zonder systematische instructie Eerste levensjaar: Kirren van klanken Repetitieve productie van lettergrepen zoals mama, dada Betekenisvolle woorden Tweede levensjaar: Aanvankelijk trage verwerving van de woordenschat Later 2-woordzinnen Derde levensjaar: Sterke uitbreiding van de woordenschat Zinnen

TOS: subtypering Vaak beschouwd als 1 categorie Meeste taaltesten focussen op taal op woordniveau en geven geen resultaten voor zins- of conversatieniveau of voor pragmatiek Geen unanimiteit m.b.t. classificatie Factoranalyse geeft toch minimaal een onderscheid tussen receptieve en expressieve syndromen Stoornissen bij kinderen kunnen grosso modo worden ingedeeld in 3 groepen

Pragmatiek Omvat 3 communicatievaardigheden Taalgebruik voor verschillende doeleinden Aanpassen van de taal aan de noden of verwachtingen van de luisteraar of de situatie Regels volgen voor conversaties en vertellingen Beurt nemen Bij het topic blijven Herformuleren wanneer men je niet begrijpt ….. (nonverbaal) Afstand Gezichtsuitdrukking Oogcontact ….

TOS bij kinderen: receptief/expressieve syndromen Puur receptieve stoornissen bestaan niet bij kinderen Meest ernstige stoornis is verbaal-auditieve agnosie: de onbekwaamheid om spraak op fonologisch niveau te analyseren Receptief/expressief fonologisch/syntactisch deficit syndroom: Begrijpen beter dan productie Kost, niet-grammaticaal, gestoorde fonologie, beperkte woordenschat

TOS bij kinderen: Expressieve syndromen Verbale dyspraxie: weinig spraak, zeer moeizaam, gestoorde fonologie ! Niet te verwarren met dysarthrie, sensori-motorische stoornis in de spraakproductie Speech programming deficit syndrome: vloeiend maar met jargon

TOS bij kinderen: ‘hogere orde stoornissen’ Semantisch-pragmatische stoornis: problemen met Woordvinding Begrijpen van een samenhangend verhaal Conversatievaardigheden Volhouden van een topic To the point antwoorden Lexicaal deficit stoornis Woordvindingsproblemen Problemen met begrijpen van een samenhangend verhaal Spontane taal beter dan taal op vraag Jargon Eenvoudige syntaxis

Landau-Kleffner syndroom Verlies van expressieve en receptieve taalvaardigheden treedt op over een periode van maximum 6 maanden Taalontwikkeling was voordien normaal Paroxysmale EEG-afwijkingen worden zichtbaar binnen een tijdsduur van 2 jaar voor tot 2 jaar na het aanvankelijk taalverlies Gehoor is normaal Niet-verbale intelligentie blijft in de normale range Geen andere neurologische conditie kan worden gediagnostiseerd dan deze die impliciet zijn aan de EEG-afwijkingen of epileptische aanvallen Beantwoordt niet aan de criteria voor POS

DSM-IV Expressieve TS Gemengd receptief-expressieve TS Fonologische stoornis Stotteren Communicatiestoornis NAO

ICD-10 Specifieke spraak articulatiestoornis Expressieve taalstoornis Receptieve taalstoornis Verworven afasie met epilepsie (Landau-Kleffner)

Model van Rourke Groeide uit studies over subtypes, in te delen in 3 groepen: Discrepanties tussen VIQ en PIQ Profielen van schoolvorderingstesten Verschillen in spellingsfouten Conclusies Leerproblemen ≠ homogene groep VIQ < PIQ: L-hemisfeer disfunctie PIQ < VIQ: R-hemisfeer disfunctie

Model van Rourke Profiel op schoolvorderingen: 3 groepen: Zwak voor lezen, spellen, rekenen Zwak voor rekenen, zeer zwak voor spellen en lezen Zwak voor rekenen, vrij goed voor spellen en lezen 2e groep: wijst op L-H disfunctie 3e groep: wijst op R-H disfunctie 2e groep: vooral fonologisch inaccurate spelllingsfouten 3e groep: vooral fonologisch accurate spellingsfouten Ontwikkelingsdimensie bij diverse groepen

NLD: deficiënties (Rourke, 1995) Primair neuropsychologisch Tactiel-perceptuele problemen Visuele perceptie problemen Psychomotorische problemen Problemen met de verwerking van complexe en nieuwe stimuli Secundair neuropsychologisch Weinig aandacht voor tactiel-visuele stimuli Weinig exploratiedrang Tertiair neuropsychologisch Zwak geheugen voor niet-verbaal materiaal Weinig problem solving, geen begrijpen van oorzaak-gevolg

NLD: deficiënties (Rourke, 1995) Verbaal Gestoorde pragmatiek Gestoorde prosodie Lichte articulatieproblemen Taal is enige middel voor sociale interactie, informatieverzameling Schools Grafomotorische problemen Soms leesproblemen in het begin Moeizaam begrijpend lezen Grote problemen met wiskunde en rekenen Moeilijkheden met wetenschappen

NLD: deficiënties (Rourke, 1995) Sociaal moeilijk aanpassen aan nieuwe situaties beperkte sociale vaardigheden emotionele problemen hyperactief op jonge leeftijd

Ontwikkelings- en intelligentietesten BSID-II 1 - 42 m BOS 2-30 2 - 30 m Merrill-Palmer 18 - 71m Leiter IPS 2-18 j (Kleuter)SON-R 2j6m - 8j6m WPPSI 4j - 6j6m WPPSI-R 3j - 7j3m LDT 4j - 8j RAKIT 4j2m - 11j2m SON-R 5j6m - 17j WISC-R 6j - 16j11m WAIS 15 - 54j

Ontwikkelings- en intelligentietesting Test-hertest interval: bij voorkeur 1 jaar Vooral PIQ en TIQ zijn zeer gevoelig voor te snelle hertesting IQ is een redelijk stabiele maat, zeker vanaf de leeftijd van 5 jaar Hertesten binnen 3 jaar is zinvol wanneer er een concrete aanleiding toe is of bij volgende groepen: Kinderen met mentale retardatie Kinderen met gedragsproblemen Jonge kinderen IQ is niet meer 100X (ML/CL), maar een deviatiescoreschaal met M=100 en SD meestal 15 IQ stijging bedraagt minstens .25 punten per jaar Geen correlatie tussen WISC-profiel en diagnose

Invloeden op prestatie Landurige en algemene kenmerken van het individu, vb. bekwaamheid om instructies te begrijpen Langdurige maar specifieke kenmerken van het individu, vb. vaardigheden en kennis m.b.t. specifieke items Tijdelijke maar algemene kenmerken van het individu, vb. gezondheid, motivatie Tijdelijke en specifieke kenmerken van het individu, vb. fluctuaties van het geheugen Andere factoren, vb. interactie met de proefleider Toeval, vb. gokken