Synthese.  Komt uit reader (legitimiteit van het sociaal-cultureel werk in een complexe samenleving)  Reader onderdeel van PAV-cashier reeks  Geschreven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Door goede gesprekken groeien
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Woord van Leven Januari 2010.
Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Naar een nieuwe praktijk voor vormingswerk in instellingen?
Sociale Studies Workshop alumnidag
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De resultaatmanagement-paradox
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Cultuursensitief werken
Narcisme en zinervarng
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Kansen voor Samenwerken
Woord van Leven Oktober 2012 “Als U het zegt, zal ik de netten uitwerpen.” Lucas 5,5.
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Woord van Leven Juli 2014.
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Dossier Empowerment.
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
Algemene Sociologie PA – B1
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Competentiegericht beroepsonderwijs geschikt om in te spelen op veranderingen Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
De Week van de seksuele diversiteit ILS HAN 20 tot 24 april 2015.
Opvoeden.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Wat gebeurde er in 1995 in Srebrenica?
Stress op de middelbare school
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Meer voorlezen, beter in taal
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Naam: Elalia Anjay Klas 1Boa A1 r Jaar: “laat mijn kop met rust!” Een project over straatwijs opvoeden. ( Griet Roets et al., 2013)
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Pedagogiek als beroep.
Presentatie vakdidactiek 3
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Synthese

 Komt uit reader (legitimiteit van het sociaal-cultureel werk in een complexe samenleving)  Reader onderdeel van PAV-cashier reeks  Geschreven door Houben Harrie  Uitgegeven in Leuven door Acco

 Geschreven door Houben Harrie

 1 hoofdtitel  5 ondertitels  Voetnoten aanwezig (bij tussentitel 2)  Referenties aan einde artikel

Interessante bronnen om te raadplegen  Wildemeersch, D., Leirman, W. (1998). Facilitation on the life-world transformation. Adult Education Quarterly, 1,  Vandenabeele, J., Wildemeersch, D. (1997). Sociaal leren met het oog op de maatschappelijke verantwoording. Het debat over landbouw, milieu eb batuur. Pedagogisch Tokdschrift, ½, 13.

 K.U. Leuven

 Pierre Bourdieu (Franse socioloog)  Jack Mezirow (Amerikaans socioloog)  Luc Dekeyser ( deeltijds hoofddocent Faculteit Psychologie en Pedagogie)  Deraeck, G.  Vandenabeele,J.  Wildemeersch, D.  Van driel, H.  Jansen, T.  Vandenabeele, J.  Jans, M.  Leirman, W.

 In het artikel stonden geen definities van eventueel moeilijke woorden

 Er werden geen wetteksten gebruikt in dit artikel  Er zijn ook geen verwijzingen naar wetteksten

 Processen van sociaal leren zijn kwetsbaar en broos  ‘De legitimiteit van het sociaal-cultureel werk in een complexe samenleving is een zoektocht naar het principe van verantwoording  redenering leidt tot etnische probleemstelling. Waar liggen grenzen van vormingswerk enerzijds? En anderzijds, als hij, zij niet genoeg kan/mag hoe legitimeert hij/zij dan zijn of haar werk?  Harrie Houben praat ook over zijn eigen vakgebied (film en ‘nieuwe’ media’) en hoe hij zich verdiept in de theorievorming van zijn vakgebied. Het boeit hem hoe mensen de beelden begrijpen, ontcijferen,

 Mensen kennen in alledaagse leefwereld betekenis toe aan hetgeen ze doen, maken en kennen. Ze plaatsen dit in ontwikkelend referentiekader of ze adopteren een interpretatieschema  Interpretatieschema’s vormen verklaringsgrond  Je identiteit is voortdurend in ontwikkeling  In veel maatschappijen wordt er veel zorg besteed aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijk wereldbeeld  Leerprocessen gebeuren steeds in dialoog met anderen (dagelijkse conversatie is belangrijk instrument)

 identiteitsontwikkeling = de manier waarop je de wereld leert zien. Dit ontstaat door in dialoog te gaan met anderen kun je dit een sociale identiteit noemen of culturele identiteit  Vorming van culturele identiteit is geen bewust proces. (Hangt af van waar je bv. woont)  Culturele identiteit hebben is belangrijk, ergens bijhoren geeft een gevoel van veiligheid  Solidariteitsleren veronderstelt een bedreiging van de vanzelfsprekende leefwereld. Ontwikkelen van een nieuwe solidariteit (= transculturele houding) veronderstelt een breuk, een bedreiging  Bedreiging kan uit veranderende omstandigheden komen

 Sociaal leren komt voor in een poging tot oplossen van maatschappelijke problemen net wanneer we te maken krijgen met overgang van vanzelfsprekende leefwereld naar een bedreigde leefwereld  Niet alle actoren van de samenleving moeten bedreigd zijn maar toch zeker enkele.  Probleem wanneer begrip verantwoordelijkheid of verantwoording introduceert. Vanzelfsprekende leefwereld is intern verantwoord, maar niet altijd extern  Vanzelfsprekende leefwereld bepaalt ook voor een deel wat we kunnen inzien, ervaren, meemaken. Problematische ervaring voor de ene is niet noodzakelijk problematisch voor de andere.

 Actie en ervaringsgerichtheid in het concept van het sociaal leren wordt het individu beschouwt als zoekend, tastend, betekenisverlenend en actief, ingrijpend in de omgeving en neemt ook zaken op uit deze omgeving  Door actief ingrijpen komt proces tot stand van productieve werkelijkheidsverwerking, hierbij eigent persoon zich de werkelijkheid toe  Volgens C.S. Pierce vormt elke kennisuitspraak het voorlopige resultaat van een interactie tussen mogelijkheden en onmogelijkheden van de onderzoeker en mogelijke tekens van een intrigerend verschijnsel waarover kennis zou kunnen worden verkregen.  Volgens Pierce komt er geen nieuwe kennis voor indien er geen intrigerend feit voordoet

 keerpunt Pierce’s gedachtengang = semiosis moet worden opgevat als betekenisvorming als een proces van betekenisvol handelen. Door eerdere gelijkaardige ervaringen zullen de handelingen voorspelbaar komen. In deze situaties wordt niet bewust en voorbewust gehandeld  Twijfel = komt volgens Pierce neer op toegeven dat we iets niet weten  Werkelijke levensgebeurtenissen of omstandigheden kunnen ‘tekens’ bieden die intrigeren. Voorwaarde is dat waarnemer de tekens kan en wil zien  Omgekeerd kan ook, gebeurtenissen als tekens benoemen. (hoeven dit niet te zijn). vb: zonne eclips. De leefwerekd bepaalt het gezichtspunt  De colclusie: Er is geen behoefte tot herinterpretatie van de werkelijkheid, geen behoefte tot het zich toe-eigenen van die werkelijkheid wanneer er zich een gebeurtenis voordoet die twijfel zaait die aangeeft dat de tot dan toe geldende interpretatie niet meer klopt.

 Wat als de leefwereld onvoldoende geschokt is? mag faciliator de volwassenvormer extra duwtje geven? Op eerste zicht lijkt dit risicovolle onderneming  Solidariteitsleren komt pas aan bod in overgang van bedreigde naar kritische leefwereld. en komt niet aan bod in de vanzelfsprekende leefwereld  Allerlei prioritair geachte vormingsprogramma’s, opleidings -en begeleidingsprogramma’s gericht zijn op achtergebleven, gediscrimineerde of kansarme bevolkingsgroepen, die wel degelijk voor iedereen zichtbaar zijn  auteur bedoelt met provocatie niet een fysieke aanval. er wordt bedoeld dat de vormingswerker er niet mag van uitgaan dat de lerende volwassene vanzelfsprekend en altijd gelijk heeft.  Als je hiervan uitgaat vermijd je bevraging van interpretatieschema’s en verhinder je double-loopl-learning

 Referentie naar volledige reader: : Houben, H. (2000). Sociaal leren en/of betekenisvol handelen. In L. Dekeyser, H. Seymus (red.), De legitimiteit van het sociaal-cultureel werk in een complexe samenleving (pp73-82). Leuven: Acco.