Depressie bij kinderen en adolescenten.
Inleiding Kinderen en adolescenten Complex van symptomen, onttrekken zich meestal aan het oog. Geen adequate diagnostisering en behandeling,
Begripsafbakening en classificatie Kernsymptomen : Matte, droevige, neerslachtige stemming Verlies van energie en productiviteit Onvermogen om te genieten en plezier te hebben Typen depressie ( stemmingsstoornissen): Depressieve stoornis Dysthyme stoornis Depressieve stoornis NAO
Differentiële manifestatie Leeftijdspecifieke symptomen Depressieve cognities vanaf 4 jaar Suicidale gedachtevorming en daden vanaf 9 jaar Geen cognitieve depressiesymptomen bij verstandelijke handicap Kinderen en adolescenten ontkennen hun depressie en weren het depressief affect af,
Prevalentie AACAP : Leeftijdsverschillen : 0,9 % depressie in pre- schoolleeftijd 2% depressie bij kinderen in de basisschool Gemiddeld 5 % depressie bij adolescenten Leeftijdsverschillen : Vanaf adolescentie dubbel zoveel depressie bij vrouwen Biologische redenen (hormonen) Sociaal- culturele factoren
Beloop Duur van de verschillende depressiesoorten Terugval van de depressieve stoornis Recidive (herhaling) Uitloop van een (unipolaire) depressieve stoornis in een bipolaire stoornis,
Ontwikkelingseffecten Aanleiding tot zelfmoord Aanleiding tot andere psychiatrische stoornissen Angststoornissen Eetstoornissen Gedragsstoornissen Middelenmisbruik Lichamelijke ziekten Gevolgen voor psychosociale ontwikkeling
Ontwikkelingspsychopathologisch ontstaansmodel 3 soorten etiologische factoren Intrapersoonlijke factoren Contextuele factoren Levensloopfactoren Depressies zijn vaak secundaire stoornissen bij kinderen en adolescenten ten aanzien van autisme, ADHD en antisociale gedragsstoornissen. Differentiaal-diagnostiek is heel belangrijk !
Diagnostiek en behandeling Intakefase Psychodiagnostisch onderzoek Projectieverhalen Gesprek met ouders Individuele psychotherapie
Het psychodiagnostisch proces 2 principes: Ontwikkelingspsychopathologisch principe Bepaald door leeftijd en het ontwikkelingsniveau Systeemperspectief Ouders zijn een belangrijke bron van informatie
Diagnostische instrumenten Gesprekken Zelfrapportering Klinische interviews en beoordelingsschalen Oudervragenlijsten (CBCL) Projectieve tests Multimodale diagnostiek Meerdere bronnen
Behandelingen Psycho- educatie Ouders en school Ouder en/of partnerrelatie of gezinstherapie Therapieën: Client- centered psychotherapie Psychomotore therapie Cognitieve gedragstherapie Interpersoonlijke psychotherapie Psychodynamische psychotherapie Meest efficiënt : multimodale behandeling !
Mijn depressie. Vandaag laat uit bed, want ik voel me zo moe Mijn depressie. Vandaag laat uit bed, want ik voel me zo moe. Een glimlach kan nog net, maar wat doet het er toe. Mijn gevoel is heel erg vlak, geen lach maar ook geen traan. Goh, wat ben ik toch mak, wanneer zal mijn depressie weer gaan? Depressie Steunpunt