De Nederlandstalige WISC-III

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Screening van toetsen: Psychometrische analyse
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Overgang van PO naar VO Let op!
WELKOM Zet je naam in deze dia. Stel jezelf voor en vertel wat over jezelf. BV: Waarom werk je bij de NHS? Wat heb je zelf met het hart? Vertel ook waarom.
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
OUDERINFORMATIEAVOND
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ACTUELE SITUATIE OMTRENT BLUETONGUE Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Presentatie Procedure naar het VO
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
AHS yes! 121research Wicher van Vreden 8 oktober
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Welbevinden bij kinderen met CI
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Informatie avond groep 8
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Connector C Certificatie
Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Autisme en intelligentie
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Regelmaat in getallen (1).
Dyslexia Screening Test (DST) : Achtergronden en toepassingen
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010
De Nederlandstalige WISC-III
Psychodiagnostiek in een notedop
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Begripsvaliditeit van AC-Dimensies: Een Meta-Analyse Marise Ph. Born, Nanja J. Kolk, en Henk van der Flier Afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Individuele leerlijnen
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
Centrummaten en Boxplot
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Transcript van de presentatie:

De Nederlandstalige WISC-III Dr. Mark Schittekatte Lic. Griet Vermeir Testpracticum PPW (BFP,VVSP,VFD,BVP) Universiteit Gent

Testpracticum PPW Testklas (casussen, testmanagers) Testotheek Tijdschrift Klinische Psychologie nr 1, 2, 3 in 2001 Website Weg Wijzer Psychodiagnostiek Testotheek Wetenschappelijk Onderzoek (DST, DAT, 16PF,…) Website

Website Testpracticum http://allserv.rug.ac.be/~mcovents/Testpracticum/

Structuur kennismaking WISC-III Waarom een WISC-IIINL? Ontwikkeling van de WISC-IIINL Wat is er veranderd tov. de WISC-R? Ervaren van enkele nieuwe elementen PAUZE met expositie nieuw materiaal Normeringsonderzoek Betrouwbaarheid en validiteit Scoren en interpreteren Vragenronde

Waarom een WISC-IIINL ? Actualiseren van de normen WISC-R = 1986 (1980) Flynn-effect Laatste in Europa Inhoud van subtesten en scoringsregels actualiseren Nieuwe subtest – factorstructuren -> Samenwerking Vlaanderen - Nederland

Samenwerking Dienstencentrum NIP (COTAN) Zomer 2000 => Pasen 2002 (Kort, Compaan, Bleichrodt, Resing & Dekker) Psychological Corporation / Boom / niet Swets Zomer 2000 => Pasen 2002

Ontwikkeling WISC-III Vooronderzoek (jan.- febr. 2001) Uitgebreide experimentele versie van 5 verbale subtests bij 500 kinderen (IN, OV, RE, WO, BG) Steekproef: 250 Vlaanderen, 250 Nederland Geslacht, regio, onderwijsnet, urbanisatiegraad Nieuwe items (Europa, experten, creativiteit) Aangepaste items (frank, waarde-oordeel) Oude items

Eindproduct: de WISC-IIINL Veranderingen tov WISC-R Doel vooronderzoek: Vlaanderen – Nederland: één norm Moeilijkheidsgraad, betrouwbare subtests Vloer- en plafondeffecten Begin-en afbreek- en omkeerregels bepalen Eindproduct: de WISC-IIINL Veranderingen tov WISC-R (bijna 60%, volgorde subtests)

Veranderingen tov WISC-R

Overzicht per subtest: Onvolledige Tekeningen Helft WISC-R overgenomen Vb. gaatjes in riem 16 nieuwe items, totaal 30 items Vb. vis Lay-out aangepast: attractiever

(Gaatjes in riem invoegen) Voorbeeld “oud” item (Gaatjes in riem invoegen)

Voorbeeld nieuw item

Overzicht per subtest: Informatie 9 items WISC-R overgenomen Vb. Noem de vier jaargetijden 22 nieuwe items Vb. Waaruit bestaat water? Meer items in begin en op einde (vloer-en plafondeffecten)

Overzicht per subtest: Substitutie Test is verlengd Deel A: 14 aangevuld Deel B: 26 items aangevuld

Overzicht per subtest: Overeenkomsten 11 items overgenomen uit WISC-R Vb. Piano – gitaar 8 nieuwe items Vb. IJs en stoom 2 items aangepast (geactualiseerd)

Overzicht per subtest: Plaatjes Ordenen 5 items WISC-R Vb. Boot 8 nieuwe items Vb. Schaduw op huis 1 item aangepast Vb. Bank op hoofd: verontschuldiging ipv gevecht (illustratie)

(invoegen schaduwen op huis) Voorbeeld nieuw item (invoegen schaduwen op huis)

(verhaaltje met bank invoegen) Voorbeeld oud item (verhaaltje met bank invoegen)

Voorbeeld aangepast item

Overzicht per subtest: Rekenen 3 items uit WISC-R Vb. Bomen tellen 8 gewijzigd Vb. Franken en guldens worden potloden, koekjes, appels. 15 nieuwe items Vb. ijsjes

Voorbeeld nieuw item

Overzicht per subtest: Blokpatronen 8 items WISC-R 4 nieuwe items

Voorbeeld nieuw item

Overzicht per subtest: Woordkennis (voorheen Woordenschat) 6 items uit WISC-R Vb. paraplu, diamant, besmettelijk 27 nieuwe items Vb. dief, organiseren, transparant

Overzicht per subtest: Figuur Leggen 4 items WISC-R Molen en telefoon weggevallen 1 nieuw item Bal

Nieuw item

Overzicht per subtest: Begrijpen 7 items WISC-R Vb. Snoepen slecht 1 item aangepast Bibliotheek => museum 11 nieuwe items Vb. Voordelen email

Overzicht per subtest: Cijferreeksen (aanvullende test) 3 extra beurten: wegens plafondeffect

Overzicht per subtest: Doolhoven (aanvullende test) 6 items WISC-R 2 licht gewijzigd 2 nieuwe items

Symbolen Vergelijken (optionele subtest) Nieuwe subtest Snelheidsinstructie (2 minuten) Deel A: tot 8 jaar Deel B: vanaf 8 jaar Levert nieuwe factorstructuur op (zie verder)

Symbolen vergelijken (6-7 jaar)

Symbolen vergelijken (8-16 jaar)

Verkennen WISC-IIINL Tijd voor actie!! De oplossingen: Spaken, baleinen 180-240 km. Verlaten gebieden met extreme temperaturen 4 - 2 - 1 - 3 48 Voorstel tot wijziging wetsontwerp Telecommunicatie, wetenschappelijke of spionage-doeleinden

Normering WISC-IIINL Afname bij 1229, 6-16 jarigen Normen ontwikkelen Representatieve steekproef Geslacht, regio, schooltype, urbanisatie, 29 scholen Opgeleide testleiders – rol CLB Normen ontwikkelen

Betrouwbaarheid WISC-IIINL Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid om scoring goed te krijgen Tabel homogeniteitscoëfficiënten

Homogeniteitscoëfficiënten

Validiteit WISC-IIINL Factor-analyse: nieuwe derde factor! Verbaal Begrip (- RE) Perceptuele organisatie (- SU) ‘Vrijheid van afleidbaarheid’ (RE + SU + CR) verdwenen Nieuwe factor: ‘Verwerkingssnelheid’ (SU + SV) Schoolprestaties: significante samenhang met IQ + Tabel gemiddelde moeilijkheidsgraad

Horn & Cattell (1966): Theory of Crystallized Intelligence (reproductieve intelligentie) Kennis mbt problemen oplossen en feitenkennis opgedaan op school en door cultuur. WISC-III Factor Verbaal Vermogen (Infomatie, Overeenkomsten, Woordkennis, Begrijpen ) Fluid Intelligence (inventieve intelligentie) Mogelijkheid om nieuwe problemen op te lossen, los van schoolse opleiding of cultuur. WISC-III Factor Perceptuele Organisatie (Onvolledige Tekeningen, Plaatjes Ordenen, Blokpatronen, Figuur Leggen)

Correlaties IQ –schoolresultaten (N=203)

Gemiddelde moeilijkheidsgraad

Psychometrisch vervolgonderzoek Uitgebreider psychotechnisch rapport volgt Test-hertest (stabiliteit) Extra-validering SON-R / RAKIT Specifieke groepen Artikel Schittekatte (2000): Het hertesten van intelligentie bij kinderen: een literatuurstudie. Significant, op internet gepubliceerd http://users.skynet.be/vsig stijging bij hertest vooral PIQ advies minstens één jaar, bij voorkeur twee jaar te wachten voor het hertesten met eenzelfde test

IQ & onderwijsniveau

Scoren en interpretatie Vergelijking normen, UK en Franse-versie Flynn-effecten: IQ-daling meer aan uiteinden dan in midden (Wechsler, 1991) + geef ons uw hertest-data, aub Kwalitatieve beschrijving COTAN (Tabel Resing)

Kwalitatieve beschrijvingen van de WISC IIINL IQ scores*   IQ Classificatie Theoretische normaal curve Hoger dan 130 Zeer begaafd 2.1 121-130 Begaafd 6.4 111-120 Boven gemiddelde 15.7 90-110 Gemiddeld 51.6 80-89 Beneden gemiddeld 15.7 70-79 Laag begaafd/moeilijk lerend 6.4 69-50 Licht zwakzinnig/lichte verstandelijke beperking 35-49 Matig zwakzinnig/matig verstandelijke beperking 20-34 Ernstig zwakzinnig/ernstige verstandelijke beperking 2.1 <20 Diep zwakzinnig/diepe verstandelijke beperking * gebaseerd op Resing, W. & Blok, J. De wenselijkheid van een éénduidig classificatiesysteem van intelligentiescores. De Psycholoog 37, 5 2002

WISC-III praktisch Kwalificaties voor gebruik Uitgeverij BOOM, + 995 €

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen II

Dyslexia Screening Test Psychological Corporation Eerste screening dyslexie Eind juli 2002: einde onderzoek Rond oktober 2002: test op de markt