Jeugdsubculturen en jongerencultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia, vermaak en verzet
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Jongeren, internet en seksualiteit
Haptonomie.
Jongeren willen een eigen leven
Martijn Hoeboer, Camiel Flohr, Barry Borsboom, Esperanza van den Ham, Arjan Ros.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Gokverslaving.
De school en het onderwijs
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Cultuurgebieden.
Computergames, een cultuurvorm van de 21ste eeuw?
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
6.2 GESCHIEDENIS VAN JEUGDCULTUREN 6.3 HEDENDAAGSE JEUGD EN MEDIA
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
School-als-organisatie en schoolcultuur
Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Globalisering Tim robberecht
Achttiende en negentiende eeuw
7.4 Cultuurgroepen Tarquin &Boy.
Mindfulness.
Jeugdsubculturen en beleid?
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Jürgen Japsers Els Verreydt 1BaTPC. Inhoudsopgave Inleiding Beelden over taal: één taal, standaardtaal Taal in de praktijk ‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’
1. Inleiding.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Alcohol, roken en opvoeding
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
gespreksvaardigheden
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Hoofdstuk 3 Specifieke groepen Jongens meisjes. Girl power Meisje gelijkwaardig aan jongen Feministische revolutie: man de baas, vrouw indirecte invloed.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Gedrag in organisaties, 9e editie
Pluriforme samenleving paragraaf 2
H2 Een leven lang leren.
Jongeren laten zich horen
Eisen PWS: Maak een goede PPP van minimaal 18 dia’s.
Sociologische paradigma’s
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Interculturele Competenties / communicatie
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Transcript van de presentatie:

Jeugdsubculturen en jongerencultuur Een artikel van Koen Depreitere. Uit Caleidoscoop. Jeugdsubculturen en jongerencultuur Depreitere, K. (2002). Jeugdsubculturen en jongerencultuur. Caleidoscoop, 14(2), 2-8.

Identiteit Waarden en normen Jongeren op zoektocht naar identiteit Grenzen verkennen Dikwijls tegenkanting van thuisfront Uitroep van eigenheid als vraag om erkenning Waarden en normen Naast identiteit ook belangrijk Die ze als positief ervaren Impact van de media Essentie van cultuur en authenticiteit gaat verloren

Jeugdcultuur Fenomeen van alle tijden De jaren vijftig als breekpunt Begin jaren ´50, maar ook daarvoor Altijd afwijkend gedrag van volwassenen 20ste eeuw: nieuw fenomeen -> jeugdbewegingen De jaren vijftig als breekpunt Jeugd als aparte categorie: tussen 15 en 20 jaar Door sociaal-economische bloei: meer geld, meer vrije tijd Verlenging van de leertijd -> verlenging jeugdfase Jeugd in opstand t.g.v. fundamentelere maatschappelijke evoluties

Subcultuur en tegencultuur Jeugdcultuur als subcultuur Subcultuur: op zoek naar verbanden en verhoudingen tussen algemeen gangbare en overheersende cultuur en oudercultuur + blootleggen Kan neerwaartse of opwaartse weging maken Vb: Rockers <-> Mods Jeugdcultuur als tegencultuur Oppositie voeren tegen heersende cultuur Alternatieven stichten en nieuwe samenlevingsvormen creëren -> volledig alternatieve levensstijl

Stijl om stijl Bij subculturen en tegenculturen: stijl om duidelijk te maken waarvoor ze staan Altijd in relatie tot oudercultuur of heersende cultuur Vormen een betekenis op zich Vb: Vlaamse snobs, punk

Underground en mainstream Underground = plaats waar jeugd(sub)cultuur ontstaat en groeit Mainstream = commerciële circuit, wat massa doet De tol van het succes Als subcultuur in underground is gevormd, 2 mogelijkheden: Blijft underground Meestal negatieve berichtgeving: even in de media Grotere groep jongeren ontdekt subcultuur en pikt daarop in, Media speelt groter rol

Wanneer subcultuur zich opwerkt vanuit underground naar mainstream -> meestal dood tot gevolg. De stijlelementen worden losgerukt van filosofie. Strijd tussen ‘echten’ en meelopers En van de commercie Invloed van commercie neemt toe; commercie heeft zich die rol toebedeeld Jeugdcultuur = supermarkt of styles jongeren = stijlconsumenten Grote kleding- en schoenfabrikanten volgen trends Toch verzet: identiteit haalt het van stijl

Elementen van jeugdcultuur Kleding Kleding die uitdrukt waar jeugd(sub)cultuur voor staat Vb: Rockers, Mods, Punk, New wave Ook details: piercings, tatoeages Muziek Directheid die gemakkelijk emoties verklankt, kan aanstoot geven en choqueren Vb: rock’n-’roll, Bob Dylan, techno, punk Druggebruik Ontsnappen aan dagelijkse realiteit Afzetten tegen gangbare opvattingen, regels en wetten

Taal Groepsleven Cultuurspreiding Ideologie meisjes Creatie van eigen taal -> typisch Vb: slang Groepsleven Peer group vormen, wij-gevoel, dikwijls bendevorming Open of gesloten karakter Cultuurspreiding Fanzines + internet Ideologie Elke jeugdsubcultuur heeft bepaalde ideologie meisjes Rol van meisjes eerder beperkt

Jeugdsubculturen in België België nooit bakermat van nieuwe jeugdsubculturen en nieuwe tendensen, behalve: newbeat-explosie Toch relatief grote invloed Do-it-yourself attitude -> ook terug te vinden bij hedendaagse jeugdsubculturen