Klinische classificatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ADD groep 3 bijeenkomsten
Advertisements

ADHD groep 3 bijeenkomsten
ADHD-toolkit.
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Druk door eten Relatie tussen voeding en ADHD
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Deel II Psychiatrische stoornissen en strafbaar gedrag
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
ADHD: Eunethydis Brede definiëring: ADHD
Leerstoornissen in DSM-IV
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Opvoeden van drukke kinderen
DCD Developmental Coordination Disorder
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Attention Deficit Hyperactivity Disorder Martine Thys
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Prikkelverwerkingsstoornis
Wat met psychische stoornissen op school?
Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso.
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
De kracht van positief opvoeden
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Maatschappelijke zorg 2
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Kanaries in de leerfabriek.
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Klinische classificatie Diagnostic and statistical manual of mental Disorders (DSM) uitgegeven door American Psychiatric Association Huidige versie: DSM-IV International Classification of Diseases (ICD) uitgegeven door World Health Organisation Huidige versie: ICD-10

Mono-/polythetisch Monothetisch: Elk symptoom is decisief Geen enkel symptoom is decisief

ADHD in de DSM DSM-III DSM-III-R DSM-IV ADD/H: 3 dimensies: aandachtstekort, impulsiviteit en hyperactiviteit DSM-III-R ADHD: 1 dimensie DSM-IV ADHD: 2 dimensies, 3 subtypes ADHD NOS

DSM-IV: criteria Aandachtstekort slaagt er vaak niet in om aandacht te schenken aan details of maakt slordige fouten in schoolwerk, werk of andere activiteiten heeft vaak moeite om de aandacht bij taken of spel te houden lijkt vaak niet te luisteren wanneer hij/zij direct aangesproken wordt volgt vaak aanwijzingen niet en slaagt er vaak niet in schoolwerk / karweitjes af te maken.

DSM-IV: criteria heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten vermijdt vaak, heeft vaak een afkeer van, of is onwillig zich bezig te houden met taken die een langdurige mentale inspanning vereisen (zoals schoolwerk of huiswerk) raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of bezigheden wordt vaak gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels is vaak vergeetachtig in dagelijkse bezigheden.

DSM-IV: criteria Hyperactiviteit / impulsiviteit beweegt vaak onrustig met handen of voeten of wriemelt op zijn zitplaats verlaat vaak zijn zitplaats in de klas of in andere situaties waar verwacht wordt dat je blijft zitten rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is kan vaak moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteitenis vaak "in de weer" of "draaft maar door” praat vaak aan één stuk door

DSM-IV: criteria gooit het antwoord er vaak uit voordat de vragen zijn afgemaakt kan vaak moeilijk zijn beurt afwachten verstoort vaak bezigheden van anderen of dringt zich op

DSM-IV: 3 subtypes Overwegend onoplettend type Overwegend hyperactief-impulsief type Gecombineerde type

Specifieke leeftijdskenmerken 0-2 overactiviteit prikkelbaarheid rusteloze slaappatronen korte volgbewegingen 2-6 overactiviteit snelle afleidbaarheid beperkte aandachtspanne agressiviteit roekeloosheid

specifieke leeftijdskenmerken 6-12 overactiviteit snelle afleidbaarheid beperkte aandachtspanne impulsiviteit secundaire problemen (o.m. sociale isolatie) >12 minder duidelijke kenmerken grote behoefte aan activiteit secundaire problemen >18j gebrekkige impulscontrole

Bijkomende kenmerken Laag zelfbeeld Schools onderpresteren Lage frustratietolerantie Verwerping door leeftijdgenoten Woede-uitbarstingen Houterigheid …..

Comorbiditeit Oppositioneel opstandige gedragsstoornis Conduct disorder (anti-sociale gedragsstoornis) Stemmingsstoornissen Angststoornissen Leerstoornissen Communicatiestoornissen Gilles-de-la-Tourette

Prevalentie 3 tot 5 % van de kinderen 4 à 10 jongens / 1 meisje

Onderscheid Situationele ADHD Pervasieve ADHD

Differentiaaldiagnose Normale variatie Mentale retardatie Hoogbegaafdheid Oppositioneel gedrag Pervasieve ontwikkelingsstoornis Psychose

Historiek en huidige opvattingen Minimal Brain Damage Minimal Brain Dysfunction Hyperkinetic Reactions of Childhood Attention Deficit Disorder Attention Deficit Hyperactivity Disorder

Theorievorming Aandachtsprobleem? Impulsiviteitsprobleem? Hyperactiviteitsprobleem? Motivationeel probleem? Uitstel-aversie probleem?

Eerste contact Ouders Kinderen Concretisering Problemen in de ontwikkelingsgeschiedenis Informatie over het kind Ouder-kindrelatie Opvattingen over opvoeding Stress in het gezin Kinderen Problematisering Probleemoplossingsvaardigheden

Onderzoek Intelligentie-onderzoek (WISC-R) Neurologisch onderzoek door arts Neuropsychologisch onderzoek Aandacht en concentratie Bourdon-Vos D2 Continuous Performance Test Geheugen en leerbaarheid 15 woorden van Rey Complexe figuur van Rey

Vragenlijsten Impulsiviteit, planning Conners Rating Scale Matching Familiar Figures Test Wisconsin Card Sorting Test Stroop kleur woordentest Vragenlijsten Conners Rating Scale Verkorte ouderversie: 62 items Leerkrachtversie: 39 items Child Behaviour Checklist Gedragsproblemen: 118 items Sociale competentie: 20 items

Teacher Report form Gedragsproblemen: 120 items Vragenlijst voor Gedragsproblemen bij kinderen (corrigeer in syllabus!!) 42 items over gedrags- en aandachtsmoeilijkheden Enige met Vlaamse normen

Onderzoek Vergeet, zo mogelijk, ook de observaties niet !!!

Interventie Medicatie Interventies gericht op het kind Cognitieve interventies Bevorderen van sociale competentie Interventies met of door de leerkracht Overbrengen van kennis Algemene principes Gedragsveranderende technieken voor mediatoren De klassituatie

Medicatie Stimulantia vb.: Clonidine vb.: Rilatine (methylfenidaat) Dexedrine (d-amfetamine) Clonidine vb.: Dixarit Tricyclische antidepressiva vb.: Tofranil (imipramine) Pertrofan (desimipramine)

Medicatie: beperkingen Niet voor alle kinderen effectief (70 à 80 %) Korte termijn oplossing die ouders niets leert Bijwerkingen Negatieve houding tegenover chronisch gebruik Ook het kind leert niets

Kindgerichte interventies Cognitieve interventies Uitleggen wat ADHD is Zelfcontrolestrategieën Zelfregistratie en zelfevaluatie Zelfinstructie Problemsolving

Zelfinstructie 5 stappen: Cognitieve modeling Overte, externe sturing Uitwendige zelfsturing Vervaagde uitwendige zelfsturing Innerlijke spraak

Bevorderen van sociale competentie Sociale probleemoplossing Probleemgevoeligheid Probleemdefiniëring of - localisering Genereren van alternatieven Argumentatie en keuze Consequentieel denken Middel-doel denken Uitvoering Verificatie of toetsing

Bevorderen van sociale competentie Sociale vaardigheidstraining Initiatievaardigheden Conversatievaardigheden Woedecontrole

Interventies met en door de leerkracht Overbrengen van kennis aan de leerkracht Biologisch bepaald Niet te “genezen” ontwikkelingstekort Impact op functioneren op school belang van interventie op school Algemene principes Regels en instructies Duidelijk en kort (individueel) Herhalen Positieve formulering

Interventies met en door de leerkracht Leren structureren Opsplitsen in deeltaken Regelmatig bekrachtigen Transities Pauze tussen activiteiten Anticiperen op transities Bekrachtiging voor goed gedrag Consistente routine Preventieve strategieën Vb inlichten van leerkracht volgende leerjaar

Gedragsveranderende technieken Positieve consequenties Positieve aandacht Variabele beloningen Token economy systemen Inbouwen van succes Negatieve consequenties Negeren Berispingen Respons kost

Gedragsveranderende technieken Time-out Straf Overcorrectie Negatieve en positieve consequenties Negeren van ongewenst gedrag Belonen van gewenst gedrag

Klassituatie Dicht bij de leerkracht Afgescheiden van andere kinderen Geregeld wisselen van plaatsen Schoolse activiteiten in de voormiddag Voldoende variatie Korte huiswerkopdrachten Bevorderen van actieve deelname aan groepslessen