MarkSchittekatte Testpracticum PPW Commissie Psychodiagnostiek BFP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
Advertisements

Ben Kriechel Lex Borghans
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Marktonderzoek Danneels
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
De zelfbeoordelingstest
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Cartografie met als medium het ‘World Wide Web’
Risico’s en gevaren van techniek
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
Transport en locatie warehouse
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
De Nederlandstalige WISC-III
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
Psychodiagnostiek in een notedop
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
5 Werving en selectie.
Dataverzamelingsmethoden
Dataverzamelingsmethoden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Intersector NIP lustrumcongres 2013 Workshop “Opzet en uitvoering van single case studies en kleinschalig onderzoek in de groepspraktijk” Gudo van Zijderveld.
Filesharing via P2P Andreas Verhoeven Technische Informatica.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Bewegen voor meer evenwicht Fopas, dynamiek voor verandering.
Hoe een ZIS succesvol implementeren Dominiek Cottem Implementatie Consultant Klinische Zorgtoepassingen Administratie Centrum Caritas vzw, Heverlee.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Betrouwbaarheid.
Psychologische Test.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Psychologisch contract
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Naar het voortgezet onderwijs
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Testkwaliteit: Het gelijk van de COTAN Lezing t.g.v. het 25-jarig bestaan van de SchoolVragenLijst Arbeids- & Organisatiepsychologie Universiteit van Amsterdam.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Elke ouder wil maar één ding….
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Dataverzamelingsmethoden
ETUDE Toetsservicesysteem
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
COLLEGE12005.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Opdracht: hoe kies je de beste stieren voor je bedrijf?
Transcript van de presentatie:

Informatica in de psychodiagnostiek Derde Psychologendag, 26 mei 2000, Luik MarkSchittekatte Testpracticum PPW Commissie Psychodiagnostiek BFP Filip Lievens Vakgroep Personeelsbeleid, Arbeids- en Organisatiepsychologie Chris Desimpelaere Universiteit Gent, België

Testpracticum =Testotheek +Testklas Illustratie Peter Van Guchten (Vander Meeren & Gerrichauzen, 1993)

Structuur en bedoeling Een kritische blik op computergestuurde testen Onderwijs in computergestuurde psychodiagnostiek Debat In de praktijk: hoe en wanneer gebruiken? Niet: technisch, vergelijkend, onderzoeksresultaten

Deel 1: Een kritische blik op computergestuurd testen Twee decennia informatisering in psychodiagnostiek Taxonomie (Hartman, 1986) Opslag gegevens Afname Computergestuurde afname Computergestuurde adaptieve testen Scoring Interpretatie/Rapporten Beslissing, keuze behandeling Conclusies Aandachtspunten Voorbeelden

1. Twee decennia informatisering in de psychodiagnostiek (Mc Bride, 1998) Eerste generatie Midden jaren 80’ Is de kostprijs haalbaar ? Tweede generatie Eind jaren 80’ - begin jaren 90’ Is er equivalentie ? Derde generatie Eind jaren 90’ Creëert de PC (internet) ook nieuwe mogelijkheden voor het testen ?

2.b. Afname Computergestuurde afname Vervanging papier-en-potlood afname => zelfde instrument (qua items & lengte) Voordelen - Grotere standaardisatie Efficiëntie & snelheid Personeel, tijd & kosten Testveiligheid (<=> diefstal vd. items) Meerwaarde computer Meten latentie- en reactietijd Dynamische figuren Scroll-bars Papierberg

Computergestuurde afname (vervolg) Nadelen Kosten ? ‘Oudere’ personen ? Verlies menselijk contact Equivalentie Intelligentie Geen verschil (r > .90) Minder cultuurverschillen Persoonlijkheid, attitudes Onbeslist Snelheidstests => “touch-screens” Duidelijk verschil (r = .35)

Computergestuurd adaptief testen (CAT) Item response theorie Instrument ‘op maat’ (‘tailored’) Qua items & lengte Verschillende types ‘Twee stappen’ strategie 10 vragen als verkenning 10 moeilijke 10 middelmatige 10 gemakkelijke 10 moeilijkste 10 minder moeilijke 10 gemakkelijker 10 gemakkelijkste

Computergestuurd adaptief testen (vervolg) ‘Meerdere stappen’ strategie Begin: middelmatig moeilijke vraag Schatting bekwaamheid op latente trek - Nieuwe vraag aanbieden op grond van schatting Einde: betrouwbare schatting Equivalentie r = .90

Computergestuurde adaptieve afname (vervolg) Voordelen Item response theorie (bv. Rash-model), nauwkeurigheid & psychometrische kwaliteiten 1/2 items zelfde betrouwbaarheid 1/3 items zelfde validiteit Efficiëntie (tijd & kosten) - Hogere motivatie Grotere testbeveiliging Nadelen CAT Itembank Billijkheid ?

2.c. Scoring Voordelen Nadelen Snelheid & tijdswinst Objectiviteit (minder fouten, vooral bij ingewikkelde scoringsprocedures, bv. met wegingscoëfficiënten, maar optische lezer) Profielen Onmiddellijke feedback Nadelen Geheimhouding

2.d. Interpretatie/ rapporten Gevaren Ongekende validiteit expertsysteem Schijnnauwkeurigheid Verschillende gebruikers Gekwalificeerde testgebruikers Systeemgebruikers (technici) Kandidaten Derden Oplossingen ‘Report generator’ vs. ‘question generator’ Beperking testgebruikers

Onderwijs in DEEL 2 computergestuurde psychodiagnostiek a. de testklas b. inhoud van de opleiding soft-ware ontwikkelingen c. geïnformatiseerde casussen

Testklas Onderwijsdoeleinden (naast research) Waarom? gegeven in het praktijkveld (bedrijfswereld) financiële aspect (mankracht) zelfstandigheid (eigen tempo) Bij wie en hoeveel? 435 licentiestudenten (klinisch en bedrijfs) Nu: 2 opleidingsonderdelen per jaar Hoe? wat is er op de (Be-Ne) markt? 25 multimedia pc’s - 4 soorten inhouden

Inhoud opleiding software-ontwikkelingen Testmanagers (Tasc, Hurmis, STM, CDL, VTS, PROFIL…) Software-pakketten voor invoeren vragenlijsten (bv. Question-Mark, probleem: copyrights) Stand-alone computergestuurde afnames en verwerking van individuele testen (CBCL, ADP-IV, Wisconcin,…) Geïnformatiseerde casussen (Visual Basic)

Geïnformatiseerde casussen (Visual Basic) Basis: Reële begeleiding Opdracht: “volg de weg van de klinisch/bedrijfs- psycholoog” Vorm: Hulpmiddelen: Documentatie van test- en testresearch (COTAN) Noteren

Geïnformatiseerde casussen Vervolg Gesprek 1,2,… met cliënt X Open en m.c. vragen DSM-IV gebaseerde hypothesen Resultaten test cliënt X Keuzepalet van tests Test deels zelf invullen

Geïnformatiseerde casussen Vervolg Telkens feedback move-over and message-textbox, terugkeren naar vroegere info debrieving in groep Toekomst video (observatie, groepsdiscussie) validering met extra-experten Positieve evaluatie (- tijdsduur)

Conclusies & discussiepunten Niet: gaan wij computers gebruiken bij psychologisch testen? Maar wel: onder welk voorwaarden, hoe en wanneer? Het belang van wetenschappelijke waarde van de testen zelf (criteria Cotan) Gebruik van acceptabel tot controversieel (afname & scoring vs. rapportgenerator) De psycholoog blijft verantwoordelijk

Conclusies en discussiepunten (vervolg) Optimale strategieën voor gebruik van test-interpretatie-systemen Computergestuurde “enhanced” afname Interactiviteit (PC reageert op antwoorden), multimedia, virtual reality,… Intra- en internet-testen Ontbrekende informatie in Vlaanderen: waar en hoeveel gebruik van computergestuurd testen? Optimaliseren computergestuurd testen in onderwijscontext

Aandachtspunten in de praktijk Software-pakketten voor invoeren vragenlijsten => probleem: copyrights Nadelen computergestuurde afname Kosten ? => tegenstelling klinische en A.& O. sector ‘Oudere’ personen ? Verlies menselijk contact Nadelen computergestuurde scoring Geheimhouding Gevaren rapportgenerator Ongekende validiteit expertsysteem Schijnnauwkeurigheid Ongekwalificeerde gebruikers

Bibliografie Anastasi, A. & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. NJ:Prentice Hall. Bartram, D. (1995). The Role of Computer-Based Test Interpretation (CBTI) in occupational assessment. International Journal of Selection and Assessment,3, 178-184. Evers, A., Van Vliet-Mulder, & Ter Laak, J. (1996). Documentatie van tests en testresearch in Nederland. Assen: Van Gorcum. De Zeeuw, J. (1978). Algemene psychodiagnotiek II. Testtheorie. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. Drasgow, F. & Olson-Buchanan, J. (1999). Innovations in computerized assessment. NY: Lawrence Erlmaum associates. Hartman, D.E. (1986). Artifical intelligence or articficial psychologist. Conceptual issues in microcomputer use. In K. Murphy & C. Davidshofer (1998). Psychological Testing. NJ: Pentice Hall. Kline, P. (2000). Handbook of psychological testing. Cornwall: Routledge. McBride, J.R. (1998). Innovations in Computer-Based ability testing: promise, problems and perils. In M.D. Hakel (Ed.) Beyond multiple choice: evaluating alternatives to traditional testing for selection. NY: Lawrence Erlmaum associates. Vander Meeren W., & Gerrichhauzen,J. (1993). Computertesting. In: W. Vander Meeren & J. Gerrichhauzen (eds.).Selectie en assessment: Theorie en praktijk. Heerlen:Open Universiteit.

d.) Interpretatie/ rapporten Voorbeeld “Je bent een warme persoonlijkheid,die af en toe wat introspectief is. Je werkt hard en soms ben je teleurgesteld wanneer anderen er niet evenveel moeite voor doen als jezelf. Je bent vriendelijk maar kan stevig uit de hoek komen als je te maken krijgt met mensen, die van jou willen profiteren”. => Het Barnum-effect

Verschillen tussen rapporten (Bartram, 1995) Medium Tekst, grafiek, tabel, etc Complexiteit 1 score, meerdere scores, etc. Wijzigbaarheid Onderliggend model Expert model (klinisch) Empirisch model (mechanisch) Transparantie score => interpretatie ? Contextspecificiteit jong vs. oud, etc.