Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doen wij met Gods Schepping …
Advertisements

Er zit een gat in m’n emmer 1
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Onderwijsconferentie
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Conflicten en onderhandelingen
Wie nodig je als eerste uit?
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Al doende leren training docenten
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De Eerste Wereldoorlog
Het werken met portfolio
Test je geheugen
USABILITY MYTHBUSTERS BASTIAAN KLOOSTER & PETER AKERBOOM CONGRES WEBREDACTIE 2011.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In het spoor van Frank © Koen Sergeant. Vraag 1  Vorm een zo lang mogelijk woord met de letters: N, i, i, r, t, t, o, t, a, e, m, u, s.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
© imec 2000 © imec 2001 MAX+PLUS II Installatieprocedure.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Centraal Examen Nederlands
Instructie geven en uitvoeren
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 2 De webstek NEVB –Naar aanleiding waarvan is deze site gemaakt? –Van waar die naam? Wat kun je daaruit afleiden? –Wie heeft deze site gemaakt? Wat kun je daaruit afleiden over de waarde van de informatie die je aangeboden krijgt?

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 3 Hoe ga je te werk? voorbereidend stap Roep de site op Maak daarvan je homepage voor de les Maak een nieuwe folder voor je bookmarks Open je kladblok of tekstverwerker, of neem er wat papier bij :=)

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 4 Hoe ga je te werk? lezen Na een eerste verkenning van een tiental minuten zal je de site bekijken vanuit een aantal vragen Heb aandacht voor wat precies gevraagd wordt! Zoek in de site naar relevante informatie voor het beantwoorden van de vragen

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 5 Hoe ga je te werk? noteren Leg bookmarks aan naar relevante passages m.b.t. tot de vragen (structureer eventueel je bookmarks per vraag) Kopieer relevante passages in je kladblok of tekstverwerker Volg de hyperlinks niet te ver!

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 6 Verloop van de les eerste lesuur Eerste verkenning (max. 10 minuten) Eerste lectuur: de V.B. in beweging (20 minuten) Klassikaal beantwoorden vragen (15 minuten)

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 7 Verloop van de les tweede lesuur Tweede lectuur: context (25 minuten) Klassikaal vragen beantwoorden (15 minuten) Synthese (5 minuten) Nataken: –Actualisering –Verwerkingstaak

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 8 Eerste verkenning –surf gedurende een vijftal minuten door de site –probeer de structuur van de site te begrijpen: wat zijn de belangrijkste onderdelen? –Kom je begrippen tegen die je niet duidelijk begrijpt? -> noteer die!

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 9 eerste lectuur De leerlingen zoeken het antwoord op volgende vragen: –De fasen van de Vlaamse Beweging –Benadering van de Vlaamse Beweging –Figuren uit de Vlaamse Beweging –Woordverklaring

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 10 De Vlaamse beweging in fasen Maak de grote fasen duidelijk van de Vlaamse Beweging –Welke fasen onderscheid je in de V.B.? –Welke zijn de voornaamste realisaties in elke fase van de V.B.? –Hoe zou je elke fase benoemen vanuit de doelstellingen van de Vlaamse Beweging?

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 11 Benadering van de Vlaamse Beweging Copieer de passage uit de webstek waaruit blijkt vanuit welke context je de Vlaamse Beweging moet begrijpen. Formuleer in eigen woorden dit uitgangspunt

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 12 Figuren uit de Vlaamse Beweging Welke rol speelden volgende figuren voor de Vlaamse Beweging: –Hendrik Conscience –Peter Benoit Verduidelijk hun rol in het Europese culturele leven. Som 5 figuren op die meewerkten met de bezetter tijdens de 2 W.O. en zoek op wat met hen gebeurde na WO II.

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 13 woordverklaring Leg volgende woorden uit: –raadpleeg een woordenboek op het Web: –raadpleeg een encyclopedie op het web: activisme collaboratie fascisme

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 14 Context: de V.B. in het referentiekader Situering in tijd en ruimte Situering in de domeinen van de socialiteit: –op socio-politiek vlak –op socio-cultureel vlak –op socio-economisch vlak

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 15 Situering in tijd en ruimte Tijd –Situeer de Vlaamse Beweging in de tijd Ruimte –Situeer de taalgrens op een blancokaart

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 16 Socio-politieke dimensie Welke rol speelden de twee Wereldoorlogen voor het realiseren van de doelstellingen van de Vlaamse Beweging? Welke invloed hadden de twee andere breuklijnen in de Belgische politiek op de Vlaamse Beweging?

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 17 Socio-culturele dimensie Verduidelijk hoe de culturele bewustwording het startpunt werd voor de Vlaamse Beweging. Formuleer in je eigen woorden op welke wijze de taalkundig-culturele doelstellingen met de tijd verruimd werden.

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 18 Sociale dimensie: Cultuur (2) Wat betekenen volgende data voor de Vlaamse Beweging? –23 december 1970 –1838

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 19 Socio-economische dimensie Op welke wijze oefende de socio- economische toestand van Vlaanderen een invloed uit op het realiseren van de doelstellingen van de Vlaamse Beweging? Wat betekent “maart 1950” voor de Vlaamse Beweging?

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 20 Actualisering Vind je meer info over de Vlaamse Beweging op het web? Welke zijn de huidige eisen van de Vlaamse Beweging Welke politieke partijen willen het gedachtengoed van de Vlaamse Beweging realiseren?

Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 21 Verwerkingstaak Kies twee karikaturen uit en schrijf er een uitvoerige interpretatie en situering in tijd en ruimte bij.