Teleshopping via TV Doelgroep? Producten? Motivatie? VTM -> 120.000 kijkers -> 0.25% koopt Producten? Motivatie?
Via internet: shopping malls www.advalvas.be shopping sites www.proxis.be www.caddy-home.be www.azur.be ...
E-commerce Wie is de doelgroep? Wat zijn de typische producten? Wat is de motivatie om via internet aankopen te doen?
Toekomst Sterke groei VS: e-commerce vertegenwoordigt 15 % Belgie: Dit jaar 0.16% van de consumentenmarkt Inkomste e-commerce stegen met 420% Komende jaren zullen uitgaven verdriedubbelen
Problemen met e-commerce 28% van de online aankopen mislukt Laattijdige levering Beschadiging Geen levering Onverwachte extra kosten … Vertrouwen creëren is zeer belangrijk voor succesvolle ontwikkeling e-commerce
Elektronische kranten Traditionele krantenuitgevers: bijna allemaal een website In het begin kopie van papier versie Nu complementair: biedt extra diensten Nieuw communicatiemiddel Nieuwe manier om interactiviteit op te wekken Aparte online redactie is nodig
Extra diensten Archief (zoekfaciliteiten) Animatie en geluid Forum Nieuwsbrief Clubs, chatten Shoppen Kaartjes versturen Spelletjes…
E-zine/nieuwsbrief Nieuwsbrief Info die gemaild wordt, met verwijzingen naar URLs waar men meer info kan vinden
Electronische kranten Troeven: snelheid interactie Pushmogelijkheden Gratis? nadeel: geringe mobiliteit pc moeilijk om te laten betalen Geen/weinig reclame-inkomsten Meestal verlieslatend!!!
Webjournalistiek Lezen van scherm is moeilijk -> Korte zinnen, directe nerveuze stijl Kennis van techniek Niet te veel herhalen wat ook al via beeld of geluid wordt verteld Updaten is heel belangrijk
Portaalsites Gigantisch grote websites Diensten Informatie Shoppen SMS-jes verzenden Informatie Nieuws Horoscoop … Doel: vertrekpagina bij het surfen
Portaalsites Inkomsten uit reclame E-commerce Partnerships Doorspelen van persoonlijke informatie aan andere firma’s
Portaalsites Grote strijd aan de gang om de klant www.advalvas.be www.clickx.be www.planetinternet.be Evoluties Vortals Microportals
Internetbedrijven in moeilijkheden??! Online reclamemarkt groeit amper In tegendeel, veel internetbedrijven maken reclame voor hun zaak via traditionele media Inkomsten e-commerce vallen tegen Iedereen heeft zwaar geïnvesteerd om niet achter te blijven op concurrenten
Internetbedrijven in moeilijkheden??! Veel bedrijven bezuinigen of stoppen ermee Ontstaan van Ghostsites, vb:www.cafebelge.be Wil dit zeggen dat internetgroei echt stopt? Nee wel rechtzetting van een overgehypte toestand!