Beter functioneren bij ADHD-problematiek door neurofeedback?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hulpbehoevende ouderen. … als ik een straat was zouden ze zeggen hij ligt verlaten Cees Nooteboom.
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Gemaakt door: Emmy, Amber en Victoria
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Samenvatting: Mannelijk potentieel benutten voor de zorg:
Recht op kinderopvang Kritische doorlichting van een beleidsplan Bron: Peeters, J., & Vandenbroeck, M. (2000). Recht op kinderopvang. Alert,26(5),56-66.
Ilse Clement 1 BaTP A-klas Wiki groep: depressie
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Samenvatting van het artikel: Alcoholisme: een chronische recidiverende ziekte? Orphée Bossuyt.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Spraak,taal en leren Hoofdstuk 4 : Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters Eline Colyn 1BaSW b.
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Behandeling van doorbraakpijn
Ruben bosmans Zhepei Chen
Empowerment en vraagsturing in de zorg
De multidisciplinaire richtlijn persoonlijkheidsstoornissen
De bakens verzetten: 'normale' veroudering als uitgangspunt M. von Faber.
Geweld, gemeld en geteld
Welbevinden, functionele performantie en persoonlijke controle bij ouderen thuis en in het woonzorgcentrum.
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
 Is het hoofd personeel & organisatie van het NJI  Is werkzaam bij NIZW  Heeft verschillende boeken geschreven.
 Voor ‘70 : alle aandacht voor cannabis! Justitionele aanpak  Later : opkomst heroïne  toneel veranderde  Hierna: wiet & ecstasy.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Zelf verwondend gedrag bij jongeren met een verstandelijke beperking
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Teambegeleiding Evy Willems 1BaTPA3.
Alcoholgebruik onder jongeren
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers
SARA PLESSERS World Press photo. DIT ZIJN MENSEN DIE IN ARMOEDE LEVEN FOTOGRAAF: FINBARR O'REILLY BRONVERWIJZING:
Nutella.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit Identiteit les 2
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Professionele ontwikkeling
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…
3 grote doelstellingen van het onderzoek
“Comorbiditeit tussen autisme en depressie nader bekeken”
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Verstoorde slaap bij kinderen met ADHD: heeft melatonine een plaats in de behandeling? Holvoet, E., & Gabriëls, L., (2013), Verstoorde slaap bij kinderen.
Wat brengt (echt)scheiding teweeg in het leven van kinderen?
Focus op motivatie en communicatie
 Jongeren in Nederland groeien op in een vrij en open seksueel klimaat  Jongeren hebben moeite om verantwoorde keuzes te maken ivm. seksueel gedrag.
P RIMAIRE PREVENTIE VAN SEKSUEEL GEWELD E MILIE S CHELSTRAETE.
Cristel L. Elias, Adri Vermeer, Harm ’t Hart.  Onderzoek  Methode  Instrument  Procedure  Resultaten  Constructvaliditeit  Betrouwbaarheid  Discussie.
Secularisering en veranderende motieven voor vrijwilligerswerk
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Gemaakt door: Caitlin Zijlstra, Marvin Wolthof en Christina de Vries
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers. Kinderen lopen weg van de plaats waar per ongeluk napalm is gedropt in Vietnam. Misschien wel de beroemdste.
Prikkelverwerkingsstoornis
Communicatie bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking: van inzicht naar interventie Esprit Emma 1e Bachelor toegepaste psychologie.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Aardbeving Turkije Fotograaf:krant.telegraaf.nl
Interne communicatie Daphné Gelder 1BaTP A2 Wat Formele en informele contacten Binnen organisatie vb. bedrijven, sportverenigingen,… Bron:
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
Transcript van de presentatie:

Beter functioneren bij ADHD-problematiek door neurofeedback? Auteurs: Marleen Bink, Ilja Bongers, Chijs van Nieuwenhuizen. Door Larissa Lippens 1BatPB2

Inhoudstafel Inleiding Gedragsproblematiek en hersenfunctioneren Regulatie hersenactiviteit Neurofeedback als regulatietraining Werking van neurofeedback bij ADHD Effectiviteit van neurofeedback bij ADHD en andere stoornissen Discussie Bronnenlijst

Inleiding Ontwikkelingsstoornissen = interactief proces tussen hersenen en gedrag. Interventies richten zich steeds meer op beide vlakken. (Bv. Bij ADHD = Attention deficit hyperactivity disorder ) Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=u82nzTzL7To Soorten interventies: Medicamenteus Gedragsmatige Steeds meer behoefte aan alternatieve interventies Bvb. neurofeedback

Gedragsproblematiek en hersenfunctioneren Ontwikkelingsstoornissen Bv. ADHD kunnen gepaard gaan met variaties in hersenen 2 soorten variaties: Structurele ( = in de anatomie ) Functionele ( = in de werking ) Toegepast op ADHD: Structurele variaties: minder hersenvolume Functionele variaties: verminderd functioneren van voorste hersengebieden = beperking aandacht, motivatie,…

Communicatie tss. Hersengebieden loopt anders > onaangepast gedrag doordat: Informatie over gedrag van voorste hersengebieden niet goed doorgegeven aan andere hersengebieden = geen verwerking in uitvoering = jongere weet wel wat te doen, maar past niet toe. Relatie tussen functioneren van hersenen en gedrag Functionele variaties kunnen worden beïnvloed door bijsturen hersenactiviteit Bv. Ritalin

Regulatie hersenactiviteit Belangrijk regulatiecircuit voor activatie in de hersenen = RAS RAS = ( reticular activating system ) = een koppeling tussen de thalamus en de grote hersenen. Hersenstam beïnvloed de activiteit in de hersenen door interactie van chemische stoffen en elektrische activiteit Chemische stoffen bvb. Adrenaline, serotonine zorgen voor signaaloverdracht tussen de hersencellen > beïnvloed activiteiten niveau

Dmv. Een EEG (=electro-encephalogram) kan verplaatsing elektrische activiteit in hersenen worden bepaald. EEG meet activiteit van gegroepeerde hersencellen in bovenste lagen hersenen. EEG-signaal word verdeeld in frequentiebanden van hersengolven van 1 Hz tot 30 en meer Hoeveelheid activiteit in frequentiebanden gekoppeld aan aandacht/waakzaamheid

Laag activatieniveau  1Hz tot 3Hz (delta) Hoog activatieniveau  18 Hz tot 30Hz (beta) Bij neurofeedback > combinatie van de 2 Dmv. regulatiecircuits aangepast

Neurofeedback als regulatietraining Neurofeedback = interventie waarbij regulatie hersenen worden getraind Uitgangspunt: activiteit hersenen van kinderen met ontw.stoornissen niet optimaal gereguleerd Dmv. interventie directe feedback (via pc ) omtrent functioneren Belonen hersenactiviteit of net niet > hersenactiviteit beïnvloeden > productie juiste hersengolven

Wanneer belonen?: Indien waarden EEG-signaal binnen vastgestelde grenswaarden vallen van alle frequentiebanden: BELONING Hersenactiviteit omgezet in beelden Beelden in vorm van film, spelachtige weergave Kwaliteit film (beeld&geluid) en kwaliteit Spel (beeld,geluid&score) afhankelijk van hersengolven Verschillende frequentiebanden worden via deze wijze volgens principe van operante conditioneringstechnieken versterkt of onderdrukt.

Werking van neurofeedback bij ADHD Werking neurofeedback meest onderzocht en toegepast bij jongeren met ADHD Komt voort uit 1e studies omtrent trainen van hersengolven m.b.t. Relatie tussen sensorimotor ritme (SMR)-activiteit en inhibitievermogen. Onderzoek getest op katten Training SMR-activiteit > verbetering inhibitievermogen Kinderen met ADHD  Beperkt inhibitievermogen  Groep bèta-activiteit (15-8Hz) = meer humeuriger, last van driftbuien Groep théta-activiteit (4-7Hz) = in minder mate = Fysiologische patronen Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=kpbHFK6ICcc

Toepassing praktijk (elektroden ) Verschillende frequentiebanden trainen( grenswaarden via EEG-signaal ) Uitgaande van de fysiologische patronen  kinderen/jongeren met ADHD voldoen zeker voor de helft aan diagnose: Oppositioneel opstandige gedragsstoornis SCP = slow cortical potentials

Effectiviteit van neurofeedback bij ADHD en andere stoornissen Studie neurofeedback en medicatie vergelijken: verbetering op aandacht FMRI = functional Magnetic Resonance Imaging Neurofeedback = aanvullend voor medicatie Meta-analayse: Neurofeedback heeft groot effect voor impulsiviteit en aandacht, middelgroot effect voor hyperactiviteit

Uit recent OZ met dubbel blind placebogecontroleerd onderzoeksdesign bij kinderen met ADHD en gezonden studenten bleek dat: Geen verschil in effect op aandacht en impulsiviteit tussen neurofeedbacktraining of een vorm van nepneurofeedbacktraining. Andere ontwikkelingsstoornissen: geen OZ naar effecten van neurofeedback Eind vorige eeuw: begin van studie van neurofeedback ij autismespectrumstoornissen

Discussie Wetenschappelijke studies laten zien dat neurofeedback op gedragsmatig niveau verandering geeft bij kinderen met ADHD Aandachtklachten verbeteren Impulsiviteitsklachten verbeteren Voortuitgang van deze 2 gebieden werd gevonden bij training snelle SMR- en betagolven training van langzame SCPgolven + en combinatie van deze twee.

Is in tegenspraak met: 2 recente dubbel blind placebogecontroleerde onderzoeken, waar geen verschil is gevonden tss. Neurofeedbacktraining en nepneurofeedbacktraining. Speculatie van de auteurs: Uitblijven van betere effecten bij neurofeedbacktraining zou liggen aan gehanteerde trainingsprotocollen die op basis van het EEG zijn vastgesteld per persoon.  Gebruikelijk bij commerciële instellingen

Factor voor gevonden effecten van neurofeedback: intensieve contact met behandelaar ( 2à3 keer per week, totaal 20-40sessies) Aandacht van behandelaar voor kind zou verbetering op ADHD-symptomen kunnen bevorderen Conclusie: neurofeedback werkt, maar hoe? Dat blijft de vraag. Verdere studie blijkt nodig!

Bronnenlijst Inhoud: Bongers, L., Bink, M. &van Nieuwenhuizen, Ch.(2011). Beter functioneren bij ADHDH-problematiek door neurofeedback?, 32, 221-231 Beeldmateriaal: http://www.google.be/search?hl=nl&gs_rn=0&gs_ri=hp&cp=8&gs_id=v&xhr=t&q=neurofeedback&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=39314241&biw=837&bih=484&wrapid=tljp1354551755140012&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=zdG8UJS0GYOphAf5kIGoBA http://www.google.be/imgres?q=adhd&um=1&hl=nl&tbo=d&biw=1366&bih=620&tbm=isch&tbnid=EPSSh2EXwrwg2M:&imgrefurl=http://gedragsproblemen33.wordpress.com/adhd/&docid=ywSsaXmNjTuS2M&imgurl=http://gedragsproblemen33.files.wordpress.com/2008/04/adhd.gif&w=346&h=245&ei=KdO8UOuWB-Lb0QXT7IHYAg&zoom=1&iact=hc&vpx=2&vpy=133&dur=132&hovh=189&hovw=267&tx=69&ty=103&sig=108351462665628074105&page=1&tbnh=128&tbnw=143&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:146 http://www.google.be/imgres?q=discussie&um=1&hl=nl&tbo=d&biw=1366&bih=620&tbm=isch&tbnid=gE4blwNUjWUU6M:&imgrefurl=http://www.hnwb.nl/een-vernieuwende-duurzame-digitale-discussie/discussie/&docid=GRg44XRhbNg4QM&imgurl=http://www.hnwb.nl/wp-content/uploads/2012/08/discussie.jpg&w=620&h=384&ei=ZdS8UJ6dH9DL0AX6iIH4Ag&zoom=1&iact=hc&vpx=304&vpy=165&dur=3027&hovh=177&hovw=285&tx=143&ty=91&sig=108351462665628074105&page=1&tbnh=131&tbnw=211&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:2,s:0,i:139

http://www. google. be/imgres http://www.google.be/imgres?q=hersenactiviteit&um=1&hl=nl&tbo=d&biw=1366&bih=620&tbm=isch&tbnid=aGygqEcPYOzuJM:&imgrefurl=http://www.bloggen.be/newsflash/archief.php%3FID%3D464558&docid=Mn32lvLHpu-RwM&imgurl=http://www.hln.be/static/FOTO/pe/10/12/0/media_xl_1497780.jpg&w=466&h=264&ei=ENW8UKjQMcSS0QXPw4D4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=635&vpy=195&dur=133&hovh=169&hovw=298&tx=167&ty=64&sig=108351462665628074105&page=1&tbnh=148&tbnw=227&start=0&ndsp=19&ved=1t:429,r:3,s:0,i:91 http://www.youtube.com/watch?v=u82nzTzL7To http://www.youtube.com/watch?v=kpbHFK6ICcc