A CHTERGRONDEN BIJ DE AANPAK VAN DE ‘ KRACHTWIJKEN ’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Advertisements

Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Pathmos Enschede Seminar 6 april 2006 L.F. Timmen F.H.N. de Vries
René Scherpenisse interviewt Pieter Hooimeijer
Dorpen in verandering, een andere visie
Buurtpreventie Zegge Januari 2014.
UITROL CENTRUMMILIEU Jos Gadet & Koos van Zanen
MKBA inkoop VvE Woonbron Oud Mathenesse Rotterdam
Buurtbeheerbedrijf volgens concept van Ymere
Presentatie Ruimteconferentie 29 oktober 2008 Monique Geerdink Bram Brouwer 1 Privaat Beheerde Woondomeinen: een wereld op zich.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Structuurvisie 2035 en Woonvisie 2020 Raadspresentatie 10 maart 2011.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Allochtonen in het hoger onderwijs
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Marktonderzoek 101 Doelgericht zoeken naar de bouwstenen voor het maken van een eigen antwoord op eender welke vraag.
Onderzoek naar de mogelijkheden voor de integratie van de particuliere huurmarkt in het Vlaams Woonbeleid Sociaal huren en privaat huren.
§6 Grote steden beleid.
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
P4.2 Het grotestedenbeleid
P4.3 Het grotestedenbeleid
Planning: Terugblik paragraaf 3.4 Uitleg paragraaf 3.5.
P3.6 Het grotestedenbeleid
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
1 Theorie en empirie – voorbeeld Succes van Zuilen.
Communities in de Indische Buurt Rob van Veelen 6 september 2012.
Over steden en verstedelijking
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Van een autonoom dorp naar een sociaal vitaal woondorp
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Vitale dorpen, wat is daarvoor nodig? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Bevolkingsverandering: hoe blijven dorpen leefbaar en sociaal vitaal?
Omgaan met verandering, de rol van dorpsraden Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Als meedoen pijn doet Lessen voor bestuur en beleid van 8 jaar onderzoek naar burgerinitiatieven Sociaal debat Binnenlands Bestuur 24 oktober 2013 Evelien.
Jongeren Preventie Team
Wooncongres 11 april 2013 Scenario’s kwaliteit en betaalbaarheid.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Achter de voordeur Frontlijnaanpak in Leeuwarden.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Maatschappelijk vastgoed van kostenpost naar waardemaker Marc van Leent, initiator de Kopgroep 2 april 2008.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
Achtergronden bij de aanpak van de ‘krachtwijken’
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
PILOOTPROJECT BEWONERSPARTICIPATIE
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Nationaal Programma Rotterdam Zuid Presentatie Werkbezoek Gemeente Breda aan Rotterdam 4 februari 2016 Marco Pastors Directeur 1 1.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Hoofdprogramma’s wonen Dure woonmilieus centrumstedelijk Dure woonmilieus aan de rand Meer aandacht voor bestaande wijken.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Community building voor een zorgzame wijk Die pet past iedereen?
Over steden en verstedelijking
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Transcript van de presentatie:

A CHTERGRONDEN BIJ DE AANPAK VAN DE ‘ KRACHTWIJKEN ’

I NHOUD 1.Auteur 2.Synthese artikel 2.1 Geschiedenis 2.2 Succes en vooral faalfactoren 3.Bibliografie

A UTEUR Naam: Harry Broekman Geboren in Amsterdam in 1947 Beroep: zelfstandig gevestigde onderzoeker + publicist Andere publicaties: Grondregels voor het agogisch handelen (2004) Innoveren in de sociale sector (2005) Kunst als samenlevingsopbouw (2005) …

SYNTHESE ARTIKEL Nederlandse regering wil 40 wijken verbeteren WWijken die slecht scoren op kenmerken als: Hoogte huishoudingkomen Deel werkenden in de wijkbevolking Woningen met een lage kwaliteit 300 miljoen euro extra voor de wijkaanpak Bedoeling: van deze wijken vitale woon-, werk- en leefomgevingen maken

G ESCHIEDENIS (1) 3 golven in de wijkaanpak: 1 e periode ( ) : wijk als conserverend concept Woningnood => start bouw van veel huizen Motto: ‘bouwen voor de buurt’ Een verschil tussen believers ( ‘de buurt is een milieu dat gelukkige mensen voortbrengt’) en wetenschappers (‘de buurt is geen oriëntatiekader voor de mensen’) Mensen worden kritischer en onafhankelijk naar het eind van deze periode toe

G ESCHIEDENIS (2) 2 e periode ( ): wijk als strijdtoneel voor nieuwe vormen en verhoudingen Er heerst een geest van protest Inspraak en medezeggenschap worden opgeëist Opkomst ‘pressure groups’ De wijk = een kans om beter samen te werken = een werkplek om welzijn en welvaart te spreiden Welzijnswerk is een middel tot meer democratie en grotere sociale gelijkheid

G ESCHIEDENIS (3) 3 e periode (1990-heden): wijk als werkplaats voor samenlevingsopbouw Toenemende druk op veiligheid Projecten opgestart door overheid om wijken te verbeteren ‘buurt aan zet’ ‘buurt onderwijs en sport’ … Aandacht gaat naar stedelijke vernieuwing i.p.v. buurtopbouw Veel contact gelegd met de bewoners Interactief beleid

S UCCES EN VOORAL FAALFACTOREN (1) Wat mag er worden verwacht van de wijkaanpak? Contraproductief beleid wordt vermeden Hogere treden van de participatieladder worden opengesteld Paternalisme neemt af Zelforganisatie neemt toe Praktische vormen van samenwerking tussen middenklasse en lagere sociale klassen nemen toe Perspectief van gemengd wonen word in een sociaal programma gezet

S UCCES EN VOORAL FAALFACTOREN (2) Wijken moeten beter worden én de mensen moeten er beter van worden Er wordt afgestapt van de filosofie van de maakbare samenleving

B IBLIOGRAFIE Broekman, H. (2008). Achtergronden bij de aanpak van de 'krachtwijken‘, Journal of social intervention, 4, Broekmanonline.com

EINDE