Van concept naar realisatie Eventmanagement Van concept naar realisatie
Wat is een evenement? Een georganiseerde gebeurtenis waar een vooraf bepaalde inhoud op een doordachte wijze wordt aangeboden aan een uitgekozen publiek, dat daarmee deelnemer aan deze gebeurtenis is geworden. G. Kuiper
Verschillen in organisatie Doelstelling Aard en omvang Financiering Openbaarheid Promotie
Publieksevenementen INHOUD PUBLIEK Inhoud met als doel: Esthetisch Ideëel (politiek, religie, sport) Amusement Economisch Sponsoring: aansluiten op bestaande inhoud INHOUD Publiek komt voor inhoud evenement Publiek trekken naar evenement met behulp van marketingmiddelen PUBLIEK
Publieksevenementen Eigenschappen Openbaar Consumenten Inhoud / activiteiten Mediakanalen Marketingmiddelen Gratis / kaartverkoop Commerciële inkomsten Sponsoring
Proces publieksevenement Totaal concept Programmering Sponsoruitingen Initiator: inhoudelijke doelstelling Rol 1: Conceptontwikkeling Sponsors Subsidie Promotie t.b.v. kaartverkoop Rol 2: Accountmanagement Eventmanager Organisatie Rol 3: Projectmanagement Toeleveranciers: uitvoering
Zakelijke evenementen Opdrachtgever: product op maat maken passend bij match opdrachtgever en publiek PUBLIEK Speciaal voor publiek inhoud creëren Inhoud beïnvloedt publiek op doordachte wijze INHOUD
Zakelijke evenementen Intern Extern Vermakelijke evenementen Charity events
Proces zakelijk evenement Opdrachtgever: communicatiedoelstelling Verkoop Rol 1: Accountmanagement Creatie Rol 2: Conceptontwikkeling Eventmanager Organisatie Rol 3: Projectmanagement Toeleveranciers: uitvoering
Eventmanager in zakelijke en publieksevenementen: 3 rollen Projectmanager: Onderzoek Organisatie Planning Begroten Budgetteren Toeleveranciers Communicatie ‘achterkant’ Conceptontwikkelaar: Onderzoek Creatie Vertaling vraag naar beelden dramaturgie Accountontwikkelaar: Acquisitie Klantencontact Verkooptraject Communicatie ‘voorkant’