VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Succesvolle intelligentie
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Contactpersoon: Claudia Heijink
Welkom nieuwe leerlingen!
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Gedragsproblemen
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Te slim om veters te strikken
Autisme en intelligentie
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Oog voor slimme kinderen?!
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Focus op motivatie en communicatie
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
PLUSKLAS.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Presentatie Executieve functies
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafdheid.
Voortijdig schoolverlaten
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Jeannette van Nieuwkoop
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Door Vincent Kok  WWaarom heb ik dit onderwerp gekozen WWat is hoogbegaafdheid eigenlijk? EEen geschenk met een keerzijde HHoogintelligent VVerdeling.
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Koningin Julianaschool,
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Profiel van een plusleerling
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M. Hoogbegaafde kinderen VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.

Onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd Hoogintelligent= IQ hoger dan 130 Hoogbegaafd= -IQ hoger dan 130, - uitblinken op gebieden - doorzettingsvermogen - goed kunnen leren - creativiteit - verbanden leggen - grote denksprongen maken - problemen analyseren - voorkeur voor abstractie - concentreren - grote zelfstandigheid - motivatie sterk bepalend -perfectionisme voor interesse - snelle vroege ontwikkeling - apart gevoel voor humor

Hoogbegaafdheid als risico Niet tijdig gesignaleerd Niet adequaat begeleid Gezien als ‘anders dan anderen’ Perfectionisme  faalangst  onderpresteren Didactiek op school niet op niveau Psychosociale problemen Hyperactiviteit Zwakke sociaal- emotionele ontwikkeling

Differentiaaldiagnose ADHD/ hoogbegaafdheid - erg actief - agressief ASS/ hoogbegaafdheid - moeilijk sociaal aanpasbaar - weinig flexibel - hoogbegaafden hebben echter goed sociaal inzicht Hoogbegaafdheid gaat soms samen met ADHD of ASS

Voorkomen 2,5% van de bevolking is hoogintelligent. (IQ>130) Onbekend hoeveel daarvan - doorzettingsvermogen bezit - creatief is en dus per definitie hoogbegaafd is.

Psychosociale aspecten Endogene problematiek - interne dissynchronie/ asynchrone ontwikkeling - perfectionisme faalangst - overheersende negatieve keuzes ontevredenheid existentiële depressie Exogene factoren - onbegrip tussen kind en sociale omgeving - demotivatie - miscommunicatie isolement en eenzaamheid - op lange termijn: depressieve klachten

Mogelijke oorzaken Triadisch interdepentiemodel Hoog IQ, creativiteit en motivatie kunnen door positieve invloed van gezin, school en vrienden tot een harmonieuze ontwikkeling komen. Model van Heller en Hany Begaafdheidsfactoren, niet-cognitieve persoonlijkheidsfactoren en omgevingskenmerken => prestaties van verschillende kwaliteit op verschillende gebieden Clark Onderscheidt 4 soorten intelligentie: de cognitieve, de affectieve, de fysiek-zintuiglijke en de intuïtieve intelligentie.

Begeleiding Rijke leeromgeving Inspelen op individuele verschillen Compacting en verrijking Goede interactie leerkracht-leerling Plusklas Kangoeroeklas Specifieke hulp

Preventie Aangepast onderwijs = noodzaak Per leerling geschikte aanpassing Signaliserings- en diagnosticeringsinstrumenten voor vroegtijdige onderkenning Compacting en verrijking Meer aandacht voor megacognitieve vaardigheden Goede communicatie tussen ouders en school Ouderverenigingen

Conclusie Hoogbegaafde leerlingen verschillen van hoogintelligente leerlingen door de kwaliteit van hun denken. Behalve van een IQ hoger dan 130 beschikken deze kinderen over gedrevenheid, creativiteit en doorzettingsvermogen. Hoogbegaafde kinderen kunnen zich met de juiste begeleiding ontplooien tot creatieve, goed presterende, voor de maatschappij waardevolle mensen. Zonder tijdige signalering en begeleiding echter kunnen zij gaan onderpresteren en ernstige problemen ontwikkelen. Ouders en leerkrachten hebben een belangrijke rol in de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. In het onderwijs vraagt dat een omslag in visie op didactiek en omgang. illustraties: Retrieved from http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/01_Hoogbegaafd/gausscurve.gif Retrieved from http://www.hiq.nl/img/monks.jpg Retrieved from http://www.wsnstilburg.nl/CMS/images/Hoogbegaafd.jpg Retrieved from http://www.opvoedingengezin-ede.nl/uploads/1/3/3/7/13370889/1360586081.jpg