Tim Reeskens
Inhoud Wie is Tim Reeskens? Publicaties: algemene kenmerken Verschillende publicaties Thema’s Artikel: De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen. Mening van Tim Reeskens Bronnen
Wie is Tim Reeskens? Wetenschappelijk medewerker aan het Centrum voor Politicologie, Leuven. Onderzoekspecialiteit: diversiteit en sociale cohesie Doctoraatsstudent
Wie is Tim Reeskens? Licenciaat in de Sociologie Master in kwantitatieve analysemethoden
Publicaties: algemene kenmerken Hoofdzakelijk in de Nederlandse en Engelse taal Eigen opiniestukken Vaak gebaseerd op internationale studies In samenwerking met een of meerdere auteurs
Verschillende publicaties Nationaal : De Standaard, De Morgen, Stichting Gerrit Kreeveld, Klasse voor Leraren, Tijdschrift voor Sociologie, Tijdschrift van het Vlaams Minderhedencentrum, … Internationaal : EMM News Explorer, Internationale Spectator, International Migration Review, Journal of Women, …
Thema’s Vlaanderen : migrantenstemrecht, racisme, kerkpraktijk in Vlaanderen, ethnisch-culturele diversiteit, religieuze verschillen, …
Thema’s Internationaal: Amerikaanse opinie over Irak, kiesgedrag in 27 landen, etnische diversiteit in Europa, migratie naar Europa, sociale cohesie indicatoren, …
Artikel : De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen. Statistisch onderzoek: uit het opgesteld model blijkt duidelijk de scholen met open klasklimaat en leerlingen die participeren in het beleid een hoger kennisniveau hebben.
Mening van Tim Reeskens Er zijn sterke en zwakke scholen. Kinderen uit bevoorrechte milieu’s scoren beter op kennistesten. In scholen waar gespijbeld wordt halen alle leerlingen slechtere resultaten.
Bronnen http://soc.kuleuven.be/pol/bib.php?name=Reeskens&first=Tim http://webh01.ua.ac.be/m2p/media/1189376101.pdf http://ess.nsd.uib.no/bibliography/details/person/309