Totale communicatie om je kind te bereiken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Samenspel Nieuw Vennep
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Sensorische Informatie Verwerking
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
TOTALE COMMUNICATIE.
Communiceren met afasie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Snoezelen snuffelen doezelen.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Talentontwikkeling: klaarstomen voor de toekomst – of worden wie je bent? De ideeën van Janusz Korczak Voordracht door Joop Berding, ter gelegenheid van.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
De emmer die overloopt met stress
Een lessenserie van drie lessen
Kansarmoede.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
Van begrijpen naar begeleiden
Echt of nep?.
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
DIVERSITEIT: OBSTAKEL OF UITDAGING?
Ian Stewart & Vann Joines
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PAD Mindfulness en Yoga
Is de vereniging auti-proof?
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Ellen Govaerts, Two Roads
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Communicatie en dementie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Wiki Interculturele communicatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
voor familie en vrienden van
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Training adviesvaardigheden 1
Briant College Cursus woordenschat woordraadstragieën.
Communicatie & Relatie
Heel gewoon maar toch anders.
Meer voorlezen, beter in taal
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
CLIL-didactiek voor Duits
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Luisteren en begrijpen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
ontwikkelingspsychologie
Omgaan met verschillen
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Totale communicatie om je kind te bereiken

MCG- kinderen: Een eigen taal Complexe communicatie Eigen manier van communiceren

Alle gedrag is communicatie ALLES = COMMUNICATIE

‘Gewone’ communicatie Communicatie is niet enkel: - praten - luisteren MAAR ook: - situatie - voorwerpen - gedrag - tijdstip - plaats

Bewust en onbewust MCG – kinderen: onbewust signalen = betekenis

Communicatieniveaus Communicatie op situatieniveau Hier en nu Communicatie: lichamelijke prikkels

Communicatieniveaus 2) Communiceren op signaalniveau Leggen van associaties Begrijpen Zelf geen gebruik van communicatiemiddelen

Communicatieniveaus 3) Begrip van gesproken taal Legt associaties : begrijpt woorden niet steeds Woorden = situatie = herkennen = begrijpen

Communicatieniveaus 4) Communiceren op symboolniveau Complex motorische vaardigheden + symbolisch denken

Hulpmiddelen Overgangen Afbeeldingen Communicatieboek Communicatiebord Bedjesschema

Bijkomende problemen Verstoorde prikkelwerking Zintuigen vaak beter ontwikkelt Zintuigelijke problemen

Bronvermelding - Olofsen,K.,(2005),Totale communicatie om je kind te bereiken. Geraadpleegd op 23/11/2010, op http://www.bosk.nl/templates/mercury.asp?page_id=Z615