De dynamische driehoek: ouders - kind - school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Verborgen vormen van pesten
Haptotherapie, wat is dat?
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Loverboys.
Workshop Knallende ruzie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Congres Ouderenmis(be)handeling 10 juni 2011 MOTIVEREN, MAAR TOT WAT ? De weg uit het doolhof vinden.. Marleen Van Laere.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Sociale media op school
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Keuze van de VMBO leerling
Overlast in een uitgaansbuurt
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Jezelf kort voorstellen.
Zorgplicht in passend onderwijs
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Voortijdig schoolverlaten
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
PESTEN JULIANASCHOOL.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie

Communicatie en begeleiding
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
Systeemgerichte benadering
Opvoedrelaties B Bijeenkomst 1 : Gezin.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Rauw en troosten.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
In de vuurlinie van een pos
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

De dynamische driehoek: ouders - kind - school

Ouders en school werken samen bij het opvoeden en begeleiden van kinderen. Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid. Pas als de verantwoordelijkheid van de ouders en die van de school in elkaars verlengde liggen, krijgt het kind echt de kans zich te ontwikkelen.

De dynamische driehoek kind ouders buitenwereld groeiruimte

De verhoudingen tussen de drie ‘partijen’ worden weergegeven door ze in een driehoek te plaatsen en de zijden te beschouwen als contact- en communicatielijnen. Binnen deze driehoek vinden vitale processen plaats, die het leven en leren van het kind sterk beïnvloeden. In deze constellatie krijgt het kind de kans om te groeien. Er is daar continu beweging. Daarom spreken we over ‘de dynamische driehoek’. De meest ingrijpend invulling is ‘school’ of leraar. Dat is een door de overheid verplichte vorm van contact met de buitenwereld, waardoor het gezin gedwongen is zich in meerdere opzichten aan de school aan te passen.

De verbanden binnen de driehoek De onderlinge relaties bepalen de aard e de grenzen van het gezamenlijke speelveld. Bij een gelijkzijdige driehoek, die een evenwichtige situatie verbeeldt, krijgt het kind de ruimte om zich te ontwikkelen. Die ruimte biedt veiligheid, én uitdaging, geborgenheid én avontuur, aanhankelijkheid én zelfstandigwording. De groeiruimte verandert als er iets gebeurt in de onderlinge verhoudingen. Bijvoorbeeld : als één van de ouders het kind zo in zijn greep houdt, dat het bijna met hen samenvalt. Ook wordt de groeiruimte verkleind als de leraar en de ouders te veel op één lijn gaan zitten tégen het kind.

leraar kind kind ouders leraar ouders Het kind kan pas goed functioneren en zich ontwikkelen als het in verbondenheid met zijn ouders ook los van hen mag komen, bijvoorbeeld zich binden aan vrienden.

In verschillende gevallen kan voor de leerling de basis om te groeien verkleind of verzwakt zijn. Dit is o.m. te merken aan de leerresultaten. Stagnatie treedt op als de relaties in de driehoek uit balans raken en daarmee de groeimogelijkheden beperkt worden. Hier wordt een complexe constellatie weergegeven in eenvoudige figuren, maar de werkelijkheid ervan is vrijwel dagelijks te herkennen.

kind kind groeiruimte groeiruimte ouders leraar kind groei - ruimte

Drijfveren en dimensies Wanneer problematisch gedrag binnen de relaties van de dynamische driehoek de kop op steekt, zijn we geneigd naar een drietal mogelijke drijfveren te kijken. Zijn het vooral feiten die mensen ertoe brengen om, hetzij positief, hetzij negatief te handelen? Of moeten we het vooral zoeken in hun psychische gesteldheid? Of wordt hun gedrag bepaald door communicatie met anderen, door onderlinge beïnvloeding, dus door interactie?

De feitelijke dimensie Het gedrag kan pas begrepen worden als we eerst naar de feiten kijken die diens bestaan ernstig beïnvloeden. Soms is een feit de belangrijkste verklaring als drijfveer voor gedrag. Enkele voorbeelden van feiten ; gezondheid en ziekte, partnerkeuze en echtscheiding, het overlijden van een dierbare, werk en werkloosheid, …

De psychische dimensie Als feiten niet op zichzelf het gedrag van iemand verklaren, gaan we na hoe hij de feiten interpreteert en ermee omgaat. De psychische gesteldheid, samen met de sfeer in de situatie, zetten aan tot een bepaald gedrag. Enkele voorbeelden van de psychische gesteldheid ; zelfgevoel, temperament, hoe gaat men om met emoties, in welke ontwikkelingspsychologische fase verkeert de persoon, …

De interactionele dimensie Gedrag kan mede bepaald worden door de interactie, namelijk de communicatiepatronen en de onderlinge beïnvloeding van de mensen, waar het geïnterpreteerde feit mee te maken heeft. Enkele voorbeelden van interactie ; machtsverhoudingen, onderhandelingen, coalitievorming, … Let wel : de dimensies moeten niet gezien worden als een keten van oorzaken en gevolgen. Ze vullen elkaar aan en versterken elkaar. Het zijn aspecten die elke situatie aanwezig zijn en waaronder je elke situatie kunt bekijken.

Bronnenlijst Van Mulligen, W. / Gieles, P. / Nieuwenbroek, A. / (2001). De dynamische driehoek: ouders-kind-school. In: Tussen thuis en school: over contextuele leerlingenbegeleiding (pp. 13-24). Leuven: Acco. http://www.psycho-energy.nl/html/onderwijs.HTM ( 7 december 2010 ) http://www.klasse.be/ouders/21165/bang-voor-school/