‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Uitsluiting en discriminatie
Eenzaamheid Genetische invloeden en biologische maten Eeske van Roekel.
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Gedragsproblemen
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Training Sociaal Burgerschap
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Workshop Knallende ruzie
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Coping Vandaag gaan jullie wat leren over coping. Coping = omgaan met. Uiteraard zullen we het vandaag vooral hebben over omgaan met (chronische) ziekte.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onbegrensde lichtheid; neurobiologie en anorexia nervosa
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Angst en angststoornissen
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Participeren doe je niet ‘achter de geraniums’. Wat betekent participeren? De deur uit!
Super-scanner voor blinden
School, strain en jeugddelinquentie: een toets van Agnews contextuele General Strain Theory dr. Hanne Op de Beeck Prof. dr. Lieven Pauwels Prof. dr. Johan.
Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Emoties in Communicatie
Succesanalyse. Succesanalyse 1440 cliënten Trajectopstart periode Algemene vaststelling:  56% doorstroming naar opleiding,… - 75% tewerkstelling.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Het begrijpen van eetstoornissen
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Ontwikkeling en de basisschool
De domeinen & Niveau bij ABB.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Nierdialyse bij geriatrische patiënten Voordracht voor Maatschappelijk werkenden Catharina Ziekenhuis Eindhoven,
Automutilatie bij jongeren
Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Hallo Medemens! Jannie Boomsma 12 februari Allereerst wat vragen… 1) Psychiatrische aandoeningen komen niet veel voor 2) Mensen met een psychiatrische.
Lang zal die leven…?! schizofrenie op oudere leeftijd Paul David Meesters GGZ Buitenamstel / SBG Amsterdam.
 Wie zijn wij?  Waar hebben wij dit gedaan?  Wat hebben wij gedaan?  Tandheelkunde en fysiotherapie?
De rol van patiënt factoren bij zelfmanagement ondersteuning in de huisartspraktijk Irene Bos-Touwen.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Het 24 spel.
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Wat is palliatieve zorg?
Emotie in fotografie.
Mijn Positieve Gezondheid
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…

Ongeveer mensen met een ernstige visuele handicap Naarmate de leeftijd, stijgt ook de kans op het krijgen van een visuele beperking Vaak stigmatiserende reacties Significant kleiner sociaal netwerk

Stigma= afwijkend kenmerk van een persoon, dat negatieve reacties bij de ander oproept

MODEL VAN WEINER:  2 emotionele reacties op individuen met een stigma:  medelijden en boosheid BISHOP  Ziekte en handicap beoordelen op grond van ernst en besmettelijkheid DIJKER EN KOMEN  Dimensie > normovertreding en emotie > leedvermaak, een rol kunnen spelen

De ernst van een beperking gerelateerd met meer angst en meer medelijden De interactie met iemand die blind is, leidt tot meer stigmatiserende reacties en minder sociale steun. Dan de confrontatie met een slechtziende persoon Het concept persoonlijke verantwoordelijkheid dat gerelateerd is aan de emoties medelijden en boosheid, speelt ook een rol bij stigmatisering van blinden en slechtzienden.

Proefpersonen en disign Vignetten vragenlijst

Manipulatiecheks Emoties Stigmatisering en sociale steun Conclusie:  Geconcludeerd kan worden dat de ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid effect hebben op de mate waarin angst, medelijden en boosheid bij waarnemers van blinde of slechtziende mensen en op de mate waarin zij deze mensen sociale steun geven en stigmatiseren.

.