Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Edushock leerfestival
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Leer de namen van de noten 1
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Digitale Studiemaatjes
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Van idee tot digitaal materiaal
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/22 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Talentmanagement in de Technische Dienst
SKI database DAIR – Collega’s aan het woord Jules Warps 7 november 2007.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Bart Jan van den Brink coordinerend Docent NHL
Utrecht Law College.
Welkom op de Ouderavond klas 4
Leer de namen van de noten 2
Bachelorrendement Scheikunde
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/16 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Workshop Digitalenklas 29 januari Gebruik DLO (WebCT) In cursus Taalverwerving 4 Spaans september – november 2002.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Al doende leren training docenten
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
NLT modules en excellentiebevordering
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
E-portfolio UM Blackboard GG groep Nederland Universiteit Maastricht
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Internet IG8 INT Database driven websites. 2 Module opzet Hoorcollege Practicum Opdrachten Planning Beoordeling Materialen.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Training digitale didactiek
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft

Portfolio Faculteit der Letteren 2 inhoud historie waarom een portfolio? kenmerken portfolio Letteren Utrecht evaluaties conclusies

Portfolio Faculteit der Letteren 3 historie invoering Bachelor Master systeem veel keuzevrijheid van studenten groot verlies aan studenten in eerste jaar instelling tutorsysteem verplicht stellen van een portfolio in Ba –opdracht van College van Bestuur (2001)

Portfolio Faculteit der Letteren 4 waarom een portfolio? instrument in communicatie tussen tutor, opleiding en student begeleiding van keuzevrijheid van student in de bachelorfase (studieloopbaan) beoordeling van academische vaardigheden (competenties) de weging van deze elementen verschilt flink per opleiding

Portfolio Faculteit der Letteren 5 universitaire randvoorwaarden digitaal webgebaseerd uitwisselbaar met andere faculteiten op CD-ROM mee te nemen Letteren: door iedereen (studenten en tutoren) eenvoudig te gebruiken

Portfolio Faculteit der Letteren 6 gemaakte keuzen Letteren: webbased (PHP) MySQL database –stand alone andere faculteiten: word template html template –schijfruimte wel een gemeenschappelijk basismodel

Portfolio Faculteit der Letteren 7 basismodel algemene informatie en introductie studieplan academische vaardigheden opleidingspecifieke competenties –opleidingen formuleren zelf producten reflecties (afsluitbaar) afspraken (afsluitbaar) tutorpagina (gesloten) nevenactiviteiten

Portfolio Faculteit der Letteren 8

9 toegangsbeheer en privacy student is eigenaar toegangsopties: –iedereen (met UU wachtwoord) –per individu (o.a. tutor, docenten, externen) –per pagina tutorpagina –alleen te zien voor student, tutor en docenten –alleen in te schrijven door tutor en docenten

Portfolio Faculteit der Letteren 10 gebruik portfoliotoegang achter UU wachtwoord –eerder via WebCT geregeld kies (zoek) –eigen portfolio –uit lijst portfolio’s (die opengesteld zijn) lees schrijf –indien schrijfrecht is verleend

Portfolio Faculteit der Letteren 11 schrijven invullen via webformulier webpagina’s worden automatisch gemaakt –Solis stijl –Geen mogelijkheid om lay-out te beïnvloeden eenheid is helder voor tutoren eenheid vermindert motivatie van sommige studenten

Portfolio Faculteit der Letteren 12 evaluatie technisch ontwerp basisontwerp was in orde wel waren verschillende aanvullingen nodig: o Engelse versie o effectievere zoekfunctie voor tutoren o wijzigingen vinden door tutoren rapportage functie nuttig nauwelijks klachten

Portfolio Faculteit der Letteren 13 evaluatie introductie en gebruik introductie bij studenten eenvoudig en probleemloos o aandacht voor het waarom, motivatie kweken gebruik staat en valt bij rol van tutoren o organiseer ook tutorvoorlichting o eis compleet portfolio voor tutorgesprek zwaartepunt ligt bij studieplan abstracte onderdelen zijn moeilijk in te vullen

Portfolio Faculteit der Letteren 14 invulling minstens basaal gevuld portfolio: cohort 2002: 91% cohort 2003: 98% vrijwel elke student start een portfolio, dat komt door opname in de ICT introductie

Portfolio Faculteit der Letteren 15 mate van invulling (cohort 2002 na 2 jaar)

Portfolio Faculteit der Letteren 16 invullingsvoorkeur Studieplan (60%) –start student snel mee Overige onderdelen (30%) Studieplan+product+akademische vaardigheden (15%) percentage tov oorspronkelijke instroom, correctie voor uitval nodig

Portfolio Faculteit der Letteren 17 invulling gedurende het jaar (cohort 2003 in 1e jaar) tutorgesprekken

Portfolio Faculteit der Letteren 18 Tutorbelasting (cohort 2002) 76 tutoren 1-5 portfolio’s 46 tutoren6-10 portfolio’s 12 tutoren11-15 portfolio’s 9 tutoren>15 portfolio’s

Portfolio Faculteit der Letteren 19 algemene conclusies gekozen systeem werkt technisch goed studenten gebruiken het omdat het moet rol van tutor is cruciaal practische begeleiding voorop: studieplan met name akademische vaardigheden zijn gedetailleerd en moeilijk te beantwoorden