A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitsluiting en discriminatie
Advertisements

Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Kwaliteit van leven bij dementie
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Taghon Geert 2011.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Workshop Knallende ruzie
Inhoud van deze synthese :
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Jong geleerd, fout gedaan?
Ophalen van autobiografische herinneringen
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Premeting LSCI-onderzoek
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
M. Postma, Parkinsonverpleegkundige
Psychotherapie en armoede
Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Behandeling (RA) 1. Langdurend intensief bewegingsprogramma is gunstig voor functionele mogelijkheden en emotioneel welbevinden en niet ongunstig voor.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
PETS! Pesten anders bekeken
Hallo Medemens! Jannie Boomsma 12 februari Allereerst wat vragen… 1) Psychiatrische aandoeningen komen niet veel voor 2) Mensen met een psychiatrische.
Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.
Sportparticipat ie, gepercipieerd e veiligheid in de wijk en individuele cognities Annie minasian 1BaSw C.
Vermoeidheid bij COPD Dr. Jan Vercoulen, Klinisch Psycholoog
POP poli Traumatische partus
Vereenvoudiging schema SOLK
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Emotie in fotografie.
Premeting LSCI-onderzoek
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
De stille sociaaleconomische gevolgen van chronische longziekten in resource-arme gebieden in Afrika, Azië en Europa – een FRESH AIR studie Debbie Vermond.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering van mensen met een visuele beperking

INLEIDING Nederland: mensen met een ernstig visuele beperking van hen zijn blind, overig slechtziend Kwart van de gezichtsbeperking: bij geboorte aanwezig Ouder worden -> kans op krijgen van een visuele beperking neemt sterk toe + 65: 3 op 10 personen met visuele beperking -> dagelijks leven wordt bemoeilijkt

S TIGMATISERING Stigma= een afwijkend en ongewenst kenmerk van een persoon of groep dat negatieve reacties bij anderen oproept Gevolg: persoon wordt ervaren als: afwijkend besmet beperkt ongewenst Ziekten en handicaps, (blindheid en slechtziendheid) kunnen als stigma’s worden beschouwd

D OEL STUDIE Te onderzoeken wat de impact is van: De mate van ernst van de beperking Persoonlijk verantwoordelijkheid Openheid Mate van stigmatisering

M ODELLEN VAN STIGMATISERING Weiner : Proces van stigmatisering in termen van: causale relaties tussen cognities en speciefieke emotionele reacties Oorzaak stigma bepaalt de gevoelsreacties 2 emotionele reacties: medelijden boosheid oorzaak: mate waarin de persoon als persoonlijk verantwoordelijk wordt gezien

METHODE Proefpersonen: 176 mbo- studenten at random Vragenlijst met vragen over hun emoties en gedrag t.o.v. een blinde of slechtziende collega Er werd uitleg gegeven over het ontstaan van de beperking de ernst openheid van de collega Concepten: angst – medelijden – boosheid – stigmatisering – sociale steun gemeten variabelen: angst, medelijden, boosheid

R ESULTATEN MANIPULATIECHECKS Blindheid wordt als ernstiger bevonden dan slechtziendheid Manipulatiecheck - persoonlijke verantwoordelijkheid werd ook zo ervaren - openheid werd ook zo ervaren manipulaties werden goed waargenomen

R ESULTATEN EMOTIES Nagaan van effect emoties -> 2x2x2 manova uitvoeren. Dit toonde aan dat: o Meeste effect van persoonlijke verantwoordelijkheid op emotie waarnemers o Effect van angst en openheid op emotionele reacties = significant o Pp in lage persoonlijk verantwoordelijke conditie -> minder gevoel van angst -> meer medelijden

R ESULTATEN EMOTIES o Meer angst bij blindheid dan slechtziendheid o Meer medelijden bij blindheid dan slechtziendheid o Meer openheid -> meer medelijden o Meer openheid -> minder angst

R ESULTATEN SOCIALE STEUN Nagaan van effect sociale steun-> 2x2x2 manova uitvoeren. Condities die invloed hebben op sociale steun zijn: o Openheid o Persoonlijke verantwoordelijkheid o Ernst beperking

T OT SLOT Al weinig onderzoek gedaan rond stigmatisering van mensen met een visuele beperking Om stigmatisering te reduceren -> groter onderzoek nodig